Hoi, Vroeg mij af of er moeders zijn die ook ervaring hebben met de regelmaat brengt rust aanpak? Wij hebben een dochtertje van 3 weken en zij kon eerst nooit zelf in slaap vallen. Veel huilen en dan pakten wij haar en wiegden we haar vaak in slaap. Ook was ze overdag heel lang wakker. Soms uren aan een stuk. Nu kregen wij een boekje van het cb 'regelmaat brengt rust' en daar zijn wij vorige week mee begonnen. Nou, het is een wereld van verschil. Ze huilt soms nog wel voor het slapen gaan maar minder lang en niet meer overstuur. Ze slaapt veel meer en wij zien haar minder! Ik vroeg mij af of andere moeders dit ook zo ervaren met deze aanpak? Want ik vind het aan de ene kant heel ongezellig dat ze boven in haar bedje slaapt, ook overdag maar dit werkt wel voor haar. Meestal na haar flesje gaat ze al geeuwen en haar ogen vallen dan dicht dus volgens dat boekje en het cb moet je dan je kind direct weer in bed leggen omdat dat natuurlijk vermoeidheidssignalen zijn. En het werkt echt zo.
Heb hier ook altijd rust en regelmaat gehad. Mijn dochter kon de eerste drie maanden niet tegen drukke onverwachte dingen. Werd daar erg onrustig van, wilde alles meemaken werd oververmoeid en da frustreerde haar dan weer. Gevolg helemaal overstuur huilen etc. Hier dus ook altijd bij eerste gaapje of ander vermoeidheidssignaal in bed gelegd. De eerste maanden heb ik haar niet veel gezien en ook niet veel weggeweest. Eigenlijk alleen naar familie en altijd maar enkele uurtjes. Vaak tussen twee voedingen door. Van een flesje werd ze altijd wel rustig. Het is hier vanzelf over gegaan, slapen gaat goed. Nog steeds niet snel in de wagen of iets. Dus dagjes uit doen we niet vaak. Vorige maand voor het eerst hele dag weggeweest naar de Efteling. Ze heeft welgeteld 20 minuten de ogen dichtgehad. Gelukkig heeft ze er nu geen last meer van, ze gaat zodra ik haar in bed leg oververmoeid of niet gewoon lekker slapen.
Zeker! Gisteren een anders dan anders dagje we moesten een eind rijden en de hele dag was mis. Terwijl ze wel een uurtje langer had geslapen. Vandaag weer volgens haar regelmaat en dat merk je meteen.
Ja hoor. Sommige aspecten uit dat boek werken prima. Vooral die over het volgen van je kindje en bij eerste moeheidssignalen op bed. 'Bed' hoeft niet perse boven, overdag in de wagen is ook goed als jij en je baby dat fijner vinden. Het laten huilen stukje waarbij ze het hebben over een kookwekker vind ik achterhaald. Onnodig, regelmaat kan ook zonder te laten huilen.
ja zeker!! ik had ook altijd campingbedje in mijn auto. Dus ging wel weg bijv bakkie bij vriendin maar dan kon ze gewoon in bed slapen. *afkloppen* slaapt nu nogsteeds overal dus idd regelmaat belangrijk maar heb der wel 'vrij' gemaakt in waar ik dit aanbied dus misschien nog handige tip voor je!
Ja, hier ook veel baat bij regelmaat en rust. Het werkte ook meteen en mijn dochter kon zich eindelijk ontspannen. Wel zoals ik hier al las jammer dat je zo weinig weg kunt gaan. Helemaal eens met Emmarijn, huilen vind ik niet nodig. Is ook nooit nodig geweest. Mochten er echt slecht dagen tussen zitten dan was dat zo en ging ik gewoon een eind wandelen. Essentieel is echt het op tijd in bed leggen. Dat ga je steeds beter aanvoelen en was bij mijn dochter echt het allerbelangrijkste. Soms was ik bij een gaap al te laat. Ze jengelde dan al een paar minuten daarvoor.
Het is al decennia lang aangetoond dat regelmaat en rust voor het overgrote deel van de babies EN ouders werkt! Gewoon lekker doen wat werkt voor jou! Geniet lekker van je kindje Wij hebben met een half oog Gina Ford gedaan en dat werkte ook prima (zelfde principes).. rust, reinheid, regelmaat.. het klinkt middeleeuws maar het werkt heel prima.
Ik ook vanaf dag 1 de 3 r'en toegepast. En of het daaraan ligt of niet we hebben een heel makkelijk kind! Huilt nooit, slaap overal, en zowel hij als wij weten wat we kunnen verwachten op bepaalde tijden. Gaf mij als prille mama veel rust en ik denk dat zoonlief dat oppikt en hier in mee gaat. Ben helemaal niet zweverig oid maar geloof wel in de 3 r'en zoals onze grootouders dat al toepaste..
Zo is het. Ik doe het zelf ook het beste bij regelmaat en rust hoor. En mijn dochter ook van jongs af aan inderdaad.
Wat hier vooral werkt is gewoon goed naar je kindje kijken en zijn behoefte volgen. Enige wat nu een beetje structuur heeft zijn de maaltijden (eigenlijk ongeveer elke 2 uur eten en dan de fles of fruit, brood en warme hap) en verder gaat hij slapen wanneer hij moe is (ook als ik ergens ben en dan of in de tent of in de wagen). Uitjes verdeel ik goed (moet ik sowieso ivm gezondheid) en na een drukkere dag zijn we altijd een dagje (of meerdere) thuis.
Heb een boekje van haar en het sprak me erg aan. De kleine hier moet nog komen maar vind dit principe van 3r erg aantrekkelijk. Het mooie eraan vind ik dat je echt luisterd naar je baby's behoefte. Goed om hier ervaringen te horen van moeders die regelmaat en rust methodes gebruiken.
Het enige wat me niet aanstaat aan Gina Ford, is dat ze kindjes wel laat huilen. En dat ze ook geen advies heeft voor ouders bij wie die kookwekker-methode niet werkt. Voor ouders die baby's hebben die juist enorm overstuur raken van die 10 a 20 min in bed huilen. Ik vind huilen onnodig en heb mijn dochter dus ook nooit laten huilen en ook niet gestresst geworden omdat ze 'moest' slapen. Verder hier rust, zeker! De eerste maand zijn we helemaal niet weggeweest, alleen kleine wandelingetjes gedaan. We hebben ook niet veel bezoek ontvangen. Regelmaat, toen ze heel klein was de dag wel voorspelbaar. Wakker worden, drinken, even op schoot, in de box, meestal nog een paar slokjes drinken en dan weer naar bed bij de eerste signalen (bed is hier overdag de kinderwagenbak). Natuurlijk zaten er ook dagen bij dat ze niet goed sliep overdag, maar dan was dat zo. Ik nam haar dan lekker bij me in de draagdoek. Ik heb altijd naar haar behoeftes gekeken en me daarop afgestemd. Dat geeft ook enorm veel rust. Ze was (en is!) een heel makkelijke baby die niet snel overprikkeld raakt en eigenlijk overal goed slaapt.
Daar doen wij eigenlijk niet aan omdat het niet nodig is.... We nemen de kleine overal mee naartoe en dit geeft nooit problemen. Ik heb bewust hem van jongs af aan al laten wennen aan overal heen gaan enz omdat ik daar zelf later profijt van heb en een makkelijk kindje dat overal mee naar toe kan zonder van slag te raken en het kind heeft er ook profijt van, het raakt immers niet van slag als je wel eens wat wil doen. Ik brn me er overigens van bewust dat dit niet bij iedere baby zo werkt en dat veel baby's dit wel nodig hebben om zich fijn te voelen
Misschien ook goed om te weten: zodra je kindje een maand of 2/3 is slaapt het vaak niet meer van voeding tot voeding. Waren ze eerst maar 3 kwartier wakker incl voeding, en sliepen ze tot de volgende voeding, op een gegeven moment slapen ze iets korter, maar zijn ze nog wel bijna net zo snel moe. Dan is het handig om na het wakker worden eerst te laten spelen en pas na een half uurtje ofzo de voeding. Let op hongersignalen. Na een tijdje lost je kindje dit probleem weer op door langer wakker te blijven en dan kun je vaak wel weer meteen een voeding geven na het wakker worden. Laat jezef hierdoor niet teveel van de wijs brengen. Komt vanzelf weer goed!
Ok, dit kwam niet zo naar voren in het boekje wat ik heb, maar je hebt zeker een belangrijk punt. In het boekje wat ik heb staat veel over voeding, slapen en eventuele andere kwaaltjes waar je kindje om zou kunnen huilen en hoe je aan de behoefte van het kindje kunt voldoen zodat het niet meer hoeft te huilen. Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat het ene kindje veel makkelijker is dan het andere. Heb jij een bepaalde andere methode gebruikt of gewoon eigen gevoel en info wat je ansprak?
Ik heb 'Baby in een ritme zonder te huilen', van Stephanie Lampe. Dit is een leuk boekje om eens door te nemen. Gaat over ritme en regelmaat, met als idee een stappenplan wanneer je kindje moeite heeft met slapen. Wanneer een kindje na 3 stappen nog niet zelf in slaap valt, neem je hem bij je in een draagdoek, wagen of zoiets. In ieder geval een manier waarbij een kind nooit hoeft te huilen. Ik vond dat vooral fijn omdat mijn partner dan ook wat meer inzicht kreeg in het ritme en zo altijd op elkaar konden afstemmen zonder onduidelijkheid. Mannen voelen soms wat minder goed de signalen van baby's aan denk ik. Let wel op dat elke baby anders is en hou niet te veel vast aan 1 methode, je moet vooral je eigen ritme vinden met je baby. Maar ik denk dat elke baby wel houdt van rust en regelmaat.
Wij hebben ons ook echt aan bepaalde routines gehouden en als de kleine moe werd gelijk weer naar bed gebracht. Die kleintjes slapen zo'n 20 uur per dag als ze nog heel klein zijn en dat wordt natuurlijk steeds wat minder. Nu slaapt ze nog maar 3 uur dus luister maar goed naar je kindje, de tijd dat je wil dat ze nog zo lang slapen komt ook snel genoeg
Bij mijn dochtertje ging het geweldig en ik heb haar ook echt in moeten bkeren. Ze was pre- en dysmatuur en erg overprikkeld. Mijn zoontje is weer een compleet ander type, heel rustig en relaxed, maar ik heb ook gewoon ritme en regelmaat in zijn dah en in de handeling die we doen. Het is niet alleen goed voor als ze baby zijn, mijn dochtertje is nu bijna 4 en heeft nog steeds baat bij een vaste volgorde van dingen. Voorspelbaarheid in hun leventje geeft zekerheid, er is al zo veel nieuws wat ze steeds moeten leren.