Mijn zoon heeft groenten nooit echt bijzonder gevonden.. sinds 6 maanden krijgt hij groenten.. soms zo uit de hand soms geprakt met een aardappel of wat anders.. Tot 2 weken geleden at hij ongeveer 75 gram per dag en een halve boterham.. maar nu heeft hij ontdek dat het superleuk is om alles uit te spugen en dan zo ver mogelijk.. Heel leuk natuurlijk maar naar een paar happen stop ik er dan maar weer mee want dan zit mijn hele keuken weer onder en heeft hij nog niks binnen.. ook als hij zelf een stuk mag afhappen neemt hij een hap om het vervolgens weer uit te spugen.. Moet ik dan wat anders geven of is het niet erg dat hij sinds hij dat doet weer meer bv wil? Kan hij daar ook goed op groeien?? ? En hoe kan je er het best mee omgaan? gewoon negeren maar?
Hoj groeit voor 70% nog op borstvoeding hoor! Borst/melkvoeding blijft tot 1 jaar heel belangrijk! De rest is echt nog BIJvoeding Vanaf een jaar is t wel wenselijk als ze een beetje normale porties eten
Ik heb altijd gelezen dat je vanaf 6 maanden een fles MAG laten vervallen, rond die tijd moeten ze echt wel wat leren eten. Het lijkt me sterk dat een kleintje een jaar op bv ksn leven.
Wil er nog ff bijvermelden dat je baby vanaf 6 mnd niet meer voldoende ijzer uit de bv haalt (ook fv trouwens!) en dat daarom brood, groente, fruit, ed moet gaan introduceren. Dat heb ik op de site van het who gelezen.
Tja de mijne eet ook bar slecht groente, maar wel brood, fruit en het liefst véél bv! Hij groeit er goed op.. Wat ik wil zeggen is dat je het er niet in kunt proppen. Bij uitspugen zou ik bij de eerste uitgespuugde hap zeggen dat dat niet mag en bij de tweede stoppen met voeren. Je ziet zelf snel genoeg of hij nog echt wil gaan eten of niet.
Gemiddeld genomen ergens tussen de 6 en 12 maanden. Wat niet wegneemt dat ik een aantal zeer gezonde pubers ken die tot 18 of 24 maanden een groot deel van hun voeding uit de borst haalden.
Leren kauwen is ook goed voor de spraakontwikkeling. Neemt niet weg dat je bv lang kan geven maar op n gegeven moment is het geen hoofdvoeding meer want dan komt een kleine echt voedingsstoffen tekort.
Tussen 6 en 12 maanden inderdaad, maar de gouden regel is dat jij bepaalt wat je kindje eet, maar je kindje bepaalt hoeveel. Je kan het er inderdaad niet inproppen en de meeste kinderen kunnen heel goed bepalen wat ze nodig hebben En het uitspugen, onderzoeken, etc., dat is ook eten! Er komt vanzelf een periode dat hij beter en meer gaat eten. Gewoon stug blijven aanbieden. Tot 12 maanden groeit hij nog vooral op je melk, dus als hij nog goed bv drinkt hoef je je geen zorgen te maken. Komen er geen tandjes aan? Dat is hier altijd reden om minder te eten.
Er is wel een gouden regel: je kunt geen eten in het kind proppen. Vooral bij dingen behalve melk is het voor de baby een hele nieuwe ontdekkingswereld aan smaken, structuren, vormen enz. En sommige kinderen zijn niet zo happig op bijvoeding en willen gewoon hun melk hebben. Mijn dochter heeft de eerste 1,5 maanden echt geen hap doorgeslikt, wat we ook probeerden. Dus ja, bijvoeding begint belangrijk te worden ná 6 maanden, maar het is niet helemaal jouw beslissing hoeveel je kind gaat eten, en of het 'goed' gaat eten.
ik heb het niet gehad over proppen maar over hetv leren eten en kauwen. Natuurlijk kan je niet gaan forceren, dat is een strijd die je gaat verliezen.
Inderdaad, maar het probleem van TS is dat haar kind dus niet gaat kauwen als ze eten aanbiedt (deed mijn dochter ook niet tot ruim 7 maanden), maar uitspugen. Dan houdt het gewoon op.
Ik denk dat Adi bedoelt dat het kind wel voedingsstoffen te kort kan gaan komen maar als het niet eet, eet het niet. Kun je hoog en laag springen met je argumenten daar geeft dat kleintje niets om . Wij komen deze periode door met humor en een gladde rug! (En natuurlijk ook onze frustratiemomenten)
Hij kan wel kauwen hoor.. want een banaan of een zachte appel eet hij zo uit het vuistje.. maar brood ging ook super maar nu opeens spuugt hij het na 2 stukjes uit.. Hij groeit wel goed en hij wordt ook steeds zwaarder.. dus dan maak ik me maar geen zorgen en blijf ik het elke dag maar aanbieden..
Gelukkig leren ze kauwen al gewoon aan de borst. Aan een fles hoeven ze alleen maar te zuigen, maar aan de borst maken ze een veel gecompliceerdere beweging die prima aansluit op kauwen. Verder is het niet zo dat er na 6 maanden opeens niet meer voldoend voeding in moedermelk zit. Tot een jaar is moedermelk doorgaans de belangrijkste voedingsbron als je gewoon op verzoek voedt, ander eten gaat geleidelijk aan steeds belangrijker worden. Elk kind kiest daarbij zijn eigen pad als je gewoon je kind de regie blijft geven. Dat wil zeggen: aanbieden, maar niet afdwingen.
Leren kauwen en voedingsstoffen binnenkrijgen zijn natuurlijk verschillende doelen. Sommige kids slobberen met zes maanden al een heel potje fruithap naar binnen. Mijn dochter van negen maanden heeft vandaag als fruit ruim een halve peer op, naar schatting van de brokstukken die ik heb opgeruimd toen zij haar interesse verloor in haar vier kwarten peer. Oftewel kauwen kan ze als de beste, de hoeveelheid is nog wat, tsja. Gelukkig is daar nog de melk