2 weken te vroeg geboren baby van 1 week oud snel en onregelmatig ademen, normaal?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elleke, 20 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi hoi! Is het normaal dat pasgeboren kindjes snel en onregelmatig ademen? Las dat, als ze te vroeg geboren zijn, dit ook kan? Hier is onze kleine 2 weken te vroeg geboren. Soms ademt hij zo snel, lijkt dat hij dan droomt, want hij heeft dan stuipjes en ademt snel en onregelmatig, om vervolgens weer rustig zacht te ademen. Is dit normaal?

2. KimK

KimK Niet meer actief

Hier ook, ik zoek er niks achter.

Is het voor jou niet een idee om eens met iemand te gaan praten? Tijdens je zwangerschap kwamen er echt al bizarre topics van jou voorbij en nu je kindje is geboren heb ik ook al veel topics langs zien komen. Misschien een goed idee om eens te gaan praten met iemand om een beetje te gaan relativeren en niet achter alles iets negatiefs te zoeken?

Is trouwens niet vervelend bedoeld. Bedoel het oprecht goed.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, volgens mij wel. Ik herken het in ieder geval wel van onze beide jongens (op tijd en 2 weken te laat)

4. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ja hoor, dat is normaal voor een jonge baby. Het ademhalingscentrum in de hersenen is nog niet volledig uitgerijpt. Je ziet dan vaak dat ze even heel rustig ademen en dan opeens weer heel snel. Hoort er gewoon bij.

5. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik sluit mij hierbij aan. En idd, echt niet slecht of aanvallend bedoeld!!

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Mijn oudste deed dat ook heel erg, de eerste week kreeg ik er af en toe wel een beetje de creeps van, maar het is idd heel normaal. De kraamverzorgster maakte zich iig geen zorgen :). Mijn jongste had er trouwens helemaal geen last van, die ademde gelijk vanaf het begin keurig regelmatig, vreemd hoe dat per kindje verschilt.

7. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Dat is t eerste wat de kraamzorg hier zei: "ga niet teveel letten op de ademhaling.... Die is nog zo onregelmatig"

8. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier had ons mannetje precies hetzelfde met ademhalen en dat is normaal als ze zo klein zijn.

ik sluit me bij de bovenstaande dames aan om eens te gaan praten met iemand. Het zou je kunnen helpen om de onzekerheid los te laten en wat meer te genieten ipv je overal zorgen om m maken, dat is niet leuk meid, je hoort te genieten ze zijn zo groot.
    ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is bij een kindje die gezondheidsproblemen heeft.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Normaal als ze zo klein zijn. Tijdens slaap onregelmatig ademhalen, is ws de remslaap.
    En verder: realiseer je dat je midden in een hormonaal heftige tijd zit, je lijf is druk bezig om alle zwangerschapshormonen af te breken en dat brengt met zich mee dat je emotioneel nogal instabiel kunt zijn en je overal druk om kunt maken. In plaats van je van alles te bedenken, is het handiger om steeds tegen jezelf te zeggen dat je last hebt van je hormonen.
    En, als het daarmee niet te handelen is: zoek hulp. Kaart dit aan bij je VK of huisarts.
    En: is je man hiervan op de hoogte? Praat je hierover met hem?

10. raspberry

O, en twee weken eerder geboren dan de uitgerekende datum, is niet te vroeg. Dat is gewoon normaal.

11. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    is normaal die ademhaling

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Volkomen normaal!
    Als je baby twee weken voor de uitgerekende datum is geboren, is dat absoluut niet te vroeg, maar gewoon ' op tijd'.
    Als het goed is staat er ook wat over de ademhaling in de kraamzorgboekje en heeft de kraamverzorgster daar iets over gezegd......
    Geen zorgen hierover maken dus!
    Snap je onzekerheid, maar als dat te grote vormen aanneemt moet je er wel iets mee. In ieder geval goed dat je hier je zorg ui en niet om de haverklap je meld bij een arts.....

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Yup is gewoon normaal

en idd met 38wk is gewoon prima op tijd hoor, hij is niet te vroeg ;)
    Te vroeg geboren worden is onder de 37wk :)

14. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dat doet ons dochtertje ook wel. Hoort gewoon bij een pasgeborene. Heb er in ieder geval niks achter gezocht.

15. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Sorry dat is niet waar, een baby die twee weken eerder geboren is eigelijk te vroeg maar heeft over het algemeen geen nadelen.
    In het ziekenhuis waren ze hier duidelijk, voor de 40 is te vroeg en voor de 37 prematuur ;)

16. raspberry

Dat heb ik werkelijk waar nog nooit een gyn of VK horen zeggen. 38-42 weken is mooi op tijd, want een zwangerschap duurt nou eenmaal 38-42 weken. Daarvoor is te vroeg, maar pas voor de 37 weken prematuur en bij ondergewicht voor de termijn pas dysmatuur.

17. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze meid is met 36w3d geboren. Ik zeg ook altijd dat ze bijna vier weken te vroeg was. Dat is door een arts wel eens gecorrigeerd, omdat ze bijna op 37 weken zat. Een kind is te vroeg als het voor 37 weken geboren wordt. In ons geval theoretisch gezien dus maar een halve week te vroeg. Alles tussen 37 en 42 weken is normaal en voldragen.

18. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ze zeggen niet voor niets 2 weken eerder dan uitgerekende datum.
    Als ze onder de 36 weken geboren worden praten ze wel over te vrieg, maar anders niet.

Je loopt ook pas overtijd als je over de 42 weken gaat is mijn verteld, daarvoor niet.

19. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Grappig dan ga tegen mijn kinderarts dat ze opnieuw naar school moet want op de forum zeggen dat 38 weken voldragen is......:p

20. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Dat ademen is normaal. Mijn dochtertje is op 38+4 weken geboren en zij ademde ook zo. Was op sommige momenten best eng, maar nu is het al veel beter.

Zelf vind ik ook dat ze te vroeg geboren is (hoewel ik ervoor ook vond dat 38 weken gewoon op tijd was) Ik denk dat als de bevalling spontaan zou begonnen zijn, ze nog een tijdje zou zijn blijven zitten. Dat is niet iets wat alleen ik zeg, ook andere waaronder de huisarts vind dat ze veel weg heeft van een prematuurtje. Ik denk wel dat het verschilt bij elke baby.

Deel Deze Pagina