regels ovrtreden met smoesjes/per ongeluk. Wat doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2jees, 17 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee klopt, werkt niet altijd. Hier gelukkig sinds een paar jaar wel :). Moet ook wel als ze pas om 22:00 slapen ;)

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Natuurlijk zit er ook een groot verschil tussen een baby/ jonge peuter en een kleuter/schoolkind.
    Vanaf kleuterleeftijd mag je toch best van een kind verwachten dat ze een poosje rustig spelen zonder de rest van het huis wakker te maken?
    Dat ze zelf uitgeslapen zijn is prima, maar ik vind het niet nodig dat ouders op die leeftijd hun kinderen al om 6.00 uur moeten gaan entertainen.

Maar goed, nu heb ik ook het geluk dat ik echte slaapkoppen heb.
    In vakanties en op zaterdagen slapen ze gerust door tot 8.30- 9.15 uur:)
    Heeeeeeerlijk!

3. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Hier gaan ze in het weekend tegenwoordig ook heel stilletjes zelf naar beneden (5 en 3). Wij werden laatst wakker om half 10 en het was zo stil dat wij dachten dat ze ook nog sliepen. Ging in naar beneden zaten ze daar languit op de bank en stoel tv te kijken met wat drinken...

Mijn dochter 'vergeet' tegenwoordig ook heel wat. Zelfs als ik het net gezegd heb. Bijvoorbeeld met de hond uitlaten en ze gaat met de fiets mee. Dan wil ik ook nog naar de winkel en zeg dat ze dan bij de weg moet wachten omdat we gelijk naar de winkel lopen. En vervolgens fietst ze gewoon door naar huis.

Als ik haar dan vraag waarom ze niet wachtte waar we hadden afgesproken. Zegt ze ook dat ze het vergeten was. Maar ze geeft dan ook aan dat het zo moeilijk vindt om dingen te onthouden. Snap het ook wel een beetje. Als je ergens mee bezig bent of ergens blij of enthousiast over bent dan is het als kind lastig om afspraken te herinneren. Dat is volgens mij gewoon iets wat ze moeten leren.

Kwestie van herhalen en herhalen en herhalen denk ik. Ik maak er geen punt van maar meld wel even dat ik het vervelend vind en dat vind ze dan ook weer vervelend.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.496
    113
    ondanks dat dit mijn topic niet is vind ik het heel fijn om te lezen dat er meer 5/6 jarigen lijden aan vergeetachtigheid :D

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Nou inderdaad ;) dacht ik al dat ik gek was ofzo! bedankt voor de verhalen en tips.

6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Hihi, ze gaan je natuurlijk steeds meer uitproberen denk ik.
    Dat doet mijn dochter ook al volop en die is 2. Wordt nog wat haha.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dit dus...dikke fiets dat mijn kinderen om half 6 wakker mogen zijn. Dat is midden in de nacht net als 4 uur en om 4 uur sta ik ook niet op. Met 2 jaar snappen ze dat hier al uitstekend, dus zeker met 5,5. Voor 7 uur is nacht en gaan de kinderen dus terug slapen. In het weekend tot 8 uur. Als de oudste (bijna 7) bijvoorbeeld in het weekend eens om 7.30 wakker wordt dan leest ze boekjes in haar bed.
    Vanaf 8 uur mogen ze bij ons tv kijken, voor 9 uur staan we in het weekend echt niet op!

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Whoehoe Tuc je maakt me blij :)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Haha nou na alle reacties twijfelde ik of ik het nog wel zou plaatsen;) maar zo zijn de regels hier dus. En voor iedereen die denkt dat mijn kinderen gelijk ja mama, tuurlijk mama zeggen:D die zal ik maar gelijk uit de droom helpen. Maar we pakken het van begin af aan zo aan en zijn consequent.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.496
    113
    Hier gaat het zo hoor Tuc, alleen mogen ze bij ons zich om half 9 bij ons in bed en om 9 uur gaat iedereen eruit.

Vind de leeftijd van 5,5 jaar ook oud genoeg om te leren dat je ook rekening met anderen moet houden.

11. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Vanaf een bepaalde leeftijd vind ik ook dat je best van je kind mag verwachten om 's morgens langer te blijven liggen of zichzelf te vermaken, zodat je weer kunt uitslapen.

Ik hoop ook enorm dat het hier gaat lukken, want onze zoon (26 maanden) is zeker momenteel een vroege vogel. Sowieso wordt hij standaard een keer huilend wakker, daarna slaapt hij wel weer maar meestal zo rond half 7 roept hij 'mama, klaar'. Nu zijn we daar blij mee want het heeft moeite gekost om hem dat te laten zeggen ipv ook weer te huilen bij wakker worden. Maar we vinden het nog steeds te vroeg. Als we niet op zijn roep reageren, het duurt hem te lang, of we zeggen dat hij nog even moet wachten, gaat hij uiteindelijk alsnog huilen... En het voelt ook oneerlijk om dan niet te komen, omdat hij het wél netjes aangeeft.

Misschien moet ik nog even geduld hebben tot hij iets ouders is...? Hij slaapt ook nog in een ledikant, dus zelf iets pakken om mee te spelen gaat niet.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.008
    113
    Zonde van de dag vind ik dat. Wij zijn om die tijd met de kids bij het zwembad:D en als ze ouder zijn en straks gaan sporten zijn we om die tijd regelmatig op het sportveld gok ik zo.
    Maar goed, ieder zn eigen ding!

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Ja hier dus ook maar had wel stevig het gevoel dat ik een slechte moeder was of een heel vreemd mens of zo ;) nou ja ik zal niet zeggen van niet maar dit vond ik toch wel normaal ;)

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Voor 7 uur zou ik ook verwachten dat ze rustig blijven lezen of iets. Maar als je doordeweeks gewend bent om om 7 uur op te staan, hoe slaap je dan in het weekend tot 8? Verder zouden mijn kinderen echt niet tot 9 kunnen wachten met eten. Op latere leeftijd kunnen ze dat natuurlijk zelf pakken maar tot 9 boven blijven bij je ouders vind ik echt overdreven.

15. AnitaP

AnitaP Bekend lid

15 feb 2014
    760
    0
    0
    Hier staan we ook niet voor 7 uur op hoor! Nooit gedaan. Is maar net wat je ze aanleert. Heb kids van 3 mnd, 4 en 6 jaar. De oudste 2 gaan nu zelf naar beneden in het weekend/vakanties vanaf 7.00. Gaat prima en moeten dan ook rustig doen. Tuurlijk gaat het wel eens mis en wordt daar ook niet boos om. Moet er niet aan denken om om 9.00 uur in het zwembad te staan! Tja ieder zijn ding. Doordeweeks is er al stress/drukte genoeg, in het weekend/vakanties gaat het in een iets rustiger tempo.
    Maar om antwoord te geven op je vraag... Als het veelvuldig voorkomt dat ze een afspraak niet nakomt zou ik er een consequentie aanhangen. Tja wat dat moet zijn is moeilijk te zeggen, op de gang, een dagje niet buitenspelen, niet naar vriendinnetje etc...

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ligt eraan hoelaat je zelf op staat! Ik sta om 6.15 op en in het weekend om 8 uur. Ik kan absoluut niet uitslapen dus ik ga dan ook zeker niet van mijn kinderen verwachten dat zij dat wel doen. Nu is het nog iets lastiger met een baby daar ga je gewoon in mee. Maar vanaf een bepaalde leeftijd wil ik dat wel stroomlijnen (als in als je om 7 uur wakker wordt lees je nog even een boekje ofzo)

Ik denk dat je consequent moet blijven óf een consequentie eraan moet gaan hangen. Die is er nou niet dus misschien dat ze het daarom ook weer gemakkelijk vergeet!

Deel Deze Pagina