Ik heb (al een tijdje) het syndroom van Raynaud aan mn tepels. Doet echt helse pijn (na het voeden, niet tijdens). Nu vroeg ik me af of er meiden zijn die hier ervaring mee hebben en of je tips hebt om de pijn te voorkomen of verminderen? Vitamine B6 heb ik al geprobeerd (helpt niet), evenals smeren met koperzalf (helpt niet) en ik wil niet aan de rotzooi die ze adviseren op borstvoeding.com (niet goed voor de baby volgens mijn HA) ...
Hoi Salapio, Wat vervelend voor je. Ik heb er ook zo'n last van gehad (van geboorte tot 9 weken). Ik had het in combinatie met hardnekkige spruw. Echt bonkende pijn 2 tot 3 uur na de voeding. Ik heb nog steeds dat mijn tepels wit worden, maar nu doet het geen pijn meer. Waarschijnlijk omdat ik (eindelijk na 9 weken) van de spruw verlost was. Overigens wist mijn lactatiekundige niet was het was... ze had het nog nooit meegemaakt. Wat ik heb gedaan om het tegen te gaan: - Hogere dosis en langeere Diflucankuur (tegen de spruw) - Vitamine B6, eerste dag 200 mg, volgende dagen 25 mg.... maar het bleef het pijn doen, toen heb ik weer de hoge dosis herhaald en daarna weer over op 25 mg. - Shiatsumassage voor betere doorbloeding - Warmte na de voeding op mijn borsten; kruik. Ik legde tijdens de voeding mijn borstpads onder de kruik en na het voeden direct de warme pads in mijn beha. - Borstgelpads die behalve koel ook warm gemaakt konden worden. - Uit zo'n goedkoop fleecedekentje van de Ikea heb ik rondjes geknipt die ik in mijn beha kon doen. Laatste puntjes zijn natuurlijk alleen maar symptoombestrijding. Maar goed.... als het maar even werkte was ik even van de pijn verlost. Oh, ik weet hoe pijn het kan doen en daarom ben ik blij dat ik er vanaf ben. Ik weet niet precies wat heeft geholpen, maar ik heb gewoon alles uit de kast gehaald. Weet je zeker dat je geen spruw hebt?
Dank voor je uitgebreide antwoord ... Ik ga morgen naar de HA/cb, zal vragen of ie even kijkt f het geen spruw is (maar dat heeft ie een tijdje terug al gedaan) ... Op de verloskundigepraktijk waar ik zat, werkt sinds kort een nieuw die ook lactatiekundige is. Zij heeft het ook gehad en echt maandenlang :S ... hopelijk ben ik er, net als jij, ook met 9 weken van af (of beter nog - eerder). Zij adviseerde scheerwollen zoogcompressen, maar dat lijkt me zo kriebelen (kan niet goed tegen wol). Ik ga jouw symptoombestrijdingsmiddeltjes uitproberen ...
Oh ja, op dezelfde dag hebebn de huisarts, de cb-verpleegkundige en mijn nieuwe lactatiekundige in Kevin's mondje gekeken. De eerste 2 zeiden: 'Mooi schoon' en de lactatiekundige zei: "Jeetje, helemaal onder de spruw'. Het hoeven dus geen witte puntjes te zijn, in Kevin's geval was het een lichte witte waas. Je kan trouwens te voorkoming/ voor de zekerheid miconazolnitraatcreme smeren. Dat kan geen kwaad. Ik smeer het nog steeds 2 keer per dag.
Ik had het tijdens beide zwangerschappen... verder nooit. Wel typisch vind ik maar echt verschrikkelijke pijn deed dat. Warm houden was het enige wat hielp. Zorgen dat er echt geen kou bij kon, dus een bh, pads erin (ookal lekte ik niet) 2 truitjes aan, jas altijd dicht, soms droeg ik ene lange sjaal en dan heel de tijd voor mn borsten en tijdens zo'n aanval hielt ik er kruiken bij. Heel veel sterkte...
Ik heb het bij Dirk ook lang gehad. Meteen lekker warm maken na het voeden of kolven (op kantoor haalde ik meteen een mok warme thee die ik lekker tegen me aanhield) hielp goed tegen de pijn. De tepels werden bij mij soms echt zo blauw als een braam. Wat uiteindelijk veel verschil uitmaakte was een spruwbehandeling en heel kritisch kijken naar het aanleggen. Maar ow, wat DEED het pijn!
Hmmm ... dus misschien toch spruw ... zal het morgen navragen bij de HA. En ja ... doet inderdaad heel erg veel pijn!
Hij heeft een orale gel voorgeschreven ... die moet ik op mn tepel smeren voordat Mirre aan de borst drinkt. Hij kon niet zien of het echt spuw was, maar heeft dit dus voor de zekerheid gedaan. Het rare is, dat mijn pijn dit weekend wel minder lijkt ... Maar lijkt me niet dat die zalf zo snel werkt? (en wat lief dat je er naar vraagt!)
Gelukkig dat het lijkt te werken.... het kan binnen 2 dagen over zijn die spruw (behalve als je resistent bent tegen miconazolnitraat zoals ik) Van mijn lactatiekundige kreeg ik juist mee dat je NA elke voeding pas het mondje insmeert. Melk is een prima voedingsbodem voor de spruwschimmel (candida). Uiteraard dan wel een lagere dosis per keer dan de bijsluiter zegt. Misschien werkt het bij jou we goed hoor, maar dit had ik nog nooit gehoord. Hopelijk zet deze positieve lijn door!
Spruwbehandeling geeft meestal al binnen 24 uur verlichting. Zo te zien helpt het al bij jullie. De beste manier is wel om het niet VOOR maar NA de voeding dun op je tepels te smeren, en ook na de voeding het mondje van je kind in te smeren. Als de klachten weg zijn, het liefst nog 10 dagen doorsmeren.
Ja, maar vraag van tevoren wel of ze ervaring heeft met Raynaud... die van mij had er namelijk nog nooit van gehoord in haar 20-jarige loopbaan. Beetje suf aangezien de eerste de beste vrijwilliger die ik sprak van VBN daar wel verstand van had. Dus wel even checken... ik heb 2 consulten 'verpest' voordat ik bij een vrouw kwam die er wel kaas van gegeten had. Sterkte!
B6? Ik smeer met daktarin in haar mondje en op mijn tepels. Dat doe ik nog altijd (alleen overdag, ben bang dat ze zich er snachts in verslikt) en daarom extra reden om nog even langs HA te gaan ... Morgen heb ik een afspraak ...
Oei ... volgende pagina gemist ... Tja ... lactatiekundigen. Ik heb er twee gezien toen ik met Mirre in het ZH lag ... Achteraf gezien had ik toen al het SvR en dat mens zat alleen maar te hameren op dat ik niet zo onzeker moest zijn ... Ik wacht het nog even af. De pijn lijkt overigens wel iets minder ... of ik ben inmiddels resistent
Ja, die pillenkuur. Ik zou het - naast de daktarin - blijven slikken. Dus grote dosis (150/200 mgram de eerste dag en daarna 25 mgr per dag).