Ten einde raad

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Nikita23, Apr 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Beste Ilse,

Twee weken geleden ben ik mama geworden van een lieve kleine jongen. Bij de geboorte woog hij 3810 gram. We hebben veel opstartproblemen gehad met de bv: Slechte begeleiding in het zh, eerste kraamzuster die zo mogelijk nog minder begeleiding gaf, voeding die niet op gang kwam, leverwaardes die daardoor op het randje waren (bloed prikken in opdracht van de vk) borst aan de binnenkant helemaal kapot omdat de eerste kraamzorg me een uur heeft laten kolven toen ze zelf al weg was 's middags voor letterlijk drie druppels. Kleine kreeg bloed binnen en daardoor misselijk en gitzwarte ontlasting, dus weer één borst kolven en de ander gewoon geven... Toen leek het uiteindelijk goed te gaan, borst weer genezen en kleine hapt goed. Vervolgens bleek Jari veel te spugen, waardoor hij afgelopen woensdag tijdens het inloopspreekuur nog meer afgevallen bleek (3615 gram, bij de laatste vk controle van een paar dagen daarvoor was hij 3680). Vervolgens Nutriton geadviseerd gekregen, waarmee ik een papje voor en na de bv maak. Hij spuugt er wel minder door, maar is minstens net zo misselijk (hij krijgt het er alleen bijna niet uit waardoor hij af en toe bijna stikt voor mijn gevoel).

Hij komt best vaak, en mijn borsten zijn ook best snel leeg voor mijn gevoel. Ik leg hem dus ook vaak aan om die melkproductie (die ik verdenk te weinig te zijn) op gang te houden/krijgen. Nu was hij vanmorgen echt heel ontevreden, en mijn borsten waren helemaal slap en leeg, dus heb ik een flesje voor hem gemaakt (met een schepje Nutriton) met als gevolg dat ie supertevreden ligt te slapen. Vervolgens ben ik gaan kolven... Om er vervolgens (via het schema wat je aan andere moeders ook geadviseerd hebt, met pauzes ertussen) in totaal 40 cc uit te krijgen. Ik weet het niet zo goed meer. Wat moet ik doen? Maandag heb ik weer een afspraak bij het cb, en ik wil zo graag dat ie goed gaat groeien!

Excuses voor het onsamenhangende verhaal, ik hoop dat je de samenhang er nog een beetje in terug kan vinden.

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ik heb na een paar ervaringen van mama's hier op het forum een elektrische Medela pomp gekocht. Na lang en intensief kolven heb ik er net 80 cc mee uitgekregen. Ik heb het idee dat dat toch een beetje te weinig is, of zit ik ernaast? Kan het zijn dat naast het spugen ik misschien ook wat te weinig voeding aanmaak? Ik blijf hem voorlopig in ieder geval ietwat bijvoeden, omdat aankomen nu echt het belangrijkst is voor hem. Is het verder verstandig om veel te kolven, of is aanleggen beter? Ik heb wel het idee dat hij op zich goed drinkt aan de borst.

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Nou, daar ben ik alweer. Voor de vorige voeding ontdekte ik witte dingetjes op z'n tongetje, waarbij ik er automatisch vanuit ging dat het van het spugen was (hij spuugt regelmatig enigszins in de maag ingedikte klontjes uit) maar na de voeding heb ik er eens beter naar gekeken en bleek ik het niet weg te kunnen halen. Huisartsenpost gebeld en jawel: spruw. Receptje gekregen, Nystatine, en dat ga ik zo maar eens gebruiken.

Net weer gekolfd, en nu maar een totale opbrengst van 50 cc. Kan dit en de zere tepels met de spruw te maken hebben? Kan het spugen daar ook mee te maken hebben, of voelt een baby niets van spruw? Help

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nikita,

Allereerst van harte met geboorte van Jari.
    Ik zal proberen wat punten op een rijtje te zetten en neem me niet kwalijk als het soms wat direct overkomt.

Als ik deze situatie zo lees is mijn eerste reactie.
    wat een pech dat alles wat mis kon gaan mis is gegaan. Het resultaat daar zitten we nu mee.
    Ik denk dat je melkproductie veel te laag is.

OOk vraag ik me af hoe effectief Jari drinkt.
    Dat is via de mail niet te checken maar ik zal je toch stap voor stap proberen iets over het aanleggen te zeggen.

Er zullen nu snel twee dingen moeten gebeuren.

Jari moet aankomen
    Jou melkproductie moet omhoog.

AANKOMEN:
    Ik weet niet hoeveel voedingen je nu geeft per etmaal. Probeer Jari elke 3 uur te wekken voor een voeding. 1 maal mag er maximaal 6 uur tussen zitten (in jou situatie zie ik liever iets minder uur).

Porbeer Jari aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) dan mag hij blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef hem melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk.

Ik noem FV als bijvoeding en niet het nutriton wat alleen verdikt omdat Jari nu twee weken is en nog niet terug op zijn geboortegewicht, hij valt zelfs nog steeds af.
    Start met 8 voedingen van ongeveer 70 ml. Of 7 van 80 ml.

Drinkt hij wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje.
    Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.

JOU PRODUCTIE

Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg is gebleken is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creëer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar Jari goed op kan groeien.
    Je gaat maandag weer wegen. Hou dat in de gaten.
    Als hij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt.

Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult.

Ondanks de slechte start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik ben bang dat ik ook deze keer diegene moet zijn en ik hoop dat mijn reactie je niet te zeer van streek maakt, ik schrijf het redelijk kort door de bocht op, ook in het belang van Jari!

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Jari naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Ik had net de reactie verstuurd en zie je spruw stukje staan.
    Nou, het feit dat het spruw is kan heel goed de pijnlijke tepels verklaren. Ook kan Jari daardoor slechter drinken. ZIjn mondje doet pijn. HIj zal happen, loslaten, schudden, happen, etc.

Spugen hoort er niet bij maar goed dat zegt niets. Als je zo onrustig drinkt dan komt er meer lucht mee, lucht moet eruit. Als daar wat melk op ligt komt dat mee naar buiten.

Zorg dat jullie beide behandeld worden. Smeer door tot zeker 5-10 dagen na het verdwijnen van de klachten.

Inutssentijd ook aandacht aan het aanleggen, jouw melkproductie en het aankomen van Jari.

Succes, met weer een extra obstakel op je pad!
    Grote pluim met hoe adequat je op alles reageert.

Ilse

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik wist het echt even niet meer, en het pak Nutrilon wat in de kast stond werd ineens wel heel aanlokkelijk als je begrijpt wat ik bedoel. Tijdens de kraamweek heb ik telefonisch contact gehad met een LK omdat ik de eerste dagen niet bepaald goed op weg geholpen ben. De tweede kraamverzorgster was een topper, maar zij kon niet in drie dagen tijd alles rechttrekken. Deze LK zal ik maandag raadplegen en ik zal haar vragen langs te komen om zeker te weten of er geen problemen zijn wat betreft het aanleggen. Waarvan ik overigens denk dat dat wel goed gaat. Zodra hij na 5 minuten niet meer dat onrustige gedrag vertoont wat je beschreef (door de spruw?) klokt hij het met grote teugen naar binnen. Hij neemt dan ook een grote hap en beide lippen zijn netjes naar buiten gekruld. Relatief snel (na een minuut of zeven?) is hij weer ontevreden omdat er naar mijn idee niks meer uitkomt. Borst voelt dan ook slap aan. Ik denk dus ook dat mijn productie veel te laag is, misschien moet ik hem als de borst leeg is steeds blijven aanbieden? Alleen dan ben ik zo bang dat het ten koste gaat van mijn tepels, die al niet zo optimaal zijn momenteel.

Is het verstandig om gewoon door te gaan met bv tijdens de spruw? Of kan ik beter alleen kolven? Ik heb nog geen zalf voor mijn borsten gehad...

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik geef hem overigens 100 ml gekolfde melk gecombineerd met Nutrilon (en Nutriton voor het verdikken) maar als ik jouw stukje lees is dat dus eigenlijk te veel? Of kan ik dat gewoon blijven geven want ik heb het idee dat hij dat minstens wel nodig heeft gezien hij het hele flesje opdrinkt. Volgens mij zou 120 er ook nog makkelijk in gaan. Spugen gaat met het flesje en dan de Nutriton erbij wel stukken beter dan de bv alleen met een papje voor en na.

Oh en ik zie net in mijn eerste stukje dat ik schrijf dat ik een flesje gemaakt heb met een schepje nutriton, maar ik bedoel dus wel een flesje met kv en dan een schepje Nutriton erin, dus niet alleen water met Nutriton :D

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Daar ben ik weer (word je al moe van me? ;) )
    Vannacht gekolfd, opbrengst 40 a 50 ml. Vanmorgen een opbrengst van 100 ml. Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik niet ieder moment van de dag een lage productie heb. Maar wel altijd na een voeding met een hoge productie. Het duurt dan ook heel lang voordat de borst weer een beetje gevuld voelt. Ik heb dus het idee dat de borsten wel vullen, maar in dubbel zoveel tijd. Kan dit, en zo ja: kan daar een reden voor zijn? Ik heb wel het idee dat ik vrijwel iedere keer (het lukt ook wel eens niet, maar dat is sporadisch) een TSR heb, de andere borst gaat dan ook meelopen. Ik heb ook zeker geen stress oid, en al helemaal niet toen ik nog niet wist dat mijn zoontje na de kraamweek weer afgevallen was. En toen was de productie naar mijn idee achteraf gezien dus ook al laag...

In afwachting van je antwoord (mede door de spruw) hou ik het even bij kolven, en leg ik niet aan. Het aanleggen gaat naar mijn idee ook prima, ik denk niet dat hij het verleerd in een paar dagen. Maar als jij een ander advies hebt volg ik dat uiteraard op. Ik vind het trouwens geweldig dat je dit vrijwillig doet! Ik denk dat je al velen op weg geholpen hebt, en ik vind ook dat je steeds zeer uitgebreide antwoorden geeft. Petje af!

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    40-50 en 100 klinken al goed. Ga zo door.
    Het is goed als je alleen kolft tijdens de spruw, wanneer je tepels te gevoelig zijn. Of je legt af en toe aan om het te proberen.

Probeer elke 3 uur of als het lukt een keer vaker 15 minuten dubbelzijdig te kolven. Kolf je enkel dan dus ongeveer min per borst.

Het duurt even maar uiteindelijk zal je lichaam daar op reageren en meer melk aanmaken.

Je kan ook ene paar keer om de 2 uur doen. Je krijgt dan niet zo veel maar jelichaam krijgt welk een seintjes dat er meer gemaakt moet worden.

Nog even een reactie op een eerder stukje van je. je geeft 100 ml gekolfde melk. Dat is prima. De 70 ml komt van de regel: lichaamsgewicht per kg *150 ml = totaal volume per 24 uur. Deel dat door 8 voedingen, dan is dat ongeveer 70 ml per voeding.

Zaak is nu dat Jari gaat aankomen en dat jou productie hoger wordt. Als hij dan een paar keer meer drinkt is dat niet erg.

Hoe eerder hij op gewicht is (of hoger) en jou productie is toereikend, hoe sneller de BV normaal gaat verlopen.

Succes
    Ilse

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Bedankt voor je wederom snelle antwoord! Na die 100 cc 2,5 uur later 90 cc, dus dat gaat nu al beter dan gister. Iedere vooruitgang is er één toch? Ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in sinds vandaag. En nu ik het JBPM toe kan voegen aan de voeding is het spugen ook minder geworden. Vandaag met en zonder hem op de weegschaal gestaan en dan schelen we 4 kilo precies! Wel met kleren aan, maar mijn man dacht ook al aan hem te voelen dat ie zwaarder is. Hij heeft nu ook volle poepluiers in plaats van een vlek in z'n luier. Ik denk dus dat we de goede kant op gaan. Ik zal je morgen laten weten of hij echt aangekomen is.

11. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Dat klinkt heel bemoedigend! Ga fijn zo door, wat mij betreft, hoe meer productie hoe beter.

Als je nu hoog inzet kan je altijd weer wat inzakken. Later, wanneer het eens nodig is, kan je dan makelijker weer opbouwen. Als je steeds net aan in de productie hebt gezeten vanaf het begin, dan kan dat later problemen geven als hij ineens meer wil. Dan zit je zelf aan de grens van produceren zeg maar.

Maar goed, als je nu zo door gaat dan moet het goed komen. Laat ze maandag op het CB maar eens een poepje ruiken!

Ilse

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Hij zit weer op z'n geboortegewicht! 3825 om preciezer te zijn. We gaan dus de goede kant op! Bedankt in ieder geval, en als de spruw weg is (ik leg nu maar af en toe aan) laat ik een LK langskomen om weer even een goede start te maken. Kolven gaat ook steeds beter, ik heb zelfs vannacht 80 cc gekolfd, en net weer 100 cc dus dat gaat lekker. Ik kook ook alles uit na iedere kolf- en voedingsbeurt, dus die spruw moet als het goed is geen kans krijgen.

13. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wat fijn te horen dat het zo goed met hem gaat! In elk geval weer over zijn geboortegewicht heen! complimenten! Ga zo door. Hoop dat de spruw snel over is en dat je straks fijn kunt gaan genieten!

Ilse

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Hoi Ilse,

Wat is dat nou toch? Ik kolf mezelf een ongeluk, maar mijn productie gaat nu weer omlaag... Ik word er best een beetje gek van. Vandaag opbrengsten van hooguit 50/60 cc. Ik heb net expres een uur langer tussen twee kolfbeurten gelaten, en dat maakt totaal geen verschil. M'n borsten voelen ook steeds slapper aan. Is er iets dat ik kan doen? Ik heb wel gewoon een TSR...

15. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nikita,

dat is nou ook wat.

Ging het zo lekker en dan dit. Ik kan me voorstellen dat je daar een afknapper van krijgt.

Leg je hem nog aan tussendoor?
    In dat geval kan het zo zijn dat hij gewoon zelf veel effectiever drinkt. Dan kolf je automatisch wat minder.

Je schrijft dat je wel een TSR hebt, dat is goed. Waarom je dan minder kolft weet ik dan niet.
    Even wat vraagjes om te kijken of we nog wat over het hoofd hebben gezien.

Hoe is het met je bloedverlies op dit moment? En het bloedverlies bij de bevalling?

Hoe passen je borsten in het borstschild. Is je tepel heeeeel veel kleiner dan het halsje van de trechter, passend, of heb je het idee klem te lopen......

Je schreef al dat je wanneer de spruw over is een LK langs laat komen. Misschien is dat nu ook al handig omdat ik zo via de mail echt het plaatje erbij mis om nog te kunnen zeggen, dat of dat moet anders. (snap je)

Succes

Ilse

16. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ik heb hem vanmorgen voor het laatst aangelegd en toen gelijk besloten dit niet meer te doen. Het spugen is erger geworden, ondanks de Nutriton, en met het papje voor en na de bv is het nog erger dan wanneer ik het meng. Zodra ik hem omhoog haal om een boertje tussendoor te laten komt er een hele golf (voor mijn gevoel alles wat erin gegaan is) uit. We hebben sowieso besloten voor dit probleem morgen een verwijzing te vragen voor de kinderarts morgen bij de huisarts. Hij heeft tot aan de volgende voeding oprispingen en moet z'n voeding dus ook steeds weer herkauwen als het ware. Hij vecht steeds tegen de omhoog gekomen voeding (met Nutriton) en heeft dramatisch vaak de hik.

Bloedverlies bij de bevalling was maar 300 cc en het bloedverlies erna was weinig en is nu op enkele druppels na soms, niet eens iedere dag, over.

Bij de Medela die ik nu gebruik (Swing) passen mijn tepels naar mijn idee goed, bij de Avent Isis handkolf trok ie bijna mijn hele borst naar binnen, dus die was niet zo geschikt voor mij.

Is er iets dat mijn opbrengst kan verklaren? Als ik hem aanleg moet ik hem trouwens altijd een klein flesje erachter aan geven van zo'n 30-60 cc om hem te verzadigen, maar dat zou ook kunnen komen omdat hij er tussendoor zoveel uitgooit toch? Is er iets waarmee ik mijn productie kan verhogen?

Groetjes Nicky

Ps: Ik wil de bv echt heel graag doorzetten, ik hoop ook echt dat de arts een oplossing voor het spugen heeft zodat ik in de toekomst ook echt weer live zou kunnen voeden.

17. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nicky,

Ik dnek dat het heel goed is een verwijzig te vragen. Zo extreem spugen moet zeker naar gekeken worden. Zeker omdat je al zoveel "hulpmiddeltjes" hebt geprobeerd.

Bloedverlies is prima, gelukkig. Wilde het alleen weten omdat heel veel bloedverlies of lang vloeien ook een lage productie teweeg kan brengen.

Ik zie zo directe aanwijzing voor de lager wordende productie.

enige wat ik nog kan bedenken:

Stap voor een week of 2 over op een dubbelzijdige electrisch kolf huurt. (Symphony)
    Dubbel kolven levert hogere productie op.

Er zijn moeders die baat hebben gehad bij gebruik van fenegriek capsules en domperidon. Ik mail je de gebruiksaanwijzingen etc. even prive.

Later,,
    Ilse

18. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Schiet me nog iets te binnen wat remmend werkt op de melkproductie, namelijk veel cafeine (meer dan 5 koppen per dag) en/of nicotine gebruik......

Dat kan je voor jezelf invullen of daar iets in kan zitten.

Ilse

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik gebruik het alletwee niet, op één kopje cappuchino per maand na...

Bedankt voor je mailtje, ik ga morgen kijken of ik wat met die natuurlijke capsules kan. Een dubbelzijdige huurkolf haal ik misschien morgen ook maar even bij de thuiszorg.

20. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Nou Nikita,
    Zet hem op meid!

Ilse

Share This Page