Oooh wat een gedoe met het ritme van je kindje vinden. Dus ik in volle moed een baby in droomritme gekocht en het heeft me helemaal geholpen om mijn kind wakker op bed te leggen en in te laten slapen. Maar wat heb ik me ook te veel vastgehouden aan die schema's die erin staan. Want in dat boek slaapt je kind van voeding tot voeding. Dus ik ging ervan uit dat het altijd zo was... maar nee.. Na 2 dagen opschrijven kwam ik er hier achter dat meneer zijn eerste 2 slaaprondes lang zijn. Dus van voeding tot voeding. Maar daarna legde ik hem weer na een uur op bed en was hij na 1.5 uur wakker. En ik naar boven fup erin en weg. Hmmm nog steeds huilen ik weer naar boven fup erin en weg. Op een gegeven moment eruit gehaald en meneer was gewoon vrolijk en zat lekker beneden te brabbelen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik me te veel op dat slapen heb gefocust. Waardoor ik het vaak zat echt niet meer zag zitten. En ook moet ik wel zeggen dat ik weet dat ritmes om de paar weken veranderen dus ik ga gewoon door met opschrijven. Sorry van het lange bericht maar ik moest het even van me afschrijven.
Lastig hè. Maar zo gaat dat met baby's. Denk je een ritme te hebben, besluiten ze het weer helemaal overhoop te gooien Maar het komt wel goed. Mijn ervaring is, hoe ouder ze worden, des te makkelijker het wordt.
Ritme is bij een baby niet eens zo zeer op de klok.. Ritme is vooral herkenbaarheid inbouwen, voeden, spelen, slapen bijvoorbeeld. Met eigen ritueeltjes. Volgens mij doe je het prima! En die klok... Zou ik proberen iets minder op te focussen. Dat maakt je een stuk relaxter. Op een gegeven moment (hier was dat rond de 4/5 maanden) krijgen ze langzamerhand een duidelijker ritme. Het komt echt goed.
JA het was bij mij ook niet op de klok van de 4 uur is nu voorbij.. maar meer van dat het ritueel is wakker worden, verschonen, voeden, spelen en dan weer naar bed. Maar als je kind na 1,5 uur wakker is en vrolijk kan ik hem niet gaan voeden. Dat is wel heel erg vroeg met flesvoeding. En hij geeft ook totaal niet aan dat hij honger dus na die 1,5 uur ga ik hem niet voeden.
Bij de eerste zat ik ook altijd strak in het ritme, Bij de tweede al minder, bij de derde helemaal niet meer ook de vierde niet, Of ja... Ik houd me niet aan hun ritme, hun moeten mee gaan met de mijne, ik moet kinderen weg brengen naar school en ophalen voetbal majorette zwemlessen logopedie etc etc, dus de kleine zal meer in mijn ritme mee moeten Maar ik zie vaak om mij heen en ik had het zelf ook heel erg, dat het vooral bij de eerste is
Ik doe wel alles via de RRR-methode en moet zeggen dat dat hier heel erg goed werkt. Ik merk het meteen als ik een dag heb zoals gisteren dat ik dan om 15:00 (tijd voor de fles) bij de dokter moet zijn en de dag dus anders loopt dan normaal, dan is hij gewoon de hele avond onrustig en ook vannacht heeft hij minder goed geslapen dan normaal. Ik doe altijd de fles geven, eventjes laten uitbuiken in de box, dan na 30 minuutjes verschonen, begint hij te gapen dan leg ik hem in de box direct om te slapen en anders hou ik hem nog eventjes bij me, zodra hij gaapt leg ik hem direct in de box en slaapt hij een paar uurtjes. Elke dag na de voeding van 15:00 en verschonen leg ik hem in zijn ledikantje op zijn kamertje en slaapt hij 1,5-2 uurtjes. Elke dag na de fles van 19:00 en verschonen krijgt hij de pyjama aan, alleen op maandag en donderdag gaat hij eerst in badje (op advies kinderarts maar 2 keren per week ivm uitdrogen huid). Hier werkt het dus wel heel erg goed om de fles op vaste tijden (elke 4 uur) te geven, en natuurlijk meldt hij zich wel eens een half uurtje eerder en dan krijgt hij de fles gewoon iets eerder. Normaal slaapt hij de nachten ook goed en meldt zich alleen tussen 03:00-04:00 voor een nachtfles en slaapt dan weer door tot 07:00-08:00. Dus een 'vast' ritme met alles werkt hier gelukkig wel erg goed. Natuurlijk is het voor mij ook gemakkelijker aangezien ik altijd thuis ben en dus zelden een dag heb dat ik niet aan dat ritme kan vasthouden.
Ik vind het ritme wat hij nu heb aardig fijn want je weet nu wanneer hij zijn lange slaap maakt. Alleen heeft hij net als gisteren om 20.00 laatste fles en dan slaapt hij om kwart voor 9 en dan meld meneer zich tussen 3-5. Ik zou willen dat hij tussendoor nog een voeding zoy doen. Maar voor mij help het niet om hem om 23.00 wakker te maken want dan komt meneer alsnog om een uur of 3. Wel geef ik s nachts maar 60 cc
Het klinkt alsof je het goed doet hoor! Niet te strak aan je ritme houden, hij heeft zelf ook wel aan wat hij wil en als hij even wil spelen gaat het hem alleen maar frustreren dat hij ip bed gelegd word. Wij hadden het andersom: het duurde bij mij even voordat ik doorhad dat v gewoon veel wou slapen. Als ik haar veel liet slapen overdag sliep ze Snachts ook veel beter. En toen ik dat eenmaal doorhad was alles opeens een stuk makkelijker. Natuurlijk gooide ze wel eens haar ritme om ofzo maar dat hoort bij baby's
Oooh ik moet me woorden al weer terug nemen... meneer heeft alles omgegooid en ik weet nu niet meer hoe hij slaapt... de ene dag hazeslaapjes en de andere dag weer lange uren... Hopelijk heb ik zijn ritme weer snel gevonden...