Hyperprolactinemie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door LiLaLief, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met hyperprolactinemie, en liefst ook hoe je er af gekomen bent.
    (ervaring met Dostinex?)

Ik heb een MRI-scan gehad, maar de dokter bleek geen adenoom te kunnen vinden.
    Toch blijf mijn prolactine torenhoog, en dus kreeg ik 3 weken geleden Dostinex voorgeschreven.
    Wat een vreselijke bijwerkingen heb ik daarvan gehad zeg!
    De eerste 2 dagen na het pilletje ontzettend overstuur, maar omdat ik dacht dat het 'even wennen' was, heb ik de volgende de week erop toch genomen.
    Ik ben zo overstuur geraakt dat ik m'n hoofd op tafel en tegen de muur geslagen heb :(
    Volgens de assistente van de gynbacoloog was ik niet de eerste, maar moest ik meteen stoppen met de Dostinex.
    Aangezien het stofje dat dit veroorzaakt in zo goed als alle prolactineverlagende medicatie zit, kreeg ik de boodschap dat de dokter naarstig op zoek ging naar een vervanger, en dat dit wel maanden kon gaan duren..

Heeft iemand hier eerder iets over gehoord, of zelf meegemaakt misschien?

Groetjes,
    Miranda

2. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Helemaal niemand ?

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Volgens mij heeft een vriendin van mij dit gehad. Ik kan het wel vragen, maar ze woont in het buitenland. De behandeling kan daar anders zijn.

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik ken het niet meid
    kan je dan ook niet helpen

5. Mariel77

Mariel77 Bekend lid

17 aug 2007
    969
    0
    0
    Brabant
    Hoi VisiousM,

Ik heb ervaring met een te hoog prolactinegehalte, maar ik denk dat je niet zo veel aan mijn verhaal hebt. Ik had namelijk wel een tumor bij mijn hypofyse, wat dus prolactine aanmaakte.
    Uiteindelijk ben ik er aan geopereerd, maar dat zal bij jou echt niet het geval zijn. Ik heb ook Dostinex gebruikt, totdat ik zwanger was. (met hormonen en IUI) Ik had hier geen bijwerkingen van, sorry. Nu is mijn prolactinegehalte onder controle en slik ik geen Dostinex meer. Ik blijf wel onder controle van de endocrinoloog.

Ik wens je heel veel succes met alles!
    Liefs Marielle

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn vriendin schrijft:
    Achtergrond: ze heeft 3 kinderen en heeft de jongste lang borstvoeding gegeven. Toen de menstruatie niet op gang kwam, kwam ze erachter dat zij dit heeft. Maar de oorzaak is dus de schildklier.

7. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ook al is er niemand die precies hetzelfde heeft, toch is het fijn om iets terug te horen.
    Wie weet komt er nog iemand met dezelfde problemen :(
    (niet dat ik het iemand gun natuurlijk)

Liefs, Miranda

8. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Hoi miranda,
    Ik heb ook last van een te hoge prolactine aanmaak.Ik lekte ook borstvoeding en mijn cyclus was/is erg lang. Ik heb hiervoor parlodel gekregen. Het werkt wel tegen de aanmaak van de borstvoeding maar mijn cyclus is nog steeds erg lang. Ik ben nu door verwezen naar de cyn. Ik heb 2 feb een afspraak daar maar weet nog niet wat ik daar moet verwachten.

Groetjes Saskia

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hallo allemaal.

Ik heb op het moment hetzelfde als jou miranda.
    Ben in mei gestopt met de pil, en tot nu toe geen ongi. Na bezoek huisarts, doorverwezen naar gyn. Nu ook al allerlei onderzoeken gehad. Uitslag te hoog prolactine. 3 febr een MRI, en heb bloed laten prikken voor de werking van mijn schildklier. 12 febr de uitslag, en kijken hoe verder. Best heftig allemaal. Nooit verwacht dat het zoiets zou zijn, waardoor ik geen cyclus heb. Alles ligt stil zeg maar. Is dat bij jullie ook? Nu is het echt aftellen tot de 12e febr.

Jullie ook veel sterkte. Die onzekerheid en dat vreselijke wachten is echt erg hè?

Groetjes Miepje

10. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Nou Miranda toch niet helemaal t zelfde. Het hoge prolactine gehalte wel. Slik nu nog niets.

Groetjes

11. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Ik heb een bloedtest gehad bij de huisarts en mijn schildklier was ok alleen die prolactine was te hoog. Ben het laatste half jaar maar 2 keer ongi geweest vond de huisarts wel erg weinig dus vandaar dat ik toch ben doorverwezen. Heb geen mri of wat dan ook gehad.

12. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Sorry haalde miranda en saskia door elkaar. Beetje kippig.

13. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    geeft niet

14. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Bij mijn huisarts was ook al geprikt voor m'n schildklier, maar vanuit de gyn moet t nog een keer. Was vorige keer o.k. Gyn zei dat het met medicatie goed te verhelpen is. Daar hou ik me maar aan vast. Heb op internet gezocht, maar daar word ik niet vrolijk van.
    Saskia, mogelijk krijg je 2 febr een echo.
    Ik hoop in ieder geval dat je wat meer duidelijkheid krijgt.

15. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Ja ik hoop het ook en hopelijk krijg ik iets zodat mijn cyclus wat korter word want ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel erg onzeker ben of het mij en mijn man wel gaat lukken om zwanger te raken op deze manier.

16. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Heel herkenbaar.

17. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik ben ook bang dat dat niet gaat lukken bij ons.
    Nu is mijn buurvrouw ook nog in verwachting, erg leuk voor hun, maar ook erg in-my-face, en dat is moeilijk.

Ik wordt dus wel ongesteld, en verlies behoorlijk veel bloed, maar volgens mijn huisarts is het met zo'n hoog prolactinegehalte (boven de 1000) onmogelijk om in verwachting te raken.
    Als ik geen medicatie mag slikken ivm de heftige bijwerkingen snap ik niet hoe het dan wél moet gaan lukken.
    Ik heb wel homeopatische middeltjes die me nog wat hoop geven.

Ik heb daarnaast ook wat andere klachten zoals acné en onverklaarbaar overgewicht, daar ben ik al lang mee aan het dokteren.
    Volgens de huisarts is mijn schildklier oké, maar goed, wat als de hormonen die hem aansturen niet goed werken?
    Ik zou het liefst een keer mijn hele hormoonspiegel laten checken, maar dat krijg je niet zo 1,2,3 voor elkaar.. de artsen willen allemaal niet echt meewerken.

Zucht.. krijg er een punthoofd van...

:(

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij acné en onverklaarbaar overgewicht is het wel degelijk raadzaam om je hormoonspiegels te laten controleren.
    Heb je wel een eisprong? Dat zou je kunnen controleren door een maand te temperaturen. Heb je geen eisprong, dan is er zeker verder onderzoek nodig!
    Succes!

19. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik menstrueer wel, en dacht dat dat betekend dat ik wel een eisprong heb, of zit ik er naast?

Ik heb een vreselijk niet-meewerkende huisarts, heb je misshien een tip voor me waar ik terecht kan om mijn hormoonspiegels te laten controleren?

Alvast bedankt!

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nee, als je een periodieke bloeding hebt kan het ook een anovulatoire bloeding zijn. Het is dus _geen_ bewijs dat je geovuleerd hebt. Andersom kun je bijna wel stellen: als je niet menstrueert, ovuleer je ook niet.
    Als je een cyclus temperatuurt en je hebt een bifasisch patroon (temp laag eerste deel van de cyclus en temp minstrens 0,2 graad hoger in het tweede deel van de cyclus) dan weet je bijna zeker dat je ovuleert. Heb je een tempkaartje zonder bifasisch patroon, dan zal je huisarts je bijna altijd naar de gyn verwijzen.
    Ik ben bang dat je toch langs je huisarts moet om je naar de gyn te laten verwijzen. Deze zal je hormoonspiegels controleren als daar aanleiding voor is, en een echo maken als ze bijv. aan PCOS denken.

Deel Deze Pagina