Hallo, ik heb even een vraagje. Na mijn bevalling is het de bedoeling om borstvoeding te gaan geven, als dat lukt. Nu heb ik begrepen dat het dan om diverse redenen soms nodig is om wat melk af te kolven, wat je dan zou kunnen bewaren om eventueel met de fles te geven. Dit lijkt me sowieso makkelijk, zodat manlief ook af en toe de baby de fles kan geven. Van bijvoorbeeld Avent hebben ze opslagbekers die in de vriezer kunnen, maar dit zijn bekers van 180 ml. als je deze helemaal vult, dan moet je ze neem ik aan na ontdooien ook direct volledig opgebruiken. Maar als je baby bijvoorbeeld 1 of 2 maanden oud is, dan drinkt ie toch nooit zoveel? wat zijn de hoeveelheden die een baby ongeveer drinkt en wat is een goede bewaarhoeveelheid? alvast bedankt!
Hoi. Het bewaren van moedermelk: Verse moedermelk: - 5-10 uur op kamertemperatuur (20 graden) - Tot 5 dagen in de koelkast (5 graden) - 3 maanden in de vriezer (-15 graden) - 3-6 maanden in de vriezer (-20 graden) - Na opwarmen 1 uur houdbaar. Ontdooide moedermelk: - 1 uur op kamertemperatuur (20 graden) - 24 uur in de koelkast (5 graden) - 1 uur na opwarmen. Gr. Saskia
Bedankt! en wat is dan de ideale bewaarhoeveelheid voor een baby van bijvoorbeeld 1 maand, als je maximaal 2 voedingen per dag vervangt door een flesje? en bij 2 en 3 maanden?
Hoi, In het begin is het het beste om je kindje volledig BV te geven. elke 2-3 uur. Hiermee stimuleer je je borsten om melk aan te maken. Als je zovaak je kindje aanlegt, is het i.p. niet nodig om te gaan kolven. Leg je kindje binnen 1 uur na geboorte aan de borst. Leg je kindje zo vaak mogelijk lekker huid op huid. Probeer pas een flesje te introduceren als je kindje 4-6 weken oud is. Het drinken aan de borst heeft hij/zij dan goed onder de knie. Het is dan afhankelijk van zijn/haar gewicht hoeveel je in het flesje zou kunnen doen en hoeveel je dus zou moeten kolven. Het consultatiebureau kan je daar tegen die tijd bij helpen of je neemt tegen die tijd contact op met ons of een lactatiekundige bij jou in de buurt. Geniet van je zwangerschap. Groetjes Saskia