Hmmm zit ik net een heel verhaal te typen, kan ik weer over nieuw beginnen. Omdat ik niet ingelogt ben!!?? Nou ja. Ik lees regelmatig op het forum dat er moeders hun baby op vaste tijden laten eten en ook op vaste tijden naar bed. En dan rond 19.00 naar bed tot de volgende ochtend. Mooi, maar met Dilano lukt het me niet. D wordt meestal tussen 6.30 en 7.30 wakker en dan gaat hij even de box in en dan laat ik de honden uit. Ik probeer altijd voor 9.00 samen met hem aan tafel te eten. Maar soms is hij al moe om 8.15 en krijgt dus bv en gaat weer naar bed. En dan heeft hij weer geen bijvoeding gehad. Soms wordt hij naar een 1/2 wakker maar soms slaapt hij ook veel langer. De rest van de dag is het hier ook een zooitje. Opzich vind ik regelmaat wel prettig maar sinds ik thuismama ben lukt het me niet om het erin te brengen. eten s'middags en s'avonds daar zit ook geen ritme in net zoals het slapen als ik zie dat D moe is dan gaat hij naar bed. Soms slaapt hij meteen maar soms gaat hij liggen doelen en en na een paar min liggen huilen. En dan troost ik hem maar binnen 5 min huilt hij weer en dan haal ik hem er uit. S'avonds is het nog erger hij slaapt tussen 19.00 en 23.00 en slaap ook nog niet door komt tussen de 1 á 3 x per nacht. Dan is papa thuis en dan vind D natuurlijk reuze gezellig en dan aan je slaap toegeven is helemaal moeilijk. Ik doe hm ewel naar bed als hij het aangeeft maar na een bepaalde tijd begint hij te huilen en dan wil papa dat hij eruit gaat en dan zitten ze samen op de bank tv te kijken. En als hij hem dan in bed legt dan slaapt hij soms meteen maar soms wordt het dus ook een drama, huilen,troosten eruit etc. Ik wil er graag regelmaat in bregen dus als iemand tipt heeft? Of moet ik accepteren dat onze zoon gewoon een moeilijker slaper is? Groet snoet
Ik ben ook thuismama, maar hier hebben we wel regelmaat en vaste tijden. Kyra reageert daar ook goed op en slaapt 's nachts door. Omdat je bv geeft voedt je denk ik op verzoek he? Misschien kun je proberen wat te rekken met het slapen gaan, zodat je hem op vaste tijden weg gaat leggen. En als hij dan eenmaal naar bed gaat, hem ook laten liggen. Als je hem eruit blijft halen bijv. omdat papa dat wil, dan krijgt hij weer prikkels en daardoor raken ze ook weer uit hun ritme. Als je een regelmaat erin wil brengen, moet je dit ook volhouden. Dus bijv. op vaste tijden z'n bijvoeding en 's avonds een vast ritueeltje bijv. badje, eten, knuffen en naar bed om 19:00 uur of 20:00 uur. Als hij 's nachts komt, is dat dan altijd voor voeding of voor wat anders?
Nou.... hier ook wat tijden betreft niet altijd hetzelfde schema hoor! Ik geef dan wel geen bv maar het eten en slapen gaat op verzoek, als je het nog zo kan noemen. Vanochtend werd ze bijvoorbeeld pas om 9.00 uur wakker en dan is hier ook geen schema meer hoor! Krijgt ze gewoon pap als ze wakker is en haar fruit wilde ze niet om 10.00 uur dus ik heb haar naar bed gebracht want ze was wat jengelig. Toen ze wakker werd rond 12.00 uur een boterham en voor het slapengaan rond 14.45 een fles melk. En nu slaapt ze weer en heb ik nog steeds een bak fruit over . Het zij zo! Misschien wil ze dat straks nog, misschien niet. En andere dagen is ze om 6.30 wakker en is er een prima schema thuis en weer andere dagen is ze op het kdv loopt ze gewoon zo'n beetje mee in het schema dat ze daar hebben (al doen ze haar naar bed als ze moe is hoor, net als thuis). Anyway.... ofwel je vindt het zelf prettig om wel een schema te hebben en dan moet je even bikkelen om dat voor elkaar te krijgen, ofwel je besluit dat je niet naar anderen kijkt/luistert en volgt wat je zoontje aangeeft. Alhoewel ik wel vind dat als je zoontje eenmaal in bed ligt, hij beter daar kan blijven omdat als je hem er steeds uit haalt, hij weleens oververmoeid kan raken en dan juist slecht slaapt... Dan moet je man maar even op zijn handen gaan zitten en je zoontje laten liggen!
ik ben 3/4 kwart thuismoeder.. ik werk 2 dagen in de week. Op de andere dagen dat ik thuis ben heb ik dus wel regelmaat want Kirsten raakt helemaal van slag. Uit je berichtje haal ik uit dat je om advies vraagt?! Ten eerste zou ik gewoon smorgens als hij wakker wordt gewoon gaan ontbijten, eet hij naast de bv nog wat anders smorgens? een boterham? Als Kirsten erg moe is slaapt ze smorgens nog een keer maar dan haal ik haar er wel uit rond 12 uur zodat ze haar boterham op normale tijd kan eten. Ik zit ff met verbazing te kijken over wat je man/vriend doet als hij al in bed ligt . En huilen? tja dat doet Kirsten ook. Ze moet zichzelf altijd in slaap huilen en dat doet ze soms wel een kwartier lang. Als je hem er continu uit gaat halen weet hij ook niet meer waar hij aan toe is. Dan weet hij op een gegeven moment dat als ik ga huilen dan wordt ik er uit gehaald. Ik zou er iig wel regelmaat in brengen in jullie dag. En dan vooral savonds in bed is in bed TENZIJ hij natuurlijk helemaal overstuur is en dus niet omdat papa met hem tv wilt kijken . Hier is een schema van Kirsten, ze schelen wel een half jaar: 08 uur wekken, samen een boterham eten of een bordje pap lekker spelen, rond 09.30/10.00 naar boven en aankleden. Rond 12 uur aan tafel en samen lunchen, daarna nog een klein kwartiertje spelen en dan gaat ze naar bed zodat ze voor 13 uur slaapt. Ze slaapt dan meestal tot een uur of 15.30. Daarna fruit eten, sap drinken + eventueel een koekje. Bij mooi weer gaan we smorgens en smiddags naar buiten, in de tuin spelen of fietsen/wandelen. Rond 17.30/18.00 gaan we eten, weer lekker spelen en dan rond 19.30 de laatste fles en dan naar bed. Gaat ze nog in bad of onder de douche dan ligt ze tussen 20.00-20.30 in bed.
ik ben wel van regelmaat en structuur in de dingen maar ik kijk wel naar de behoeftes. hoe leg ik dat uit. de dagindeling is vast maar de tijd varieerd aan de hand van het slapen.ik ben een voorstander van rust en regelmaat én een voorstander van voeden op verzoek. zoals gezegd is mijn dagindeling wel standaard hetzelfde. alleen of de dag om 7 of om 9 uur begint ligt aan lars. en als hij ( toen hij kleiner was) wakker werd s nachts dan kreeg hij gewoon voeding. dit is vanzelf gestopt. niet omdat wij dat wilden. snap je? ik wil je best meer uitleggen als je behoefte hebt daaraan laat het maar weten.
Ik denk dat ik het niet helemaal goed heb opgeschreven maar papa haalt hem er alleen maar uit als hij aan het huilen is. En hij gaat dan met hem op de bank zitten omdat D daar meestal rustig van wordt. Ik wil een regemaat omdat ik denk dat het goed is, niet omdat ik vind dat het van andere moet of omdat het zo hoort Hij krijgt ook ander voeding dan alleen bv, s' ochtens meestal een stukje brood en wat fruit en dan wat drinken. s'middags als het lukt brood en fruit en drinken en s'avonds warm eten. Vanavond ook weer hij is harstikke moe rode wangen wrijft in zijn ogen maar slapen ho maar, heb een paar x in bed gelegd maar slapen doet hij niet. Hij is even rustig en zet het dan op het krijsen. Uiteindelijk zijn we om 20.30 met hem naar buiten gegaan omdat hij altijd in slaap valt in de k.wagen maar nu ook niet. Bij thuis komst nog even in de box, weer in ogen wrijven. Heb hem toen aangelegd en hehehe hij valt in slaap maar het is inmiddels 21.00 en zijn al vanaf 16.00 bezig. s'nachts eten vind ik geen probleem het stopt vanzelf en ik hoor wel iedere keer dat ik moet stoppen (tandjes) maar ik ga mijn zoon niet zijn eten ontzeggen. Dit gebeurt regelmatig en ik weet het dan niet meer, hij heeft gegeten schone luier, niet te warm/koud. groet snoet
Ik begrijp niet zo goed waarom je er geen ritme in kunt krijgen. Hier was ons schema altijd rond de 7 maanden: 8 uur fles. 10.00 fruit 10.30 slapen tot 12.15 12.15 een fles of broodje. 15.15 fles 15.30 slapen tot 17.00 warme hap En dan rond 19.00 laatste fles (papfles of pyamapapje en dan op bed) Het was ongeveer zoiets, ben het een beetje vergeten....
Als je schrijft dat hij huilt, rode wangen heeft, kan het zijn dat hij last heeft van tandjes. Dan slapen ze soms ook minder/minder goed en worden vaker huilend wakker. Paracetamol geven en dentinox oid geven, dat verlicht de pijn. Verder kun je zelf de regelmaat aanbrengen, als je maar wilt. Ik werk zelf 3 dagen per week maar we hebben altijd regelmaat gehad hier. Gewoon een ritme aanhouden en daar ook aan vasthouden. Wij hadden rond die tijd: 8u pap of brood met melk 10-12u slapen 13u brood 15u fruit en dan slapen 18u avondeten 20u fles en naar bed Van het schema werd/wordt alleen afgeweken met een dagje uit of een feestje of zo. Verder is hier rust en regelmaat heel erg belangrijk! En dat je vriend met hem voor de tv gaat zitten, daar wordt hij dat moment misschien rustig van, maar al die beelden en herrie kunnen hem flink uit zijn slaap houden nadien. Denk dat het beter is je zoontje op zijn kamer te troosten en hem niet mee naar beneden te nemen. Hij moet duidelijk weten dat het bedtijd is. Succes.
Ik zou hem zodra hij wakker wordt 's morgens ontbijt geven, dat is gewoon de start van je dag. Ook zou ik proberen om hem 's avonds op een vaste tijd op bed te leggen, bijv. tussen 19.30 en 20.00. Dat is een mooi begin van regelmaat denk ik. Op deze leeftijd denk ik dat je de lunch en het avondeten ook wel op vaste tijden kan inplannen. Als jij zelf eet, hem ook laten eten. Bouw een vast avondritueel in voor het naar bed gaan, dat is voorspelbaar voor je zoontje. Probeer toch even vol te houden als hij niet meteen gaat slapen. Natuurlijk laat je hem niet lang huilen, maar ga een paar keer troosten/wiegen/zingen/o.i.d. en geef niet na 5 min. op. Als jij geen problemen hebt met de nachtvoeding, dan zou ik die er lekker inhouden, hij gaat echt wel een keer doorslapen. Misschien vindt hij een speentje fijn bij het inslapen? Mijn zoontje is 6 maanden en hier gaat het zo: wakker worden: borstvoeding en daarna badderen, aankleden en naar beneden. Hij gaat dan even spelen en meestal hebben we nog een lekkere kroel/zing/speelsessie samen op de bank. Ik geef hem 2 á 3 uur na het wakker worden wat fruit. Meestal gaat hij daarna even slapen. Als ik zelf ga lunchen dan geef ik mijn zoontje melk en een broodkorstje (of hij moet eerder aangeven dat hij honger heeft, dan krijgt hij eerder). 's Middags doet hij meestal een wat langer dutje. Daarna wil hij altijd graag melk. Als wij zelf warm eten geef ik hem ook wat groenten. (soms doet hij een kort slaapje als wij eten, dan geef ik het wat later) Rond 20.00u gaat hij naar bed (pyamaatje aan, melk drinken, tandjes (wel 2) poetsen, even kroelen en zingen en dan in zijn bed) Vaak wil hij tussen 4.00 en 5.00 's nachts nog drinken, dus dan krijgt hij bv.
Bij ons is regelmaat niet de regelmaat van de klok maar de regelmaat van de handeling(en). In het begin ging slapen ook moeilijk maar wij bleken haar ook veel te snel weer uit bed te halen als ze ging huilen en dan werd ze juist extra moe en "onhandelbaar". Nu hebben we een vast ritme om naar bed te gaan en als ze huilt laten we haar even (max. 15 minuten) en nu gaat dat prima! Ze huilt zo goed als niet tijdens het naar bed brengen, soms een minuutje of 2 maar dan hebben we het wel gehad. Sinds zij goed slaapt, hebben wij regelmaat! Succes!