Loopt productie terug, of vindt baby andere dingen even interessanter, of…?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door AardbeitjeEL, 8 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

24 feb 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    #1 AardbeitjeEL, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt: 8 sep 2013
    Mijn dochtertje van 7 maanden drinkt vaak onrustig aan de borst. Ik weet niet wat het is… Ze heeft denk ik geen pijn (spruw durf ik uit te sluiten), maar moppert gewoon wat of lacht juist uitbundig en gaat klimmen en wurmen. Ik denk aan 2 dingen: mijn melkproductie loopt terug of ze is te veel met haar omgeving bezig.

Argumenten vóór 'BV loopt terug':
    Ik combineer KV met BV. Heb de eerste melkvoeding vervangen met 5,5 maand. Toen een maand de tijd genomen om mijn lichaam en mijn kindje te laten wennen, toen nog 1 voeding vervangen voor KV. We zitten nu op bv-kv-bv-kv-bv-bv(+'s nachts bv). Zo wil ik het voorlopig houden. Het kan natuurlijk zijn dat mijn productie daardoor terugloopt.
    Argumenten tegen:
    - ik heb nog steeds stuwing als ze te lang niet bij me drinkt;
    - als ze tijdens het drinken steeds los laat, kan ik vaak nog makkelijk melk uit mijn borst krijgen (als het er niet vanzelf uitspuit!);
    - ALS ze drinkt, drinkt ze zuig-slik-zuig-slik, dus het is niet alleen sabbelen, maar ze drinkt wel echt;
    - als ik door haar onrust na 5 minuten stop met voeden, lijkt ze niet ontevreden of hongerig;
    -vooral als ze moe is drinkt ze wel rustig en drinkt ze makkelijk 20 minuten of langer;
    - en of ze nu 3 minuten of 20 minuten drinkt, na 3 uur wil ze weer :) dus ze lijkt niet minder verzadigd met 3 minuten onrustig drinken.

Voor en tegen 'al het andere is interesanter':
    Voor: Ik weet dat ze door het ontdekken van de wereld afgeleid raken van de borst. Het zou dus niet raar zijn. Maar..
    Tegen: Waarom heeft ze voor de fles dan wel meer aandacht? Omdat dat iets fysieker is en iets wat ze kan vasthouden?

Ik geloof dat ik het afbouwen heel rustig en met beleid heb gedaan. En daar omheen mag ze zoveel BV als ze wil :D Dus eigenlijk denk ik niet dat dat het is. Maar ik hoor graag jullie ideeën, want ik zou het erg vinden als ik haar met mijn magere melk(productie) tekort doe.

Verder groeit en ontwikkelt ze fantastisch, plasluiers zijn er voldoende. Ze is vrolijk. Ohja, hapjes eten in de stoel is ze ook niet altijd blij mee.

2. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Mijn dochtertje is nog wat jonger, maar ik herken dit ook wel.

Overdag drinkt ze meestal maar heel kort, maximum 5 minuten. Ze stopt regelmatig, om rond te kijken, of om even te lachen naar mij :D.
    Ik heb wel het gevoel dat ze in die 5 minuten mijn borst echt leeg drinkt.
    Thuis valt het overigens nog wel mee.
    Maar gisteren heb ik 2 keer ergens anders gevoed, en dan wilde ze echt de hele tijd alleen maar rondkijken.

Snachts, of als ze moe is, dan drinkt ze wel langer, en ook heel rustig, zonder de borst te lossen.

Ik denk dus dat ze gewoon snel afgeleid zijn...

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    kinderen kunnen heel snel effectief drinken. Dus dat ze minder lang drinkt is niet heel vreemd. Daarnaast wordt rond deze leeftijd alles om hun heen interessant. Straks met 8 maanden is het nog erger :)

Als ze goed groeit, voldoende plasluiers heeft, zou ik me geen zorgen maken als ik jou was. Hoe gaat het met bijvoeden? (Rapley toch?).

4. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

24 feb 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Rapley inderdaad :) Dat gaat ook niet super, misschien speelt dat wel een beetje mee in mijn gevoel. Ze speelt en probeert eerst zelf een een poosje met haar eten, daarna helpen we een handje mee en uiteindelijk prakken we wat en geven het met een lepeltje, zodat ze toch wat binnenkrijgt. En dat alles vind ze eigenlijk helemaal niet zo leuk, stribbelt veel tegen (behalve met brood). Dus als ik 2 goede theelepels eten bij haar binnen krijg, ben ik al blij. Maar vind het wel weinig... :(

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar bijvoeding is er echt alleen maar bij. Ze heeft nog alle tijd om echt te eten. Kinderen hebben ook een eigen leerritme, mijn oudste at met 5 maanden al stukken weg, de jongste sabbelt nu met veel plezier aan eten, maar krijgt nog geen stukje weg. Ze hoeven niet in 1 maand een maaltijd te eten, het gaat om het ervaren.

Ik denk ook dat interesse in andere dingen erg meespeelt. Mijn ervaring is dat je met de fles meer om je heen ziet waardoor ze die wel drinken, maar aan de borst eerder loslaten.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Dat laatste vooral. Alles is op deze leeftijd interessanter dan drinken. Met een fles kun je de omgeving zien, aan de borst niet. Je kunt dat wel wat aanpassen door de houding waarin ze fles drinkt wat meer op de houding aan de borst te laten lijken, of door jullie van de wereld af te schermen tijdens het flessen met een hydrofiel over je schouder of door in een prikkelvrije ruimte te gaan zitten (slaapkamer, gordijnen dicht).

Deel Deze Pagina