Regelmaat speelafspraken na school (met poll). Groep 3 en 4.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MyMiracle, 29 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Met welke regelmaat heeft jouw kind een speelafspraak na school?

  1. Niet

    6 stem(men)
    4,0%
  2. Minder dan of 2 keer per maand.

    14 stem(men)
    9,4%
  3. 3 keer per maand.

    13 stem(men)
    8,7%
  4. Elke week.

    48 stem(men)
    32,2%
  5. 2 keer per week.

    44 stem(men)
    29,5%
  6. 3 keer per week.

    19 stem(men)
    12,8%
  7. 4 keer of vaker per week.

    5 stem(men)
    3,4%
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Leuk en interessant al jullie reacties!
     
  2. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Als dit je antwoord is, dan is het toch goed? Waarom zou het voor ouders ongemakkelijk zijn, jij hanteert jouw regels op basis van wat jij signaleert.
    Als je kind vaker zou willen, zou ik wel toegeven.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  3. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    #23 MyMiracle, 31 jan 2019
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
    Uhm...ik hoop dat ik het zo goed verwoord. Ongemakkelijke situaties ontstaan door verschillende factoren, is mijn ervaring.
    Onzekerheden bij andere ouders en het niet accepteren/respecteren van een verschil van aanpak.
    Ik trek me er weinig van aan, want ik sta achter mijn aanpak. Elk kind is anders en heeft andere behoefte.

    Mijn dochter is zelf niet heel gefocust op afspreken. Meestal komt dat pas als andere kinderen naar haar toekomen om te spelen. Komt het niet uit, dan vindt ze het meestal ook prima en hoor ik haar er niet meer over de rest van de dag.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier hanteer ik dus wel een max qua afspreken (groep 2 en groep 6) kan alleen niet een specifiek aantal keer noemen want dat is geheel afhankelijk van de kinderen en de rest van de week.
    De max of beperking heeft weinig met schoolwerk te maken, iig in de klassen die jij noemt dan maar net het feit dat een speelafspraakje mijn kinderen heel veel energie kost en we dat dus niet onbeperkt kunnen doen. In de week dat de oudste een toets heeft kan ze niet afspreken. Haar medicijnen werken nog maar even door na school en die heeft ze nodig om te kunnen concentreren. Ze leert haar werk dus ook direct uit school.

    De jongste heeft al zn energie nodig voor de schooldag zelf en is dus vaak moe uit school. Hij spreekt wel eens af, want hij vindt dat gezellig, maar niet wekelijks.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  5. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.559
    2.543
    113
    Nederland
    dat wisselt. Ik werk onregelmatig dus soms is ze 4x per week op de bso en soms een week niet. Spelen kan dus ook niet altijd en als ik dan eens vrij ben in zo'n week dat ze veel bso heeft, is ze liever bij mij.

    Ze mag van mij altijd spelen alleen zelf wil ze niet altijd. Ik denk dat ze gemiddeld 6x per maand speelt (ze zit in groep 3)
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  6. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hier gaan ze soms spelen ., maar vooral bij iemand thuis . Ik heb 4 kinderen en alle 4 hebben ze een sport en elke dag moet 1 van hun wel iets doen na school tijd
    Gelukkig hebben ze in de buurt genoeg leeftijd genootjes en vragen ze ook niet vaak of ze ergens mogen spelen ..
    soms pik ik ze voor het sporten ergens op ofzo ..
    groep 1 hadden al mijn kinderen er geen behoefte aan . Is echt vanaf groep 2 gekomen .. maar met 3 kinderen op 1 school heb je wel echt veel kinder feestjes ..

    Kids zitten in groep 1,3 en 4
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  7. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ja dit. Mijn dochter spreekt niet zo vaak af, maar speelt wel heel veel met een meisje uit de buurt en anders doet ze gewoon met mijn zoon en zijn vrienden mee. Mijn zoon spreekt sowieso meerdere keren per week af (variërend van 3 tot 5 keer).
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  8. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Hier gr1 en gr4. Ze mogen elke dag afspreken. Dat komt er op neer dat ze de ene keer 5 x een afspraakje hebben en soms maar 1 of 2 x. Dan kunnen klasgenootjes niet, wij kunnen zelf bijna altijd.
    Kinderen zijn niet extra moe van school en ik vind het fijn dat ze zo sociaal zijn. Ook iets waar je de rest van je leven iets aan hebt, naast rekenen en taal ;)
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  9. DarkAngel25

    DarkAngel25 VIP lid

    6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Ik heb "niet" aangevinkt.

    Mijn dochter gaat 2x in de week naar de BSO. 2x in de week krijgen we GTB over de vloer thuis. En 1x zwemles na school. Blijft weinig over om af te spreken.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.391
    113
    Jongste zit in groep 3 en gaat 3 middagen naar de BSO, blijven er 2 over om afspraakjes te maken.
    Vaak spreekt ze beide middagen wat af, maar soms maar 1 middag. Vandaar Elke week ingevuld.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Hier geen vaste regels wat betreft de frequentie, maar bekijken het per week.
    De oudste zit in groep 3 en wil vaker spelen dan dat het kan. Als ze zelf sport heeft kan ze niet, maar op de andere dagen komt het ook nog wel eens voor dat er niemand te spelen is omdat vriendinnetje a naar de opgang moet, vriendinnetje b naar zwemles en vriendinnetje c en d hadden al samen afgesproken. Maar gemiddeld genomen speelt ze toch elke week wel 1 of 2 keer met iemand.
    De jongste zit net in groep 1 en begint nu ook met spelen. Tot nu toe heeft er twee keer iemand hier gespeeld (hij wil nog niet ergens anders) maar de meeste jongste kinderen uit zijn groep zijn nog niet zo met spelen bezig. Hij zit nu ook op kleutergym, dus dat samen met een keer spelen is dan eerst ook wel genoeg.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Hier mogen ze gemiddeld 2 x per week per kind, soms maak ik uitzonderingen.
    Ze hebben nog sport en andere activiteiten en daarnaast heb ik geen zin op elke dag kinderen hier over de vloer te hebben of mijn kinderen steeds iedereen overal vandaan te moeten halen. Op de een of andere manier hebben ze vaak weer net vriendjes en vriendinnetjes die aan de andere kant van de stad of zelfs in totaal andere dorpen wonen.
    Daarnaast wonen we in een kinderrijke buurt, dus ze kunnen ook gewoon met buurkinderen buiten spelen.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  13. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.658
    1.188
    113
    Mijn jongste zit in groep 4 en mag 2x per week afspreken. De ene keer gebeurd dat ook, de andere keer niet. Voor de oudste geldt hetzelfde trouwens.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  14. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Hier worden vrijwel nooit speelafspraken gemaakt. Wij wonen in een kinderrijke buurt met veel speelmogelijkheden en weinig verkeer.
    De school is hier 2 minuten lopen vandaan en vrijwel alle klasgenootjes wonen in de wijk.
    Dus ze zien elkaar buiten, of halen elkaar op. Ze komt het melden als ze ergens binnen gaat spelen. En als er hier iemand binnen komt spelen moeten ze het eerst thuis vragen/melden.
    En ik heb de nummers van de ouders van vriendinnen waar ze het meest mee speelt in mn telefoon. Dus we appen ook vaak waar ze zitten en hoe laat ze naar huis moeten. Ik vind het wel ideaal zo.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  15. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.359
    113
    Home
    oudste speelt meestal op vrijdagmiddag bij een vriendje
    maandagmiddag zwemles
    en verder speelt ie vooral hier in de buurt met vriendjes
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het wisselt hier. Soms een weekje niet, andere keer 2 keer per week. Ze gaan 2 dagen pw naar de BSO. En op 1 dag is afspreken onhandig, vanwege sport. Dus vaker is praktisch niet mogelijk. Wij hebben geen kinderen in de buurt, dus zelfs in het weekend of in de vakantie wordt hier wel eens afgesproken.

    Voor mij is de enige reden om 'nee' te zeggen, dat het niet uitkomt in de agenda. Schoolwerk zou daar voor mij in groep 3 en 4 echt geen rol in spelen. Ze hebben geen huiswerk. Hooguit tafels of een stukje samen lezen. Daar ga ik echt niet de hele middag op oefenen hoor, dat lukt prima voor het eten of tussen avondeten en bedtijd.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  17. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Mijn zoon groep 3, 1 max 2 keer per week.
    Mijn dochter, liefst elke dag.

    Maandag elke week een ander kindje
    Dinsdag haar beste vriendin bij ons.
    Woensdag is het zwemmen van onze zoon, (heel) soms gaan mijn kids daarna mee met mijn dochter haar beste vriendinnetje (onze 4 kids kunnen erg goed samen)
    Maar meestal spreekt ze eigenlijk niet af op woensdag.
    Donderdag wisselend kindje, soms niks.
    Vrijdag gaat ze naar haar beste vriendinnetje, of ze komen hier (ligt aan de planning van de mama's)

    Als het uitkomt mogen ze alle dagen afspreken.
    Komt t niet uit, of ik heb een keer echt geen zin, dan heb ik ook geen schuldgevoel, want ze zijn heel de week op al op pad hier.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  18. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Zoon van 7 spreekt 2 tot 3 keer in de week af. Eén dag kan het niet vanwege sport en één dag mag het niet. We hebben een vaste dag waarop ze allebei niet spelen en gewoon lekker thuis zijn. Doen we al sinds groep 1 en dat werkt prima hier.

    Dochter van 9.5 spreekt het liefst iedere dag af.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  19. fl01

    fl01 Actief lid

    28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Wij beperken het wel. Ze zitten in groep 2 en 3 en gaan 2 dagen in de week naar de bso. Dan mogen ze van ons nog max 2x afspreken. Dat betekent dat ze dus 4 van de 5 dagen 'iets' hebben. Ik vind het fijn als ze ook gewoon een keer lekker bij ons thuis zijn en dat je rustig met ze een kopje thee kan drinken na schooltijd. Want dat gebeurt niet als er een vriendje of vriendinnetje bij is. En de ene week spreken ze idd 2x af, de andere week kan het ook best zijn dat het niet uitkomt. In het weekend spreken ze bijna nooit af, maar dat wil ik zelf ook niet zo, dan is het meer tijd voor het gezin en in de weekenden is er vaak toch al vanalles...
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  20. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Nu ivm de baby max 1x per week bij ons thuis een speelafspraak. Mijn kinderen zitten in groep 1 en groep 3.
    Maar normaal gesproken had mijn oudste 2 tot 3 speelafspraakjes per week en soms is een weekje niks.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina