regelmaat kind van 9 jaar?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by solara, Aug 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Hai lady's

Ik heb even een vraag, mijn man heeft nog een voorkind (meisje) van 9 jaar en die is sinds vandaag bij ons komen wonen. Zelf hebben wij een dochtertje van bijna 9 maanden. Nou moet ik er ook bij vermelden dat ik in Suriname woon dus is het iets anders dan in Nederland. Toch heb ik even hulp nodig in verband met structuur en regelmaat, want dat heeft ze echt nodig.

Scholen beginnen hier om 7.30 uur en zijn uit om 13.00 uur. Het is elke dag tussen de 30 en 35 graden in de regentijd en in de droge tijd tussen de 35 de 40 graden. Daarom zin de scholen eerder uit.

Ik zou graag een soort van schema willen voor tijden ivm spelen, huiswerk maken, spelletje doen, een klein taakje in het huis, slapen etc. Ook is ze best brutaal en zou ik graag willen weten wat jullie als straf geven, of juist een beloning?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen aangezien de tijden heel anders zijn dan in Nederland. Ik heb totaal geen ervaring met kids alleen met mijn dochter.

Graag wacht ik jullie antwoord af.

Groetjes Solara.

2. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik denk dat we je qua schema weinig advies kunnen geven aangezien hier de tijden heel anders zijn. Met die extreme warmte zal het ritme daar heel anders liggen.

Straffen.... Als ze niet luistert dreig ik vaak dat ze niet op de Ipad mag spelen. Dan wordt ze snel ;) eigenlijk veel te gemakkelijk want ik zou meer over een logische consequentie na moeten denken.

3. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Hai Tamio,

Dank je wel voor je reactie. Momenteel heeft ze nog geen ipad jammer genoeg want ze heeft niet naar voldoende gepresteerd op school. Een tv op de kamer ook niet. Spullen weglaten heeft dan ook geen zin, alleen buiten spelen heeft zin. Maar vind dat ook zo sneu aangezien er maar momenten zijn om buiten te spelen ivm de hitte. Als zedan goed gedrag vertoond is het later niet meer mogelijk naar buiten te gaan.

Verder vind ik de mensen hier ook best hard naar de kids en ik wil niet dat ze denkt dat bij ons wonen straf is, of zie ik dat verkeerd?

4. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Belonen werkt vaak beter dan straffen. Dus liever belonen bij goed gedrag (bjj voorkeur dmv compliment).

Daarnaast zal ze jullie ook aan het uittesten zijn. Hoever kan ik gaan etc. Bij een brutale mond even afkoelen op de gang of kamer maar ik zou zelf eerst een waarsxhuwing geven en gesprek met haar aangaan.

Wat betreft structuur. Wat doe je zelf in de middag? Wat is gewoon in S?

Heb zelf in tropen gewoond en zou op basis daarvan zeggen dat na school wat eten en dan uurtje siësta. Daarna spelen en leuke dingen doen.

5. knap

knap Niet meer actief

Surinamers denken over het al gemeen idd anders dan wij Nederlanders over op voeden.

Vaak leren ze je hebt maar te luisteren en wij ouderen daar MOET je respect voor hebben,.

Brutaal zijn kan ook bij de leeftijd horen. Je kunt het beste met haar daar over praten dan brutaal zijn niks oplevert alleen maar straf.

Hoe doen de buren het met hun kinderen. Wat mogen hun doen wat doen ze met de kinderen. Hoe laat gaan ze daar naar bed hoe en wanneer spelen ze buiten.
    Om 18.00 uur is het al donker bij jullie en om 0.5.30 is het weer ligt de dagen zijn anders als hier. 12 uur op 12 uur af. Zo zag ik het in Suriname.
    Klusje in huis samen koken afwassen het vuil buiten zetten. Haar eigenbed op maken. Vegen.

Mijn schoonfamilie zijn Surinamers en zijn duidelijk anders dan wij. Zeker met opvoeden vind ze soms vrij strikt streng en ook geven ze sneller een klap met een lepel bijvoorbeeld. Niet doen leer dat het niet werkt. Dat we elkaar niet slaan.

Succes ermee. Van een baby gelijk naar een bijna puber.

6. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Nou het is niet zo zeer dat ze brutaal is of ons probeerd uit te testen, het is meer datbze geen structuur kent en ooit heeft bij gekregen. Sinds vorige week donderdag zin de schoolvakanties hier begonnen dus siesta houden zit er momenteel niet in. Ze zit nu ook vaak binnen en bezig met een boekje of met zo een superstarding met plakken enz.

Maar als de scholen beginnen ga ik die siesta wel zeker toepassen dank je wel! Ik vind dat wel een supertip. Van hoe laat tot hoe laat denk je? Ik heb er dus echt helemaal geen verstand van...

7. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

Apr 4, 2013
    1,173
    0
    36
    Mijn stiefzoontjes (9 en 6) worden beloond ipv gestraft.
    Ze krijgen een sticker wanneer ze een dag flink geweest zijn.
    Er zijn 8 'taken'
    - Wassen
    - Aankleden
    - Tanden poetsen
    - Bed opmaken
    - Opruimen
    - Luisteren
    - Goed eten
    - En 1 huishoudelijk klusje (tafel dekken, kruimels opzuigen na ontbijt o.i.d)

Werkt prima. Soms kan het dan zijn dat eentje wel een sticker krijgt en de ander niet, tja.. En ook in extreme gevallen krijgen ze soms straf. Ze hadden ze het laatst de kasten en muren beschreven met stift, tja dan werkt jé krijgt nu geen sticker ook niet. Toen zijn ze zonder pardon in bed gevlogen. S ochtends hebben z e sorry gezegd en een poetsdoek gekregen

En soms wordt ik vrolijk verrast, dan hebben ze bvb de kasten in de woonkamer 'gestoft' en dan krijgen ze een extra sticker! Trots dat ze dan zijn.

Onze dagen zien er ong zo uit in de vakanties
    6.00 jongste wakker
    6.30 oudste wakker
    6.30 - 7.30 tv kijken alleen
    7.30 - 8.00 Kleine zus wakker, helpen verzorgen, flesje geven
    8.00 - 9.00 Wassen, aankleden, bed opmaken
    9.00 - 11.00 Samen dingen doen, soms eens op de wii, soms een gezelsschap spelletje
    11.00 - 17.00 Vaak een uistapje, winkel, speeltuin, familiebezoek, zwemmen o.i.d. Wanneer we thuisblijven wordt er gespeeld
    17.00 - 18.00 Tv kijken
    18.00 - 19.00 Eten
    19.00 - 20.00 Spelen
    20.00 - 20.30 Douchen + opruimen
    20.30 - 21.30 Tv kijken
    21.30 Slapen

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je gaat straffen zou ik eerst werken aan de relatie met het meisje. Eerst een vertrouwensband opbouwen. Wel duidelijk zijn over dingen die jij wel en niet vindt kunnen in huis, maar dat op een positieve manier brengen. Geef haar taken in het huishouden, zodat ze zich verantwoordelijk voelt, natuurlijk niet te veel, ze moet zich niet uitgebuit voelen.
    Laat haar lekker buitenspelen maar geef duidelijk aan dat ze op tijd thuis moet zijn. Is ze niet op tijd, laat papa dan de consequenties van het niet luisteren bepalen.
    Als ze school heeft, na school eerst even samen iets drinken, en dan voor ze gaat spelen, eerst zorgen dat ze haar huiswerk af heeft.

9. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Lijkt me erg moeilijk om als 9 jarig meisje opeens bij een ander gezin te wonen. Is er iets van maatschappelijke hulpverlening bij jullie? Misschien kunnen jullie met een maatschappelijk werktster wekelijks een gesprekje hebben over hoe het gaat en wat de wensen van een ieder zijn.

Misschien is er bij jullie in de buurt een buurthuis? sport? (breakdance etc?)
    /vraag wat ze zelf leuk zou vinden om te doen,misschien sieraden maken ofzo?
    Ik ben zelf helemaal niet van de regelmaat (ADHD),en mijn kinderen varen er prima bij.
    Maar veel kinderen hebben wel structuur nodig.

10. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Hier heb ik zeker wel wat aan, dank je wel. Ik kan dan even kijken hoe ik dat zal toepassen als haar school is begonnen. Nu geef ik haar de ruimte want er is vakantie, maar moet wel voorbereid zijn thanks!

11. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Nou ze woonde eerst bij haar oma en we zagen haar elke dag. Ze heeft eerst heel goed aan ons kunnen wennen. Ook kwam ze elke week een nachtje slapen voor wij deze stap genomen hebben. Bij oma deed ze veel huishoudelijke taken. Bij ons heb ik van maandag tot vrijdag een oppas en ook een huishoudster.

Ze hoeft dus niet veel te doen in huis want het huis wordt elke dag schoongemaakt. Wel vind ik een taakje belangrijk nu in de vakantie misschien elke dag en als de school begint alleen in het weekend misschien? daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het was vorige week vrijdag 1ste dag van de vakantie, de hulp was buiten aan het schoonmaken met de tuinslang en zij wou graag met het water spelen. Ik vond het ok maar vertelde er wel bij dat er niet met natte kleren door het huis gelopen mocht worden. Waarop zei mij antwoorde: nou dan vraag ik het wel aan mijn vader. Dus ik heb daar wel gemerkt dat ik zelf ook haar de regels moet uitleggen, maar wil ook niet dat ze zich te veel voelt omdat haar vader en ik een kind hebben als je begrijpt wat ik bedoel. Lijkt me best moeilijk voor haar ook. Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ik haar te veel ruimte en speling geef om een naar gedrag te ontwikkelen.

Ook heeft haar oma haar te veel verwend en te veel toegelaten waardoor ze vrij verpest is. Als haar oma dan op bezoek is veranderd haar gedrag ook meteen. Om niet in de fout te gaan dat haar gedrag alleen maar erger wordt moet ik nu dus wel ingrijpen. Haar vader wil dat zelf ook, maar is meer van de harde aanpak, ik juist dus niet...

12. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Nou het is wel een meisje met een achtergrond ja, maar maatschappelijkster oid zien we niet echt zitten het zijn meestal mensen die zelf geen kids hebben en denken door wat ze geleerd hebben met hun opleiding dat bepaalde handelingen juist zijn. Ik hoor het liever van een andere mama die bepaald gedrag herkend, of goed advies kan geven, tenslotte maken ze het allemaal ook mee.

Ze heeft niet veel meegemaakt alleen is er vroeger te veel toegegeven bij haar en werdt haar verkeerde gedrag gestimuleerd. Ook kent ze geen structuur en weet ze niet wat regels zijn. Straffen kent ze ook niet en raakt best gepiekeerd als haar vader haar naar de kamer stuurt vanwege verkeerd taalgedrag.

We hebben haar gevraagt wat ze wou doen voor sport, en paardrijden, tennis en dansen leek haar wel wat. Daar gaan we dus volgende week mee beginnen, iig met tennis en met paardrijden. Dansen na de vakantie.

13. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Je zou bijvoorbeeld ook kunnen uitleggen dat ze nu een soort van 'grote zus' wordt voor jullie kindje en dat je bang bent dat jullie kind die taal ook gaat gebruiken. Misschien vind ze de rol als 'grote wijze zus' wel heel leuk en kan ze je helpen met het verzorgen van de baby.
    Of je kan andere grappige 'stoute' woorden verzinnen die ze wel mag zeggen.

Maar waarom zou een maatschappelijk werkster geen kinderen hebben? Je hoeft ook niet alles aan te nemen maar je kan het wel zien als een objectief uurtje waarin iedereen z'n hart kan luchten.
    Kan jou het verder schelen,elk goed idee is meegenomen toch?

14. solara

solara Actief lid

Sep 21, 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Ik begrijp het heel goed hoor dat zo een uurtje veel voor sommige gezinnen kan doen, maar voor ons gezin zal dat niet werken. Zowel voor mijn man als voor mij zouden wij onze vuile was liever niet buiten willen hangen. Ook denken wij dat mensen die een opleiding hebben gehad zich niet zo goed in onze schoenen kunnen plaatsen als mamas an papas zelf.

De rol als grote zus vind ze wel leuk maar niet als het veel moeite kost. Zoals gisteren bijv oma was er en zij maakte een opmerking dat het huilen van Isa haar heel erg irriteerd...

Share This Page