Sinds een jaar of twee heb ik diverse verzakkingen. Ik heb hypermobiliteit syndroom (HMS) waardoor mijn banden en pezen verzwakt zijn. Mede hierdoor zijn mijn blaas, darmen en baarmoeder ook verzakt. De gynaecoloog heeft twee jaar geleden geadviseerd om ons gezin compleet te maken, zodat ik daarna een operatie kan ondergaan. Tot die tijd zou een ring de boel een beetje leuk moeten houden. Acht jaar geleden ben ik bevallen, maar de problemen zijn dus pas later ontstaan. Nu ben ik vijf weken geleden bevallen van ons tweede kindje en zijn de problemen ernstig verergerd. De voor- en achterwand hangen voor de uitgang. De ring blijft niet zitten (ben al over op een groter formaat). Tijdens toiletgang moet ik hem tegenhouden, anders floept hij eruit. De HA acht bekkenbodemtherapie niet meer zinvol, gezien de ernst van de verzakking en de HMS. Gebruik van tampons is zeer pijnlijk en ook deze blijven niet zitten. Daarnaast heb ik sinds het gebruik van de grotere ring ook last van incontinentie. Heel vervelend en gênant! Vrijen hebben we nog niet weer geprobeerd, maar daar maak ik me ook wat zorgen over. Voor mij geen kinderen meer. Ik durf het met mijn lichaam niet meer aan Wie heeft er ervaring met dergelijke operaties?
geen ervaring met een operatie. alleen vanuit mn werk in de thuiszorg en die ervaringen zijn niet bepaald positief. maareh, je bent 5 weken geleden bevallen en nu al tampons en een ring?? logisch dat een tampon zo kort na de bevalling pijnlijk is en eruit valt. alles moet nog op zn plek gaan zitten en sowieso is alles dan uitgerekt. ik heb een paar maanden na de bevalling een ring gehad maar zowel de gyn als de bekkenfysio vonden dit nog te vroeg. zo kort na de bevalling schijnt het weinig nut te hebben omdat alles dan nog niet "op zn plek zit". hij raadde aan om minimaal 9 maanden te wachten. in de tussentijd kan het nog bijtrekken. mijn ring bleef ook niet zitten. die heb ik dus ook verwijderd want een niet passende ring gaat voor nog meer problemen zorgen. zoals druk en schuurplekken aan de binnenkant. ik heb zowel een voor als achterwandverzakking en een baarmoederverzakking. de ring had aan de achterkant geen houvast meer. ik heb bij de 2e weer bekkenfysio gehad en het is echt wel sterk verbeterd. ook neuro feedback (of zoiets). aangesloten worden aan de computer en zo zien WAT je precies doet met je bekkenbodem en meteen zien of je het goed doet. ook ik had last van incontinentie na de 2e maar dit is na een paar maanden totaal verdwenen. vreemd dat je gyn je zo snel al een grotere ring gegeven heeft en uberhoupt een ring laat dragen zo kort na de bevalling..
Ook bij mij is de achterwand dusdanig verzakt dat daar geen houvast is. Dat was voor mijn zwangerschap al zo Toen maakte ik ook al gebruik van de ring, maar in de tweede helft van mijn zwangerschap was hij niet meer nodig omdat de baarmoeder dan hoger in het bekken hangt. Door de HMS heeft fysio bij mij geen zin. Mijn spieren zijn heel sterk, maar alsnog niet in staat om de boel op zijn plek te houden. Voor en tijdens mijn zwangerschap heb ik bekkenfysio gehad, maar kon mij niet helpen. De reden dat ik nu al weer een ring gebruik, is omdat de voorwand geïrriteerd raakte door de continue wrijving met mijn ondergoed. Ik kreeg zelfs last van scheurtjes in de vulva. Dus zonder ring is ook geen optie. Ik zou niet weten hoe ik dat een paar maanden zou moeten overbruggen. Het is echt heel pijnlijk Ben benieuwd hoe jij die periode en klachten overbrugt hebt.
ik had na mijn 2e bevalling ook heeel veel last van mn verzakking. Vooral rond mn eisprong en voor mn menstruatie was het de eerste maanden niet te harden. Paracetamol, ontspanningsoefeningen voor je bekkenbodem.. heel zacht maandverband... en moed blijven houden dat het minder wordt Het is echt enorm bijgetrokken de afgelopen maanden, godzijdank. Ik voel het nog wel continu in de achtergrond, maar er is mee te leven. Ik denk wel dat je nu na je bevalling nog iets kunt doen met je bekkenbodem, die heeft toch weer opnieuw een optater gehad met de bevalling. Ik had vooral veel last van spanning in de bekkenbodem na de bevalling.