Nog niet ingedaald

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Carmen, 27 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Goedemiddag!

    Ik ben nu 36 weken en 4 dagen zwanger. De kleine is nog steeds niet ingedaald. Volgens mijn gyneacoloog moet de kleine ongeveer met 38 weken wel indalen. Het heeft dus nog wel even de tijd, maar toch... Ik ben er niet echt op ingegaan wat er dan gebeurt als de kleine met 38 weken niet is ingedaald? Graag zou ik dat willen weten! daarnaast weet ik dat een vroege indaling niet wil zeggen dat het kindje vroeg geboren wordt. Als het kindje juist laat in daalt, zegt dat dan ook niets over het tijdstip van de geboorte of kan het kindje daardoor later dan de uitgerekende data geboren worden?

    Het is mijn eerste kindje.

    Alvast bedankt!

    Groetjes Carmen
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Carmen,

    inderdaad zegt het moment van indalen niets over het tijstip van geboorte. Dus ook niet andersom, als je kindje (nog) niet is ingedaald betekent dit niet dat ie tot 42 weken blijft zitten. Dit kan wel, maar dat heeft niets met indalen te maken.
    Als je kindje niet is ingedaald bij 38 weken wordt er een echo gemaakt om te kijken of er een oorzaak voor is. In 95 % van de gevallen is er geen oorzaak en wordt er gewoon afgewacht. Soms is de ligging van de baby ongunstig en kan ie daardoor niet indalen, soms is de verhouding tussen je bekken en het babyhoofd niet optimaal. Je hoeft je er in elk geval geen zorgen om te maken omdat er bijna nooit iets aan de hand is.
    Alleen moet je opletten dat als bij jou de bevalling begint met vliezen breken, dat je dan gaat liggen. Als het hoofdje is ingedaald werkt het hoofdje als een stop, als dan je vliezen breken is er niets aan de hand. Maar als het niet is ingedaald kan eventueel de navelstreng erlangs glijden. Om dat te voorkomen moet je gaan liggen als je vliezen breken bij een niet-ingedaald hoofdje.
    Overigens begint 90% van de bevallingen met weeën en vaak zien we dat een hoofdje dan alsnog indaalt door de weeënkracht.

    Mirjam
     
  3. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Bedankt Mirjam! Nu weet ik zo een beetje waar ik rekening mee kan houden. Volgende week (dan ben ik bijna 38 wkn zwanger) wordt er inderdaad een echo gemaakt (o.a. om te zien waarom het kindje niet indaald) We wachten het af.

    Prettige dag en groetjes,
     

Deel Deze Pagina