ZEZ-uitkering en werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door BabyCoco, 17 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyCoco

BabyCoco Lid

11 jan 2015
    36
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Hallo,

Een kort vraagje: mag je werken in de periode dat je als zelfstandige een ZEZ-uitkering krijgt? Mijn uitkering is namelijk al ingegaan, maar ik moet nog een aantal werkzaamheden factureren. Kan dat of heeft dat gevolgen voor mijn uitkering?

Hartelijke groet,

BabyCoco

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste BabyCoco,

Je wilt weten of je in de periode rond je zwangerschap mag werken. Van UWV mag dat. Inkomsten hebben geen gevolgen voor je ZEZ-uitkering.

Volgens de arbeidstijdenwet is bepaald dat er in de periode van vier weken vóór de bevalling en zes weken daarna niet gewerkt mag worden. Deze arbeidstijdenwet geldt voor werknemers in loondienst, niet voor zelfstandigen.

Er zijn hierop wel uitzonderingen. Werk je als zelfstandige maar doe je werk waarmee je anderen in gevaar zou kunnen brengen wanneer je toch werkt in de eerder genoemde periode? Dan geldt deze regel wel voor jou. Als je als zelfstandige onder gezag van een opdrachtgever werkt, word je voor de arbeidstijdenwet als werknemer gezien en geldt deze regel ook voor jou.

De arbeidstijdenwet is wettelijk geregeld, UWV staat hier buiten.

Actuele informatie over de arbeidstijdenwet vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina