Tillen op het werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Foxymama, 31 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Hoi lieve mama's (2be)

Ik zit met een kleine dillema.

Zit heel pril in mijn zwangerschap en wil (nog) niemand op mijn werk vertellen dat ik in verwachting ben.

Nu heb ik een kantoorbaantje, dus veel tillen hoeft niet, maar er zitten soms enkele dikke dossiers tussen die ik dus wel moet tillen van heel hoog en/of laag.

Heeft iemand tips hoe ik dat zware tillen het best kan vermijden, zonder mensen in te lichten over de "situatie"?

2. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    zeg dat je erg last van je rug hebt of zo....

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In deze duur van de zwangerschap hoef je je op zich nog niet druk te maken over tillen hoor. Pas vanaf halverwege je zwangerschap moet je echt meer opletten met tillen.
    Maar idd wanneer je het niet wilt, cq het wilt tillen wilt vermijden, geef dan aan dat je last van je rug hebt oid.

Kijk anders even op een site mbt arbo-wetgeving... staat wel aangegeven wat je nog wel mag tillen enzo.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Daar hoef je je echt niet druk om te maken hoor, zolang je nergens last van hebt. Ik heb bij Eva tot 26 weken zwangerschap dozen van 20 kg getild en tot het laatst de zware boodschappen gedaan en dat ging prima. En bij Lisa tot ruim 40 weken zwangerschap heb ik Eva van toen 12 kg ook regelmatig nog getild, ook geen probleem hoor

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat Snoopy zegt, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Ik til ook alles, doe ook nog steeds de boodschappen en heb zondag mijn man nog geholpen een kast te verplaatsen. De baby zit goed beschermd, en je lichaam kan echt wel wat hebben. Je tilt hem er niet zomaar uit hoor :D

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    #6 deepfreeze, 31 mei 2011
    Laatst bewerkt: 31 mei 2011
    Als je geen last hebt van het tillen, dan kun je het wel doen..

Ik heb mijn 17 kilo peuter ook af en toe op de arm. en sjouw gerust met pakketjes van de IKEA. Alleen nu 2 keer, merk ik dat ik last van mijn banden krijg. Dan laat ik het tillen verder even. Meestal is dat met een vreemde houding+veel gewicht.

En als je het niet durft, misschien over rugpijn klagen?

7. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    Ligt er natuurlijk wel aan hoe je rug is of je er al een blesure aan hebt. Want ik mocht vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was niet meer tillen omdat ik anders door rugklachten heel vroeg thuis kon komen te zitten :)

8. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Bedankt dames!
    Ben al weer wat gerust gesteld.

Heb het gewoon gegooi dop rugklachten en zie dan wel weer verder. Omdat het allemaal nog zo pril is, ben ik nogal bang dat ik iets verkeerd doe.:)

9. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Mijn fysiotherapeute vertelde dat vrouwen sowieso op moeten letten met tillen. Zware boodschappen dus overlaten aan de man!
    Dit omdat je bekkenbodem en bekkenbodemspieren enorm veel te voortduren krijgen, waardoor je op latere leeftijd last krijgt verzakkingen in het bekkenbodem.

Dus sowieso zou ik opletten met wat je en hoeveel je tilt. Maar zo weinig tillen als in het 2de en 3de semester hoeft ook niet.
    Dit vond ik op internet (staat ook in het boekje dat ik gekregen heb van mijn werk van het uwv geloof ik.)

Tillen
    Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.

10. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    @moonlight159: Waar heb je die info precies gevonden op internet? Heb je de link daarvan ook?

11. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Je doet wat je kan. Ik werk op een kdv, dus zal toch wel regelmatig moeten tillen. Maar je houd er wel rekening mee aan het einde. Je merkt zelf dat je meer last krijgt en dan doe je een stapje terug.
    Maar in de 1e 3 maanden hoef je je echt niet druk te maken hoor!

12. anna1986

anna1986 Lid

3 jul 2008
    21
    0
    0
    Verkoopster
    B...
    www.arbo-advies.nl/zwangerschap

ik heb daar ook nog het e.e.a. gevonden erg handig

ik zit ook met zware dingen tillen op het werk.. ik heb wel last van m'n banden en rug ik ben helemaal gestopt met tillen. Of ze daar nu vrede mee hebben of niet mijn kindje is het belangrijkst!! dit staat echt voor op!! succes!!

Deel Deze Pagina