pfoeh het lijkt allemaal zo simpel maar alles behalve de mevrouw van het consultatiebureau was hier net nog even en gaf me een foldertje over rust en regelmaat.. MAN en ik maar denken dat we t goed doen... nou mooi niet :S snachts slaapt ze op haar eigen kamer in eigen bedje nou prima overdag beneden in de bak van de kinderwagen die in de box staat... wel zo gezellig vind ik anders is ze grootste deel van de dag boven... maar dan krijgen ze teveel prikkels volgens t boekje.. en je moet ze altijd wakker in bed leggen... niet slapend of half slapend... nou dat doen wij ook wel (vaak) nu ligt ze wakker boven in bed... nou huilen naturlijk maar dat duurt tussen de 5 en 20 minuten... pfoeh... das lang voor een moeder hoor haha kortom hoe doen jullie het en hbben jullie er ook moeite mee? zijn er tips?? en hoe "serieus" moet ik de ggd nemen, want het zijn allemaal richtlijnen natuurlijk... gut... lastig hoor
Ik heb een tip voor je..... doe het zoals het voor JOUW goed voelt. Het is namelijk JOUW kind en het consultatieburo kan van alles zeggen maar elk kind is anders. Sterkte!
Je doet waar jij je goed bij voelt. En als ze beneden prima slapen in de box gewoon doen. Merk je dat het niet meer goed gaat, of dat ze teveel prikkels krijgen ga je ze boven leggen. Het consultatie bureau geeft inderdaad richtlijnen maar alles ligt in jouw handen, het zijn maar tips. Je merkt wel aan je eigen kind hoe hij/zij op alles reageert en wat het beste voor hem/haar is.
haha ja, en dat is moeilijk hoor want dan denk je bij alles " doe ik het dan wel goed" en het ingewikkelde vind ik ook, dat je geen idee hebt hoe en wanneer het ongeveer naar een bed moet... ze lig beneden gewoon eigenlijk heel de dag lekker in de bak van de wagen en dan even spelen met een hanger die erboven hangt flesje luier verschonen af en toe even tegen r praten als ze veel huilt ff knuffelen enzo als ze wat ouder worden krijg j echt de slaapjes van ongeveer zo tot zo laat enzo... maar tsjeempie en ook lastig, ik ben zelf een persoon die wel wat regelmaat nodig is.. als je dat dan ineens moet bieden en zelf ontwikkelen is da best erg moeilijk ... n je wit alles ook nog s zo perfect mogelijk doen... maaaar.... tis wel stil boven nu
dat is waar gister sliep ze ook we hadden vrienden op bezoek en soms hebben we zo lol dan zijn we best luid... nou miepje sliep gewoon door hoor! t interesseerde dr van geen kant wat er om haar heen gebeurde!! wat ik wel merk is da ze huileriger enzo is als we echt weg zijn geweest, maarja ik ga mezelf ook niet opsluiten zaterdag verjaardag van mn schoomoeder.. nouja ik ga niet thuisblijven omdat zij er wat huileriger van word...
Is je meisje, voor jouw gevoel, een gelukkige baby? Op de manier dat jij het doet? En bij jij daarbij een gelukkige mama? Eet ze goed, plast en poept ze goed, raakt ze niet oververmoeid? Dan zou ik het namelijk lekker op je eigen manier blijven doen! Hier eerste 2 weken heel erg die rrr geprobeerd. Ik werd er gek van! Super onrustig en daardoor zij ook. Helemaal losgelaten en totaal in haar ritme alles gedaan. En wat een heerlijk tevreden kindje. En een erg blije mama! Inmiddels werd me duidelijk dat ze echt de slaapjes in haar eigen bedje moest doen. Beneden wilde ze alles mee maken, wat resulteerde in een oververmoeid kindje. Met haar weg gaan gaat wel prima, maar thuis slaapt ze nu gewoon in haar eigen bedje, waar ze in gaat als ze moe is. En ik moet eerlijk zeggen, ik vind dat best jammer! Ik heb haar graag om me heen en ik vind de slaapjes die we op de bank deden zo heerlijk. Och, weer een fase los moeten laten denk ik dan.
zonnebloem ik denk dat het je eerste kindje is? wat ik afgelopen jaar heb geleerd is, doe waar jij je goed bij voelt, neem adviezen van anderen aan, en kijk waar jij je prettig bij voelt en doe dat. Ik heb zelf goede ervaring met consultatiebureau, anderen weer niet. Als moeder van een 1e was en ben ik ook onzeker, heb soms best wat aan consulatiebureau gehad. Wij hebben onze dochter weinig beneden laten slapen, voor mij betekend slapen, slapen op je kamer in je bed. Een ander denkt daar anders over, helemaal prima. Maar omdat ik er zo over denk ging ons kind ook altijd boven slapen. Ok, een enkele keer niet. Maar meestal wel. Ik ben van mening dat dit voor het kind ook het fijnst is. Ook was ik benauwd voor het idee dat als ik ons kindn iet in eigen bed liet slapen dat ze later als ze wat ouder zou zijn niet in haar bed meer wou slapeno mdat ze gewend was om in de box of beneden in de wagen te slapen. Ik wilde dit echt niet, en ik zag wel deze situaties in onze naaste omgeving.
Oh laat ze lekker lullen joh doe gewoon waar jij je goed bij voelt als je meisje tevreden is lekker eet en gewoon goed slaapt dan is het toch goed.....
Onze baby slaapt nog heerlijk beneden in de wagen overdag! Ga haar al genoeg missen als ze vanaf volgende week naar de opvang zal gaan. Als je het boekje goed leest, staat er ook in dat het prima is om overdag een andere slaapplek te hebben als 's nachts. Ook dát is regelmaat. Hier hebben wij het zo gedaan: slapen - wakker worden - voeden en verschonen - knuffelen/spelen op schoot - even spelen in de box - slapen. Of als ik merkte dat ze al moe was, ging ze vanaf mijn schoot rechtstreeks in bed. En in het begin viel ze in slaap tijdens de voeding, was ze amper wakker tussen de voedingen door. Bij voorkeur zelf in slapen laten vallen is een prima richtlijn en wordt op een gegeven moment echt belangrijk, maar veel kindjes kunnen dit zo jong nog niet en dan is er niks mis mee om ze in slaap te wiegen of te voeden! Ook dat past binnen prima in de regelmaat. Wij doen het zo: - als ik zie dat ze moe wordt, leg ik haar eerst wakker in bed (en overdag in de wagen) - als ze gaar huilen/jammeren geef ik een speentje - als ze blijft huilen met een speentje, pak ik haar bij me om haar te kalmeren en leg ik haar nog een keertje wakker weg met speentje - blijft ze huilen, pak ik haar uit bed en wieg totdat ze slaapt en dan leg ik haar over. - en desnoods blijft ze gewoon op mijn schoot slapen, proberen we het bij het volgende slaapje weer. Rust en regelmaat kun je dus prima toepassen zonder te laten huilen! Onze oudste dochter was supergemakkelijk. Kon overal en altijd slapen, maakte haar niet uit hoe druk of hoe rustig. Weleens naar feestjes geweest en dan zetten we haar wandelwagenbak in de keuken ofzo Merkte ze niks van. Dus de rust van het boven slapen is zeker een handige richtlijn, voor als je merkt dat ze het nodig heeft omdat ze er overprikkeld van raakt.
oke ik lees veel dat jullie werken op basis van je kind maar je zit ook met voedingsschema! ik gef flesvoeding dus ongeveer om de 4 uur overdag want ze moet 5 voedingen... laat haar ritme nu zo ongeveer net buiten de mijne lopen, is het ongveer tijd om s te slapen is ze wakker moet ze de fles ligt ze als een blok te slapen... soms wachten we wat langer maarja als je te lang wacht zit je niet aan 5 voedingen overdag!!! dat resulteert in dat je dr soms wakker moet maken... en dat ze niet echt goed meer drinkt... ze moet nu rondom half 4 de fles... dus wacht maximaal tot kwart voor 4 want anders zitten we al op 4,5 uur ertussen en dat word wel erg lang... hoop dat ze zelf wakker word...
Ik gaf gewoon wat eerder of wat later hoor.. ik zou me voorlopig nog zoveel mogelijk aan haar aanpassen.
En ik deed het sowieso bijv met dat slapen anders, misschien ook weer niet volgens het boekje maar het zij zo. Hij was dan vaak wat langer wakker (ook ivm het ritme van de andere kinderen die naar de pzs moeten oid). Wanneer hij dan bijv om een bepaalde tijd had gedronken en best een tijdje wakker was ging ik hem niet in bed doen terwijl ik wist dat hij na anderhalf uur weer zou moeten drinken. Gaf hem dan gewoon al eerder die fles of een iets kleiner flesje zodat hij daarna een uur of 4 door zou kunnen slapen en uitgerust zelf wakker kan worden. Als je dat een keer op een dag doet maakt dat echt niet zoveel uit.
Je kindje is nog erg jong en veel van wat in het boekje staat is pas nodig als ze iets ouder zijn. Als jij overdag je kindje wil laten slapen in de box is dat geen enkel probleem, ik deed dat ook altijd overdag en na de laatste fles gingen ze pas naar boven. Anders bleef ik heen en weer lopen en zo'n kleintje wil nog wel eens tussendoor aandacht en zo kun je ook goed in de gaten houden wat er is. Het wakker in bed leggen was hier eerst ook niet te doen, ze vielen altijd in slaap tijdens het drinken, dus ook die hebben we niet opgevolgt. Maar straks komt er een tijd dat ze wel gewoon wakker zijn na de voeding en dan breng je je kindje gewoon naar bed als je ziet dat hij/zij moe is. Zo leren ze zelf te gaan slapen, maar is nu nog niet aan de orde. Wat de fles geven betreft, ik heb hier al snel aangehouden om de fles een speling te geven van een half uur voor de tijd of na de tijd. Kwamen ze dus eerder, dan max een half uur voor de "officiele" tijd geven en lagen ze nog lekker te slapen, dan stelde ik hem max een half uur uit. Op die manier ging het prima en kwam ik nooit in de knoei en hoefde bijna nooit een kind wakker te maken voor een voeding. Ze kunnen al vrij snel zelf erg goed regelen wanneer ze de fles willen hebben en meestal als er een keer weinig tijd tussen 2 voedingen zat, dan kwamen we later op die dag alsnog op de oude tijden uit omdat er dan ineens weer wat langer tussen de flessen zat. Probeer er niet te krampachtig mee om te gaan. Als je kindje een keer een extra voeding krijgt is er echt niks aan de hand en krijgt hij een keer wat minder gebeurt er ook niks. Ritme en regelmaat zit hem vooral in hoe je het doet. Eerst verschonen, dan de fles, even spelen en weer slapen bijv... op die manier heb je regelmaat en weet je kindje wat de volgende stap gaat zijn. Hierdoor creeer je rust, maar wat voor een ander een logisch ritme is kan voor jou wel heel anders werken. Probeer er je eigen weg in te vinden en het komt helemaal goed.
Wat was de reden dat je dat boek hebt gekregen? Doet je dochter het goed? Was ze tevreden zoals het ging, groeit ze goed, en zijn jullie tevreden? Als je antwoord JA is, gooi dat boek heel hard uit het raam!!!
nou ze "sliep" boven jengelt boven meer dan beneden... had haar op een gegeven moment omdat ze veel huilde even opgehaald en even beneden in de wagenbak gelegd... ennnn stil... blijbaar vind z de geluiden toch ook wel fijn... nou heb r gepakt voor de fles dus ze werd langzaam wakker... ik heb een fles van 120 en ze heeft er 90 van gedronken maar.... is weer als een blok in slaap geduikeld... en dan echt DIEP in slaap, dan is ze zoooooo slap... tsja, ik wil r met alle liefde ook wakker in bed leggen, maar ze valt gewoon als n blok in slaap tijdens een fles soms.... en dan probeer ik haar nog grotendeels wakker te houden/maken dat er voeding in kan maar op den duur lukt dat niet haha en meestal over een 2 uurtjes ofzo is ze wakker en dan valt ze een uur later weer in slaap ofzo... tsja en dan komt weer net die flesvoeding beroerd uit....
laat het los een dag duurt 24 uur, dus die 5 voedingen moet wel lukken in die 24 uur. JIj hebt ook niet altijd op dezelfde tijdstip honger, en zou het ook niet fijn vinden dat iemand je wakker maakt voor een groot bord met eten als je net lekker ligt te slapen, toch?
nouja snachts slaapt ze nog niet langer dan 4,5 a 5 uur door.... en de laatste dagen drinkt z wat slechter... ze valt vaak als een blok in slaap tijdens de fles.... dus t ritme is beetje maf nu soms is het CB vast heel handig, dit moment kan ik ze wel ff vervloeken want het levert best stress op zo ze groeit verder perfect, vandaag kwam de cb evrouw dus puur f om te wegen ze is morgen 3 weken en wegt nu 3960 gram! volgens mij is onze dochter wel tevreden (lastig te zien aan zo kleintje maar echt heel veel huilen doet ze niet...) en wij zijn ook tevreden (tsja het niet doorslapen is nog ff jammer... leukste is als ze dat wel doet natuurlijk maarja)
Lees mijn bovenstaande post .. Probeer echt gewoon een dag of 2 volledig je dochter te volgen, dus geen boeken/ richtlijnen enz. Laat haar slapen als ze wil slapen, geef haar eten als ze honger heeft. De hoeveelheid voeding dat zij wil hebben bepaalt ze zelf, en niet de fles. Dus als ze 1x 150cc wil, is dat prima. De volgende voeding heeft ze misschien minder honger, dan drinkt ze minder. Als ze na 2 uur weer begint te zoeken en te sabbelen, kun je haar een kleine fles geven, want ze laat zien dat ze honger heeft. Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk.. als je de buitenwereld even links laat liggen, en gewoon luistert naar wat je dochter je vertelt
een baby van 3 weken dat 5 uur achter elkaar slaapt is echt prima hoor! Definitie van doorslapen is niet veel langer = 6 uur achter elkaar, dus maar een uurtje verschil he!
ja dat is zo ik vond t eigenlijk ook best goed gaan... en ik wil mijn dochter wel volgen maar die "buitenwereld" verteld ons wel dat je minimaa wel 3,5 uur ertussn moet doen want anders ontregel je t ritme wat je inmiddels hebt weer en blift ze straks om de 2 uur om voedinkjs vragen en met borstvoeding kan en mag dat wel maar met de fles weer niet.... ja soms hebben we er ook ff schijt aan, vannacht ad ze maar 60 cc gedronken het overige hebben we laten staan 1,5 uur later begon ze te huilen nou hup nog wat erin! niet teveel zodat ze de fles erna ieder geval meer honger zou hebben maarja ook zo iets wat het CB zgt als ze snachts huilt moet je eerst eens proberen te troosten en speentje erin enzo en als dat niet werkt... nou dan kan je een fles doen... maar probeer die tijd maar te rekken... want tsja vaak worden kids wakker van een schrik of beweging.. alsof we snachts zin hebben om eerst nog te proberen of ze misschien wel verder wil slapen.... meestal als ze huilt dan heft ze ook wel honger... tsja vannacht n keer iets minder of ze was te moe en viel in slaap nouja.. grrrrr richtlijnen leuk.... maar stressvol bij je 1e hoor! en je wil t allemaal zo goed doen