bijvoeden, kv, bv, kolven en onregelmatig werken..help

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door niva, 11 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Hallo,

Ik heb even een vraagje.
    Ik denk dat mijn dochtertje niet genoeg voeding uit mn borsten krijgt.
    Ik denk dit omdat ze blíjft komen na anderhalf/ maximaal 2 uren (overdag) Dit begint vaak na de tweede ochtendvoeding (eerste uurtje of 7, tweede uurtje of elf..dus dat gaat prima, maar daarna wordt t problematisch)
    Tot een uurtje of 6 zit ik dus bijna elk anderhalf uur met haar en ze drinkt dan echt aan beide borsten, lijkt eventjes voldaan en na een half uurtje boeren e.d. kan ze nog net een klein uurtje slapen en dan heeft ze alwéér honger.

Ik moet straks (over 3 weken) weer werken en dan kan ik dus niet gaan zitten om de twee uren.
    Ook het kolven schiet niet echt op, er komt echt heel weinig uit (welk moment dan ook..heb het zelfs wel eens zo'n tien uren opgespaard in één borst en dan nog kom ik niet aan de 100 cc)

s avonds vanaf uurtje of half tien valt ze in slaap, tot dus s ochtend s uurtje of 7/ 8
    Ik geef haar dan één borst, ze drinkt tien minuten en valt dan voor nog zo'n 3 uurtjes in slaap. Dan bied ik haar de andere borst aan (die is dan dus niet 'geleegd'vanaf 9 uur de avond ervoor) en vervolgens begint na een uurtje het 'gedonder ':)

Als ze overdag om de maximaal twee uren komt voor voeding, zou je toch zeggen dat mn borsten s ochtends op springen zouden moeten staan als ze vanaf 21;00 u niet meer 'geleegd'zijn? Ze zouden dan toch een twee uurs schema moeten hebben qua productie?

Anywayz, dat is dus niet zo..ze voelen gewoon overdag redelijk leeg zelfs en s ochtends maar een klein beetje voller.

Nu wil ik dus gaan bijvoeden. Heb Friso gehaald (helaas wil ze de fles nioet, maar dat is een ander probleem)
    Stel dat z straks die fles dus wél wil..Kan ik dan wel haar de ene dag om 13:00 uur KV geven en verder BV en de andere dag bijv om 13:00 u en 15:00 en 17:00 u KV en een volgende dag weer alleen maar BV?
    Of moet hier echt regelmaat in zitten? Ik werk nl onregelmatig en wil eigenlijk wel gewoon volledig BV geven als ik vrij ben, maar ik kan er écht niet tegenaan kolven om voldoende te kolven voor elke 2 uren.

hoe zit dit?

p.s. sorry voor t lange verhaal..

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    "Ook het kolven schiet niet echt op, er komt echt heel weinig uit (welk moment dan ook..heb het zelfs wel eens zo'n tien uren opgespaard in één borst en dan nog kom ik niet aan de 100 cc)"

Het "opsparen van melk" werkt echt niet... je maakt juist melk aan als je borsten leef zijn... dus zeker niet 10u geen bv geven of kolven dat werkt echt averechts. Dat je kindje om de 2u drinkt is eigenlijk vrij normaal... geef er gewoon aan toe. Ze is nog zo klein.

Verder slaapt ze snachts redelijk lang, je zou dan een keer kunnen kolven/aanleggen om je productie wat op te voeren of ev.t de afgekolfde melk te bewaren.
    Zo ook na de ochtendvoeding, je zou dan de ene borst kunnen geven en de andere borst kunnen kolven. is beter voor de productie ook.

Volgens mij zou je gewoon voorlopig elke 2u max. 3u moeten kolven of voeden overdag en dan beide borsten! Dus niet 1 borst maar gewoon zoals jij zegt vol laten lopen, dat is echt niet goed voor een mooie productie. Snachts mag er wat langer tussen zitten maar nachtvoedingen zijn erg goed voor je productie en ze is nog zo klein dus ik zou denl ik opnieuw ook een nachtvoeding geven of op zn minst een keer snachts kolven.

Kv geven vind ik geen slim idee... helemaal als de bv al niet lekker gaat kan dat net het laatste zetje zijn om het helemaal te "verpesten" .

Ik zou me voor nu ff hier helemaal op richten en dan kijk je over een week of 2 hoe het dan gaat en wat je moet doen als je gaat werken. 1 probleem tegelijk oplossen.

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

reactie in t rood.

succes he! ;)

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    NIET gaan bijvoeden!

Bv is een kwestie van vraag en aanbod. Als je het idee hebt dat ze te weinig krijgt, moet je juist meer aanleggen, dan wordt de productie gestimuleerd. Anders loop je het risico dat je productie door de bijvoeding terug gaat lopen.

Dit betekent dus ook dat opsparen geen zin heeft. Integendeel, je borsten krijgen dan geen seintje om nieuwe melk, en dus meer, te maken.

Voor de rest sluit ik me aan bij Zeeuwsmeisje en Angel Eyes.

5. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Hoi Niva,
    Alle adviezen staan al hierboven maar wil je nog even zeggen dat je echt niet moet twijfelen over je voeding hoor! Het kan echt lastig zijn in het begin en ze zal misschien veel huilen maar het enige dat helpt als je bv wilt blijven geven is blijven aanleggen en kolven! En neem zelf zoveel mogelijk rust en drink veel en eet goed. Heel veel succes!

6. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Hmm..Jullie geven allemaal hetzelfde advies..Is dat omdat jullie van de BV 'maffia'zijn of is het gewoon écht beter om het zo te gaan doen? Want dan wil ik het natuurlijk proberen!

Heel erg bedankt voor jullie reacties/advies/hulp..
    Het is heeeeel fijn om te lezen dat om de twee uur willen drinken echt normaal is..ik dacht écht dat dat veel te vaak was (je hoort iedereen over 4 uren praten)

Hele geruststelling !

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tuurlijk zijn we van de maffia... :rolleyes: daarom dragen we altijd een grote zwarte hoed en zonnebril als we onze kids eten geven. :)

We vinden bv geven belangrijk,doen het zelf of hebben dat gedaan, hebben elkaar al vaak geholpen met info en advies en misschien dat we daarom er zoveel van af weten? Als dat ons maffialid maakt, so be it.

Dat babys elke 4u moeten/mogen eten is een kv advies, voor bv gaat dat niet op. Bv geef je zovaak als je kind erom vraagt en dat kan inhouden dat je elke 2u voedt. Zeker in het begin en tijdens regeldagen is dat heel normaal.

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Sorry deze opmerking begrijp ik niet helemaal geloof ik...

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hmmmm ik ook niet geloof ik

10. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Niva, je bedoelt toch niet echt dat wij aangesloten zijn bij een of ander verbond (mafia) en met elkaar overleggen over wat we anderen adviseren ofzo?! Misschien wat minder spannende films kijken? :p

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Niva: ik sluit me ook aan bij bovenstaande adviezen.
    Mijn kindje wil ook nog steeds vaak om de 2 uur drinken.

Maar is het eigenlijk zo gek dat een kindje zo vaak wil drinken ? Ik denk het niet. Kijk eens hoe vaak je zelf iets eet/drinkt is vaker dan eens in de 2 uur denk ik. En moet je eens kijken wat een kindje allemaal "moet/doet", ik bedoel dus: hoeveel groeit een kindje wel niet !
    Kindje heeft een klein maagje dus die is snel weer leeg en moet dan opnieuw gevuld worden. Er gaan nu eenmaal geen liters in een babymaag.
    Gewoon aan toegeven dan is je kindje tevreden en zal je productie zich altijd aanpassen.

12. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Hihi, nee ik bedoel dat van die 'maffia'natuurlijk niet echt...
    het was een beetje grappig bedoelt eigenlijk. Er zijn veel mensen die vinden dat je kostte wat kost BV moet geven. Ook al gaat het niet, ook al doet het je al maanden pijn, ook al voel je je er vervelend bij of ook al heb je gewoon besloten al voor je bevalling dat je dat gewoon niet wil..
    Als je die mensen om advies vraagt over kv zullen ze altijd zeggen dat je dat niet moet doen..Vandaar.

Maar ik wil dus inderdaad gewoon advies van mensen die uit ervaring spreken of écht eerlijk antwoorden wat zij denken dat een goeie oplossing zou kunnen zijn.

snappie? Het was dus een grapje, maar ik ben erg blij met jullie reacties hoor!

13. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Nee raar is het niet natuurlijk, ik was gewoon onzeker en ik wist dat dus niet omdat ik van iedereen hoor dat hun kindje Minstens 3 uren ertussen heeft zitten of dat ze minimaal 4 uren moet wachten enzo..Dus dacht ik dat dit overdreven vaak was en dat dat dus aan mijn voeding ligt enzo.

Ik kijk er wel wat tegenop als ik zie dat het bij jou al 5 maanden lang om de twee uren zo is..Hoe doe je dat in godsnaam met werken? Of met ergens naartoe gaan? (even winkelen bijv.)

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hij laat er nu wel eens meer dan 2 uur tussen hoor. En als ik ga winkelen en ik neem hem mee dan komt ie soms pas na 4 uur. Mischien omdat hij het zo druk heeft met om zich heen kijken dat hij vergeet te willen drinken ?
    En op mijn werk kolf ik 2x en ik ga een half uur eerder naar huis om te voeden. Al met al valt het wel mee hoor. Al vind ik het soms ook wel eens zwaar, dan klaag ik hier even en dan gaan we weer verder. Wat ook helpt is niet op de klok kijken (vind ik dan he).
    Ach en ook ik ben nog wel eens onzeker ;)

15. essepes

essepes Actief lid

18 aug 2006
    198
    0
    0
    Hier ook heel lang iedere 2 uur gevoedt, tot Mika een maand of 6 was. Ik dacht eerst ook dat dat niet goed was, aangezien iedereen me zei dat hij toch echt wel eens wat langer tussen de voedingen moest gaan laten (inclusief cb).
    Heb er maar gewoon aan toegegeven, hij was gewoon vrolijk en alert, had goede plasluiers en groeide prima, geen redenen om te stoppen!

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen.

16. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Niva, ik ben geen lid van een maffia bende ;)
    ik ben zeker wel pro BV, maar ook ik heb geworsteld met allerlei onzekerheden en ben erg goed geholpen hier op t forum, denk dat dit voor de meesten hier wel geld. en ja zo kunnen we wat doen voor een ander.

Dat onze adviezen zo op elkaar lijken is geen toeval hoor, denk dat je dat juist als teken kunt zien dat het in ieder geval het proberen waard is.

En een ritme wat de hele dag door hetzelfde gaat is een mooi streven maar kijk maar naar jezelf je eet ook op verschillende tijden toch. vaak in de namiddag ook wat extra omdat je energie nodig hebt.

Het ritme kan wel ongeveer per dag hetzelfde zijn.

ritme van mijn zoon vandaag als voorbeeld:

9:30 1ste voeding 1 borst, andere kolf ik leeg
    13:00 2e voeding
    15:45 3e voeding
    18:45 4e voeding
    19:30 Xtra voeding (10 minuutjes)
    23:00 exra X kolven

Je ziet het de tijden tussen de voedingen verschillen.

owja nog een tip!
    Plan een keer een dagje als regeldag. neem alle rust doe niks anders dan liggen op bed of de bank spelen met je kleintje goed eten en drinken en zo vaak aanleggen als je maar kan. dat is goed voor je productie. Ga daarna verder met de adviezen die gegeven zijn. en laat je niet uit het veld slaan door een slechte kolfopbrengst dat wordt met de dag meer als je volhoudt.

succes he, laat even weten hoe het gaat.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach weet je, dat *zeggen* ze wel, maar in de praktijk...vaak wordt er dan gerekt met een speentje (huilend kind) of toch een tussendoortje gegeven. En mensen wiens kind ouder is dan 2 jaar kunnen zich toch al niet meer herinneren hoe het ook al weer was toen hun kind 2 maanden was. En dan krijg je van die stoere verhalen over doorslapen met 6 weken, met mes en vork eten met 3 maanden...korreltje zout!

Deel Deze Pagina