Beste Annemarie, Fijn dat ik hier met mijn vragen over borstvoeding terecht kan! Ik ben 7,5 week geleden bevallen van een zoontje. Ik geef hem sinds de geboorte borstvoeding wat tot nu toe erg goed is gegaan. Hij komt elke week gemiddeld 300 gram aan. Normaal drinkt mijn zoontje overdag om de 2 tot 4 uur, en 's nachts om de 4 tot 6 uur. Sinds een week heeft hij echter periodes dat hij constant aan de borst wil. Meestal is dit aan het einde van de dag, maar vandaag heeft het wel van 11.00 tot 19.00 uur geduurd. Ik voed op verzoek dus ik leg hem dan ook telkens aan. Hij drinkt dan totdat mijn borst leeg lijkt te zijn en dan leg ik hem aan de andere kant aan. Vaak wil hij dan nog meer dus leg ik hem weer aan de eerste borst aan. En zo gaat het constant. Ook is hij dan huilerig omdat hij gewoon niet genoeg binnen lijkt te krijgen. Eerst gooide ik het op een regeldag maar het duurt nu al een week. Kan het zijn dat regeldagen een week lang duren? Of zou ik gewoon te weinig melk hebben? groetjes Sophie
Beste Sophie, Als je zoontje eerder gewoon steeds goed groeide is het niet erg waarschijnlijk dat je voeding ineens teruggelopen is. Wat is er verder veranderd? -ongesteld geworden? -met de pil begonnen? Mijn advies zou zijn om het even aan te kijken en inderdaad op verzoek te voeden (met inderdaad soms nog de 3e borst), indien het niet verbetert komende week eens overleggen met een LK.
Beste Annemarie, Dank je voor je reactie. Ik ben nog niet ongesteld en ook niet begonnen met de pil. Wel hebben we wat drukkere dagen gehad afgelopen week. Ik heb vanochtend mijn zoontje gewogen bij het consultatiebureau. Hij is afgelopen week in 6 dagen 140 gram aangekomen. Dat is dus een stuk minder dan voorheen. Ze adviseerde me op het cb om te beginnen met blokvoeden, wat ik nu dus ga doen. Zou het kunnen zijn dat mijn voeding ineens minder voedzaam is? groetjes Sophie
Maar 140 gram in 6 dagen is echt prima hoor!!! Ik zou dus zeker niets veranderen! Je zou nog eens telefonisch contact kunnen hebben met vrijwilligers van VBN/LLL om je dag door te nemen, dan kan je echt goed bespreken hoe het gaat en of er een probleem is (lijkt mij niet nl) Met blokvoeden start je meestal als je erg veel voeding lijkt te hebben: je voedt dan bijvoorbeeld 3 uur dezelfde borst: in jouw geval dus zeker niet handig aangezien je soms zelfs 3 borsten geeft. Mijn voorstel: aankijken en/of overleggen met een vrijwilliger. Verder niets veranderen en geen zorgen maken!
Dat is fijn om te horen. Ik vond het ineens zo'n groot verschil, voorheen altijd 300 gram per week, en nu ineens de helft. Maar het zal ook wel zo zijn dat hoe ouder hij wordt hoe minder hij aankomt in een week? Bedankt voor je tip om contact op te nemen met de vrijwilligers, daar zal ik zeker gebruik van maken. groetjes Sophie