Ik word er gek van, iedereen heeft wel iets te melden over bv. Mijn dochter is nu 3 weken oud en ik wil zooo graag bv geven en dit tot nu toe ook gedaan. Allemaal ellende mee gehad, kloven, bijna ontsteking, spruw, teveel melk, harde plekken etc. De lactatiekundige heeft mij heel goed begeleid. Nu krijg ik ook advies van de wijkverpleegkundige en gisteren van mijn arts. Het is mijn eerste kindje en ik ben zo onzeker! Een onzeker iemand wil alle adviezen van deskundigen wel aannemen. Probeer nu zoveel mogelijk eigen gevoel te volgen al vind ik dat lastig. Ik wil zo graag bv blijven geven maar heb er ook al zoveel energie in gestoken. Ik ben heel erg moe. Heb mede doordat ik telkens met bv bezig was nog weinig kunnen genieten, er is telkens wel wat. Omdat mijn dochter zoveel huilt ben ik naar het inloopspreekuur van het cb geweest en heb haar laten wegen, mijn gevoel bevestigd, ze is te weinig gegroeid. Nu toch maar weer 2 borsten voeden ipv 1 (dit was ivm teveel melk advies lactatiekundige). Ik voel me zo schuldig over dat ze zo weinig is gegroeid en weet ook niet zo goed meer wat ik moet. Ik wil zo graag bv geven, maar ben nu ook zo moe van alles! De fles zou wel heel gemakkelijk zijn maar dan is alle ellende die ik al van bv heb gehad voor niks geweest. Dit moest ik even kwijt! Groetjes Emmely
Och meid het is zo moeilijk in het begin. Je hebt al zoveel ellende gehad, even een hart onder de riem! Ik geloof dat er ook wel verschil in LK zit, maar goed dat terzijde. Laat je een borst goed leeg drinken? Daar groeien ze het beste van he. Anders de eerste melk er uit laten lopen. Ps op het borstvoedingsgedeelte zitten veel deskundige dames, probeer je vraag daar eens!
Meid, ook door het openen van dit topic zul je verschillende meningen krijgen. Maar ik ken je frustratie. Ik wilde ook zo graag BV geven, en ook mijn dochter groeide er niet goed op. Ik deed kolven, voeden voor het tepelgevoel en aanvullen met FV. Na 7 weken kon ik alleen nog maar huilen, en ben ik gestopt. Luister goed naar je eigen gevoel, en blijf dicht bij jezelf, je moet wel kunnen genieten van je kleintje en de kraamtijd!
Oke wist niet dat er een borstvoedingsgedeelte is, zal het daar ook even proberen. Das wel een goede even kolven voordat ik de eerste borst voed want ik heb zoveel melk! En ben zo bang voor een ontsteking.
Hier precies hetzelfde. Ben gestopt, werd helemaal gek, zeker van de mensen die zeiden: even doorzetten terwijl mijn kind en ik allebei ongelukkig waren! Pfff ben zo opgelucht nu en ons mannetje groeit plotseling als kool op Fv! je moet idd je gevoel volgen en mijn gevoel zei: stoppen ookal is dat een moeilijke en niet leuke keuze. succes!
O ja en dat kolven heb ik ook geprobeerd: mijn dag bestond op een gegeven moment uit: voeden, kolven, voeden, kolven, voeden, kolven....
Kijk ook eens op borstvoeding.com daat staat veel info. Voed je wel vaak genoeg? Dat is heel belangrijk met Bv.
Meid, nu niet opgeven he! Je hebt al zowat alle ellende gehad, het zou jammer zijn als dat voor niks geweest was! Voor mij is borstvoeding ook helemaal nieuw, maar heb een schitterende lactatiedeskundige en ik volg haar blind! Als ik je een raad mag geven; bij welke persoon voel jij je het beste? bekijk dat even en volg dan enkel en alleen de raad van die persoon (tenzij je over bepaalde dingen anders denkt natuurlijk...) Ik weet hoe frustrerend het is als iedereen wat anders zegt, dat is eigenlijk mijn grootste klacht geweest tijdens m'n kraamtijd. Je bent op zoek naar goede raad en hoort van iedereen iets anders, hoe moet je dan nog weten waar je hoofd staat!? Porbeer wat bij te slapen overdag, neem je kindje desnoods mee in bed. Echt niet opgeven meis, eens het vlot loopt is het ZALIG! Je mag me ook altijd pm'en... Heb het borstvoeden inmiddels onder de knie Liefs ps; ik had ook het probleem met teveel voormelk, dat is inmiddels stabiel... door één dag even op een andere manier te voeden.
Ja, lekker samen in bed, veel voeden, het moet ook echt wennen! Vaak groeien ze juist erg goed op BV. Probeer niet bij te voeden nu.
Om de 3 uur voeden nu,'s nachts ook wakker maken.. terwijl ze al bijna doorsliep en dat was ok zei de wijkverpleegkundige omdat ze over haar geboortegewicht zat / zit. Ik heb besloten vrijdag te kijken of ze doordat ik anders ga voeden ook minder huilt en dan de knoop door te hakken doorgaan of stoppen. Ook moet ze vrijdag al gegroeid zijn.. anders is dat ook een goede reden om op de fles over te gaan. Pffffff lastig allemaal zeg. Ben er zo verdrietig over en zo moe ook.
Oh, wat balen dat het allemaal zo moeizaam gaat!! Weet nog zo goed hoe onzeker ik was en dan ging het bij mij bijna vanzelf...! Zo vervelend! Overigens had ik ook te veel voormelk, zoals dat heet, en ging het hier pas écht goed toen ik voor de voeding zo'n 10-20 cc met de hand kolfde uit de borst waarmee ik moest beginnen. Na verloop van tijd hoefde dat steeds minder en ging het gewoon echt vanzelf. Ik hoop voor je dat het makkelijker wordt deze week. Sterkte! Enne... Je mag trots op jezelf zijn dat je het nog steeds volhoudt, hoor! Het is echt pittig, dus superknap dat je nog niet hebt opgegeven.
Mies, hier had ze soms na een half uur alweer honger hoor! Om de drie uur is voor FV, de meeste kindjes willen sneller bij Bv. Probeer goed op honger signalen te letten. Er is geen max bij Bv en dan moet ze vast wel goed groeien hoor! Als je vaak aanlegt is er meestal geen reden om op FV over te gaan, al adviseert de CB dit soms wel. Je moet het wel zelf willen natuurlijk. Succes!
Ik had precies hetzelfde, heb wel wat traantjes gelaten, maar als het echt niet voor jou en je beeb werkt moet je niet doorgaan Fv is tegenwoordig harstikke prima. Laat je goed voorlichten en neem het advies van hierboven ter harte: bij wie heb jij een goed gevoel en volg die persoon én je intuitie! Hopelijk is je beeb gegroeid vrijdag
emmely, kan je wat meer vertellen? Wanneer huilt je kindje? Op wat voor een manier? Houdt ze op als ze bij jou is? etc. Stel, je gooit alle schema's overboord, om de hoeveel tijd zou zij dan zelf komen om te eten? Heb je al de tip gehad om eens één dag 2 keer na elkaar dezelfde borst aan te bieden? Dus... bijvoorbeeld; 13u30 : drinken uit linker borst 16u30: drinken uit linker borst 19u30: drinken uit rechter borst 22u30: drinken uit rechterborst En dit 24uur volhouden. Dit heeft bij mij de overproductie verminderd, waardoor m'n zoontje nu veel kalmer kan drinken, minder krampen heeft, betere stoelgang maakt en ik heb nu ook minder voormelk en hij drinkt dus meer van de vette achtermelk. --> ik wil je zeker niet overdonderen met goede raad, want net zoals je al aangaf, je hoort zoveel dingen. Maar ik herken wel wat in jouw stukje tekst, en sinds die 24u 2X dezelfde borst te geven is het hier heel wat rustiger geworden. Dit was op aanraden van m'n lactatiekundige. liefs
super balen heh dat het zo is gegaan ( zo gaat)...ik kan mezelf niet vergelijken...maar weet wel..dat juist in week 3...het bij mij ook best hoog zat ...wat betreft de vermoeidheid...en had ook overproductie...maar na ff doorzetten...en idd veel slaap pakken ...is dat heelmaal goed gekomen in week 4... Na mn tsr liet ik de ergste stroom in een handdoek lopen...uiteindelijk hebben mn baby en borst elkaar gevonden..en helemaal afgestemd..nu loopt het zooo fijn en soepel... Ik hoop dat je nog wat kracht hebt om het door te zetten!! succes!
Fijn om te horen dat het ook bij een aantal goed is gegaan!! We zijn er inmiddels achter dat ik helemaal NIET veel melk heb, mijn productie is achteruit gelopen.. Hoe het kan weet ik niet, maar er werd mij telkens vertelt dat alles al op gang was en we daar niet meer aan hoeven werken. Nu heeft de wijkverpleegkundige mij vanmiddag na het posten van mijn bericht super geholpen. Voor de voeding gewogen en na de voeding weer, blijkt ze maar zo'n 40 cc te drinken! Nu geven we bijvoeding en leg ik om de 2 a 3 uur aan (behalve 's nachts op verzoek). Ik geef nu beide borsten. Het huilen wat ze deed was hartverscheurend en heeft ze vanavond niet gedaan. Ik voel me best schuldig. Anderzijds er is me zoveel vertelt door de lactatiekundige en ik geloofde haar dat het huilen niet aan mijn bv kon liggen. Moeders instinct klopte dus wel.
jeetje wat rot zeg...wel fijn dat je nu weet wat er precies aan de hand is...en vanuit hier kan het alleen maar beter gaan...straks zijn jullie helemaal op elkaar afgestemd...tis gewoon lastig in het begin...eerste 3 mnd sowieso...maar na regen komt zonneschijn! ... Hoop dat je je rust binnenkort kan pakken en lekker kan genieten !!succes!
Mijn dochter gilde hele nachten. Ik kwam niet meer aan mijn rust toe, en dat hielp ook helemaal niet met de melkproduktie op pijl te houden. Hopelijk helpt het bijvoeden, en kun je het gaan combineren met je borstvoeding. En je nergens schuldig over voelen he! Het gaat zoals het gaat, en iedere moeder en ieder kind hebben andere behoeften! Dikke knuffel.
Lieve Emmely! Wat fijn dat je je kleintje BV wilt geven maar wat jammer dat het niet meteen vanzelf gaat. Borstvoeding is volhouden, vooral die eerste paar weken, als het eenmaal loopt is het heerlijk en echt een gemak voor jezelf. En dan dat trotse gevoel dat je kleintje het zo goed doet op jouw melk, heerlijk! Dat gevoel gun ik je van harte! Maar nu, (ja, weer een advies...) je cb adviseert je bij te voeden met kunstvoeding. Ik kan me voorstellen dat je dat heel logisch vind klinken als jouw lichaam niet voldoende melk aanmaakt op dit moment en je kleintje honger heeft en niet goed groeit. Maar, door het bijvoeden met kunstvoeding ben je eigenlijk je borstvoeding nog meer aan het afbouwen. Jouw lichaam krijgt geen signaal dat er juist meer melk moet zijn en zo zal je productie alleen maar minder worden. Ik kan me helemaal voorstellen dat je het liefste van alles nu wilt dat je kleintje goed gaat groeien en geen honger heeft. Misschien kun je iets met deze tips: Let goed op alle hongersignalen: tutten op handjes/viingertjes, zuigbehoefte, met mondje zuigbewegingen maken, over de lipjes likken enz. Huilen is een laat hongersignaal, waarschijnlijk heeft je kindje dan al op meerdere manieren laten zien dat ie honger heeft. Voel je hier alsjeblieft niet schuldig over, jullie moeten elkaar nog zo leren kennen dat het helemaal niet raar is als niet direct doorhebt wat zijn behoeftes zijn. Bij hongersignalen leg je je kindje aan. Goed aanleggen is belangrijk om goed te kunnen drinken. Dus lipjes naar buiten, bolle wangetjes, kinnetje in jouw borst gedrukt. Laat je kindje drinken zolang als het wil, tot het zelf loslaat. Als je het gevoel hebt dat jouw borst nog niet leeg gedronken is, leg je nog eens opnieuw aan aan diezelfde borst, met wat borstcompressie kun je je kindje helpen om ook die vette achtermelk te drinken. Tijdens het drinken houdt je dan je borst vast bij de basis (aan het 'begin' van je borst) met je volle hand. Knijpen hoeft niet, wel wat zachte druk geven. Als het goed is merk je dan direct dat je kindje weer gaat drinken. Als je eerste borst goed leeg gedronken is, biedt je je tweede borst aan. Ook weer net zolang tot je kindje zelf aangeeft genoeg te hebben. Is je kindje tevreden na 2 borsten. Fantastisch! Dat hebben jullie dan goed gedaan samen! Knuffel nog even lekker samen en als je kindje moe wordt leg je 'm lekker te slapen, liefst daar waar jij bent, in de box of in de wieg op jouw slaapkamer. Op die manier zie je het direct weer aan je kindje als ie opnieuw honger krijgt. Bij iedere kik (ook als je twijfelt) biedt je opnieuw beide borsten aan. Ook als dat al na een klein uurtje weer is. Wanneer je kindje na 2 borsten nog niet tevreden is, biedt dan die eerste borst weer aan, en zonodig daarna die tweede weer. Dit heet wisselvoeden en is een enorme boost voor je melkproductie. Op momenten dat je kindje zo al meerdere keren achter elkaar allebei de borsten gedronken heeft en maar hongerig en onrustig blijft, geef dan pas een flesje kunstvoeding. Om je kindje tot rust te brengen en om zelf ook even tijd en ruimte te hebben om iets te eten en drinken. Bovenstaande tips werken fantastisch als je man thuis is, je moeder een dagje kan komen helpen of als je een lieve vriendin bij de hand hebt. Bel kraamvisite af, bel alleen mensen met wie je even lekker wilt kletsen. Blijf lekker in bed, tijdschriften, fotoalbums mee. Lekker pot thee op je nachtkastje (borstvoedingsthee kan ook helpen om je productie te stimuleren). Een dagje alleen jij en je kindje. Als dit je lukt, en je houdt het een dag, of misschien zelfs twee dagne vol....Meid dan loopt die borstvoeding van jou straks weer als 'tiet'. Veel succes! En ohja, heel hartelijke gefeliciteerd met de geboorte van je kindje! Liefs Marina
En ohja, de beste tip die ik in die moeilijke eerste weken gekregen heb: Kijk niet naar de klok, ook niet naar de weegschaal (of in ieder geval zo min mogelijk). Luister niet naar de buurvrouw, de wijkverpleegkundige, je oma of je moeder of die vriendin die het allemaal zo goed bedoelen. Een succesvolle borstvoedingsperiode is het resultaat van de samenwerking tussen jou en je kindje. Binnen een paar dagen begrijpen jullie elkaar veel beter en laat jouw kindje jou precies weten wat hij nodig heeft, jouw moederlichaam heeft dat allemaal in huis (niet alleen moedermelk maar ook warmte, troost, die heerlijke nestgeur die je kindje over zal herkennen, veiligheid, vertrouwen enz). Kijk naar je kind, naar zijn behoeftes en speel daar op in. De klok weet niet wat je kindje nodig heeft, de weegschaal ook niet. De buurvrouw enz enz, je begrijpt het wel. Geniet van elkaar!