Afname van BV, wat nu....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door rheallover, 12 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rheallover

rheallover Actief lid

Ik merk dat mijn bv heel snel terugneemt, niet alleen in hoeveelheid maar ook in voeding, de kleine blijft honger hebben na het drinken van beide borsten, maar ondertussen zit ze zo vol dat ze heel veel terug spuugd.

Ik wil het zo lang mogelijk volhouden, maar toch zit het er dik in dat ik over 1 a 2 weken moet gaan afbouwen. Nu krijgt ze haar laatste voeding met de fles, de helft gekolfd en de andere helft met nutrilon. Ze slaapt dan beter en tevens heeft ze geen honger meer.

Nu zit ik zo met de vraag wat voor kv ik het beste op vervolg kan gaan nemen. Nu heb ik Nutrilon standaard, maar ik hoor ook goede verhalen over Similac.

Wat raden jullie aan na de bv?

p.s. Ik vind het echt jammer dat het nu zo extreem is terug gelopen, maar ik wil graag mijn kleintje tevreden zien en dat is ze niet meer, alsnog ben ik heel blij dat ik het zolang heb kunnen volhouden en heb mogen genieten van het geven van bv.

2. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Als ze zo vol zit na een voeding lijkt me niet dat ze te weinig krijgt. Dus moet er een andere oorzaak zijn voor haar onrust. Heeft ze gewoon veel zuigbehoefte? Heeft ze krampjes? Of is er iets anders?
    Waaraan merk jij dat je voeding terug loopt?

Het komt zeer vaak voor dat ze op nutrilon langer doorslapen dan op bv omdat dat er veel langer over doet om te verteren. Borstvoeding bevat meer lichaamseigen stoffen die breekt het lichaam makkelijekr af.
    Maar die nachtvoeding is fuctioneel, die houdt je voedingen op peil. Zeker in het begin zijn ze erg belangrijk.

Welek voeding je naast bv zou kunnen geven, volgens mij maakt dat allemaal niet zo veel uit. Je moet je denk ik even verdiepen in de extra teovoegingen van de verschillende fabrikanten maar de basis van alle voeding is goed.

3. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Als ik het zo lees, lijkt het me niet dat ze honger heeft... als ze moet spugen na de voeding. Waarom denk je dat ze honder heeft? Misschien oververmoeid?
    Dat had ik namelijk.. dacht ook dat mijn mannetje rond die tijd te weinig kreeg... bleef onrustig na drinken enzo (spuugde niet) leek erg actief, maar bleek oververmoeid te zijn!

Bijvoeden met KV lijkt me minder verstandig als je BV wilt blijven geven... jouw productie wordt dan ook minder omdat je minder aanlegt... In deze tijd meid ishet echt investeren, maar er komt een dag dat het allemaal VEEL makkelijker gaat.... en dan is het toch zonde als je KV geeft terwijl je liever BV wilt geven!?

4. Misschien heeft ze gewoon veel zuigbehoefte. Liene had dit ook, en bleef dan ook drinken en werd kwaad omdat er melk bleef komen.

Ik zou eens proberen om je pink te geven en ze daar op te laten zuigen. Liene kon dit echt een uur aan een stuk en was dan tevreden.

Ik zou persoonlijk ook geen kv bijgeven. Je dochtertje is nu ongeveer 6 weken, ze gaat nu een hongerspurt krijgen waarbij ze heel veel zal komen drinken om de productie op peil te krijgen. Door kv bij te geven ga je dit verstoren en heb je straks misschien echt te weinig melk.

Veel succes meid,
    Saartje

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik dacht in de eerste maanden ook dat Erik honger bleef houden na de bv en dat iik te weinig had of iig weinig voedingsstoffen in de bv.
    Maar bleek dat ie gewoon heel veel zuigbehoefte had.
    Want hij groeide gewoon goed.

Daar moet je dus op letten dat je kleine goed groeit. Blijft ze goed groeien dan is er niks mis met je bv.
    Dus even elke week laten wegen bij het cb dan weet je het meteen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kindje dat wil blijven drinken, dat veel spuugt en dat echt vol zit heeft geen honger en heeft ook geen Nutrilon nodig.

Heb je al eens laten kijken door de huisarts naar reflux?
    Als kinderen (verborgen) reflux hebben werkt het klepje dat de maag afsluit niet goed. Daardoor kan de melk die in de maag zit met het maagzuur weer in de slokdarm komen. Het maagzuur brandt in de slokdarm (sommige kinderen hebben zelfs 2e graadsbrandwonden!) en dat is erg pijnlijk. Het enige moment wanneer ze bij reflux geen pijn voelen is als ze drinken en slikken. Daarom zie je vaak bij kinderen die een (verborgen) reflux hebben dat ze onverzadigbaar lijken en steeds willen drinken. Logisch want dat stilt de pijn.

Omdat het maagklepje niet afsluit spugen ze ook makkelijker, en omdat ze blijven drinken loopt de maag als het ware over, waardoor ze ook weer spugen.

Ik zou er echt even mee naar de huisarts gaan hoor!

Overigens zit je nu precies op de leeftijd voor regeldagen. In zo'n periode lijken ze onverzadigbaar en willen ze soms elk uur of 2 uur aan de borst. Dat heeft een functie, want op die manier regelen ze dat je borsten voldoende melk blijven maken. Als je gewoon op verzoek aanlegt of kolft en geeft dan is zo'n periode snel voorbij. Ga je de balans verstoren met kunstvoeding, dan houdt de periode langer aan, en heeft het regelen ook geen positieve werking op je melk.

7. rheallover

rheallover Actief lid

Het is niet zo dat ze alleen maar zuigbehoefte heeft, want jusit als ze honger heeft wilt ze de speen met geen moegelijkheid aanpakken, als ze voldoende op heeft doet ze dat wel.

Aan het slikken merk ik gewoon dat er haast geen melk meer uit mijn borsten komen, in het begin slikt ze na 3x zuigen, maar op een gegeven moment ligt ze wel tot 10x hevig te zuigen eer ze doorslikt.

Ik zal idd even langs de huisarts gaan met haar om na te kijken.

En de melkproductie is echter niet aan het aflopen door die ene fles die ze op de avond krijgt, ik kolf naast het voeden ook 4 a 5x per dag, en juist als ze de fles op heeft kolf ik nog een keertje. Ze ligt minimaal 6x per dag aan de borst.

8. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Echt veel aanleggen (ook s nachts als ze komt) is DE remedie..... 6 keer op die leeftijd is zeker niet veel... (ter vergelijk zat ik toen op 10 a 12 keer per dag... is wel weer heeeel veeeeel)

Ik heb net een paar waardeloze nachten achter de rug, dat Steven weer veel wilde drinken (2 nachtvoedingen en dan s morgens heel vreog weer en overdag had hij een redelijk ritme, maar zat op wel 7 a 9 voedingen en dat is voor nu echt veel) maar mijn productie is giga omhoog gegaan... heb weer steeds stuwing, zlefs s avonds voelen ze goed vol aan, terwijl ik daar eerst twijfel overhad, maar dna dronk hij prima en was hij heel tevreden, dus genoeg melk... nu dus weer te veel...

Verstandig om ff langs de HA te gaan, succes en hoop dat er in ieder geval niets is!

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Minimaal 6x per dag aan de borst is op je dochter haar leeftijd dan ook ECHT minimaal.
    Als je in dit stadium 1 BV gaat vervangen door Kv gaat je productie wel degelijk achteruit, er wordt immers minder om mamamelk gevraagd.
    Bovendien als je nu met Kv begint is het beschermende laagje in de darmen wat je zo zorgvuldig hebt opgebouwd met de BV weg, op het moment dat je stopt met KV en weer volledig BV zou geven duurt het tenminste 4 weken voordat dat beschermende laagje weer terug is.
    Ook al kolf je daarnaast veel, dit is niet hezelfde als het zuigen van een baby aan de borst. De zuigtechniek van de baby is vele malen effectiever.
    Wil je je productie echt goed op gang krijgen dan is zeker de eerste 6-8 weken veel aanleggen heel belangrijk.
    Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals medeforumster Stranger,maar het heeft haar dan ook bloed-zweet en tranen gekost om zover te zijn als ze nu is.

Uiteraard moet jij doen wat jij denkt wat goed is,maar als je veel plezier beleeft aan de BV zou ik zeker geen voeding vervangen door KV.
    Als je besluit om wel een voeding te vervangen kan je misschien terecht bij het CB mbt je vraag over KV. Wat ik begrepen heb zijn alle KV's min of meer gelijk muv de HA-voedingen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Let eens heel goed op hoe ze toehapt. Op deze leeftijd zie je wel vaker dat ze wat slordiger gaan drinken, waardoor ze de borst minder efficient kunnen legen (waardoor die dus minder melk gaat maken).

Op de site van Jack Newman, een Canadese kinderarts, staan filmpjes die laten zien waar je op moet letten bij het aanleggen. Er is ook een filmpje over borstcompressie, iets dat je ook goed zou kunnen helpen.
    Google: jack newman compression om er te komen.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Vandaag ben ik nog naar de huisarts geweest, want hier wordt ook alles in grote hoeveelheden weer uitgespuugd, lijkt de laatste tijd ook wel meer geworden. De huisarts heeft haar nagekeken, maar denkt dat het komt omdat ze teveel en te gulzig drinkt en dat schijnen ze volgens hem vaker rond deze leeftijd te hebben. Ik moet wel even over 2 weken terugkomen voor de zekerheid, maar nu kon hij niets vinden. Bovendien groeit ze nog goed, dus ze zal uiteindelijk wel genoeg binnenhouden.
    Ze gaat ook vaak huilen na een voeding, dan krijgt ze krampjes. Dit is bijna standaard elke dag na de voeding van eind v.d. middag. Dan geef ik haar maar een speentje of de pink, wordt ze rustiger van, anders gooit ze er nog meer uit.
    Nu schommelt mijn voeding de laatste dagen ook best, dan is het veel, dan is het weinig.
    Morgen ga ik naar het CB, zal het daar ook nog overleggen.
    Sterkte met je kindje.

12. rheallover

rheallover Actief lid

Ik ben net terug van de huisarts, met de kleine is niks mis(geen reflux), wel met de borstvoeding, ze heeft wat afgenomen en bekeken, maar er zitten te weinig voedingstoffen in mijn borstvoeding en is te waterig, tevens is de ph waarde gemeten waaruit blijkt dat mijn melk te zurig is waardoor de kleine aangespoort wordt tot spugen. Waardoor er weer maagzuur door haar slokdarm gaat en pijn geeft. En natuurlijk blijft ze honger houden.

Vanochtend heeft ze namelijk geen druppel binnengehouden, dus ik ben toch blij dat ik naar de huisarts ben gegaan.

We hadden haar gewogen, maandag woog ze 4110 gram, en nu woog ze 4100 gram (net eronder) dus ze was lichtjes afgevallen, en dan had ze nog gedronken vooraf. Gelijk met het CB gebeld, zij adviseerde ook om over te stappen op flesvoeding anders gaat het ten kosten van de kleine.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Goed dat je er toch even mee naar de huisarts bent gegaan, het is natuurlijk niet goed dat ze niet aankomt, maar alleen afvalt.
    Ik hoop dat het straks goed gaat en het spugen afneemt. Moet je nu gelijk over op fv of gelijdelijk vervangen?

14. rheallover

rheallover Actief lid

Ze adviseerde om de half om half fles nu volledig flesvoeding te geven en dan 1 borstvoeding op de dag te vervangen voor volledige flesvoeding. En zo iedere dag 1 bv voor kv te vervangen. Dus zo snel mogelijk afbouwen.

15. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik lees met grote verbazing :confused:

Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, de bv gewoon ff simpel bekijken en dan een oordeel kunnen vellen.
    Ik geloof gewoon niet wat ik hier lees.

Ik heb het idee dat je zowiezo wel klaar bent met de bv dus ik hou mn advies wat ik in jou geval zou doen wel voor me maar echt die huisarts die zou nodig eens een curcus/bijscholing moeten volgen of gewoon eerlijk toegeven dat ze er niks van weet.

16. Zeeuwsmeisje, ik deel je gevoel helemaal.

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik snap er helemaal niets van. Kan dit?

18. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    En dan vinden ze het gek, dat er niet meer bv wordt gegeven in Nederland......

19. rheallover

rheallover Actief lid

Ik begrijp dat jullie allemaal voor bv zijn. Maar kunnen jullie ook begrijpen dat niet altijd alles een mooi sprookje is.

Ik merkte zelf al dat de kleine niet voldoende kreeg, dat ik de bv gaat afbouwen heeft niks te maken met wat anderen mij zeggen maar hoe de kleine reageert. Ze is klein beetje afgevallen op het bv geven, dat zegt al voldoende voor mij.

Het is niet zo dat ik bij de huisarts binnen ben gewandeld en gelijk weer wegkon, heb daar 20 min tot en half uur gezeten. De PH waarde was niet goed, wat het vele spugen veroorzaakt en tevens zorgt dat er voor dat ze te weinig binnen krijgt. Ze had gewoon nog honger terwijl ze vol zat met vocht en niet met voeding. En het was ook gewoon waterig, dat zag je ook aan de gekolfde voeding die ik heb staan, normaal blijft aan de rand van de bekers het vet staan, wat de laatste week niet meer is.

Dit is ook bij mijn moeder voorgekomen toen ze bv gaf, ze had voldoende vochtproductie maar er zaten geen voedingsstoffen mee in haar melk, mijn oudere broers hebben 3 weken bv gehad toen was het op, ikzelf heb 4 weken gehad en mijn broertje heeft nooit bv gehad omdat deze dat niet kon (gespleten lip) En mijn broertje is ook werkelijk nooit ziek geweest, en dat terwijl ik juist ker op keer iets heb, dan weer de griep dan weer verkouden.

BV zegt niks, het kan het beste zijn voor je kind, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Alyssa begon nu af te vallen, dat is al een waarschuwing dat het niet goed gaat.

20. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik zou zelf een lactatiekundige vragen of dit klopt. Ik vind het echt een heel vaag verhaal. Ik weet wel dat er veel (tijd) aan onderzoek nodig is om te bepalen of je voeding niet de juiste voedingswaarde heeft. Huisartsen hebben vaak niet zoveel over borstvoeding in hun pakketje gehad. Of je stelt je vraag bij de VBN. Maar is helemaal aan je zelf hoor. Hoop dat het snel weer goed gaat met je meisje.

Deel Deze Pagina