Daar gaan we weer, ik ben volgens mij de gevreesde moeder met het strakke schema van knuffelen, wandelen en weet ik het allemaal. Jullie lezen ook niet verder dan je neus lang is, want dan zie ik weer zo'n zin 'Ik vraag me wel oprecht af hoe je het doet als je met een schema werkt en je kindje wordt 'te vroeg' wakker ('s ochtends of bij slaapjes overdag), dan zijn ze weer eerder moe en klopt je schema niet meer' Dat maakt niet uit! Dan verschuift het toch allemaal? Geen probleem staat verderop ook uitgelegd, en als we een keer 's morgens gaan wandelen kan dat ook ipv. 's middags en als ik toevallig om 13:00 zin heb om te knuffelen mag dat ook. Jullie trekken vooral alles uit het verband om je eigen mening duidelijk te maken. Is ook geen probleem maar sta dan niet raar te kijken als mensen zich aangesproken voelen of niet goed begrepen. Iedereen doet het op zijn eigen manier en laat dat nou eens prima zijn? Ik heb verder een hartstikke vrolijk ventje die niet getraumatiseerd wordt, of zielig huilend alleen in bed ligt omdat het nog geen tijd is volgens ons schema. En lees verder dan je neus lang is. Groetjes allemaal!
Hier gaat het niet met schema's. Als Djamila honger heeft krijgt ze eten, ook al heeft ze een uur geleden gegeten. Als ze moe is gaat ze naar bed en als ze niet moe is blijft ze lekker bij mij. Ik laat haar wel in bed even huilen, dat heeft ze nodig om in slaap te vallen. Als ik zin heb om te wandelen en ze is wakker ga ik er lekker op uit. Een baby kan geen klok kijken, dus daar denk ik altijd aan als ze heel snel weer honger heeft. Ik let ook niet op of het al 4 uur geleden is dat ik heb ggeten. Honger is honger en betekent eten.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, ik schreef toch dat ik het me oprecht afvraag? Als het allemaal verschuift, dan heb je eigenlijk toch geen schema? Of snap ik er nou helemaal niets van, dat kan ook hoor Ben vooral benieuwd hoe jullie het doen als de kleine slaapt terwijl het tijd voor de voeding is. Maar misschien komt dat bij jullie niet voor, dat kan natuurlijk ook. En wat betreft het wandelen, wij zijn eigenlijk altijd rond 14 uur buiten. Maar dat is omdat dat het beste uitkomt. Kan ook wel eens zijn dat we 's ochtends buiten zijn. Maar ik vind dit dus niets met schema's te maken hebben.
Ik heb 2 verschillende kinderen. Mijn dochter was een huilbaby en die wilde van smorgens 7 tto savonds 23 bij je op de arm, even wegleggen was er niet bij. Na 4 maanden was ik dan ook gesloopt. Ze heeft er zelfs voor in het ziekenhuis gelegen dus voor mij ging het niet op doen wat ik zelf wilde. Was dan ook blij dat we uiteindelijk hebben doorgezet door haar wel om 19 uur in bed te leggen en haar in slaap laten huilen. de eerste dag was dat 30 min, de 2e 20 en de 3e 10 minuten. Mijn zoon was daarintegen een enorme slaapkop, na de bv sliep hij meteen weer in of dat nou op mijn borst was of in de box of in bed. \het maakte meneer niet uit. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik ook erg graag met mijn dochter en zoon wilde zijn maar dat is gebleken dat ze beiden toch wel de rust, regelmaat en vooral structuur nodig hebbe, Maar dit zijn dan ook mijn kinderen en geen kind is hetzelfde. Laat ieder in zijn waarde en zijn kinderen opvoeden e grootbrengen zoals hij/zij dat wil.
Daarom, ik heb later ook in dat topic getypt dat je de tijden net zo goed weg kan laten. Ik voelde me gewoon aangesproken omdat hier volgens mij de hele discussie over begonnen is...mijn gevreesde schema met tijden! Ik schreef die tijden erbij zodat je een beeld hebt van de dag en waarom ik het een probleem vindt dat hij maar een half uur slaapt overdag.. Voeden en slapen op verzoek maakt mij ook niet uit, heb het ook via jullie manier geprobeerd maar dan kan ik schijnbaar de signalen van honger niet goed onderscheiden van anderen, want hij drinkt gewoon niet goed te snel op elkaar. En slaapt nog steeds maar een half uur, eigenlijk het oorspronkelijke probleem :S De enige keer dat wij hem wakker maken voor een voeding is om 22u 's avonds, want anders slaapt hij van 20:00 tot 3u 's nachts..ja! Dat is inderdaad in mijn voordeel, want na de voeding van 22u slaapt hij tot 6/7. Hij vind het niet erg om wakker te worden...ligt meteen lekker tegen me aan in de donkere kamer, half soezend en lekker drinkend, (of lekker tegen papa aan,die hem uit het flesje geeft..papa is druk met werken dus is blij met zijn momentje dan..) en mag daarna meteen weer zijn lekkere voorverwarmde bedje weer in, gaat ook altijd zonder problemen, huilen of wat dan ook,met een heerlijk tevreden gezichtje en vol buikje gaat ie de nacht in. Dus ook het wakker maken omdat het voor papa en mama beter uitkomt is hier geen probleem, maar ik heb hem ook wel laten liggen na een drukke dag met veel prikkels en indrukken, nou dan ging ik 's nachts een keer eruit...ook geen probleem want zo'n vast schema is het niet...weet je wat, vanaf nu noem ik het een PATROON dat zich gevormd heeft door het kijken naar de baby en dat we nu iedere dag ongeveer herhalen om de regelmaat en rust te creeren die hij nodig heeft. En dan ben ik wel een beetje klaar met de discussie..in plaats van hier mijn meningen te verdedigen ga ik lekker knuffelen met mijn schatje ! Groetjes!
Ja dat vind ik dus ook. Ik geef Juliën 's morgens en 's avonds nog steeds lekker een flesje bij mij op schoot om nog even te knuffelen. Ook al kan hij het zelf. Ook drinkt hij roosvicé uit een flesje ipv tuitbeker of rietjesbeker omdat hij dat gewoon lekkerder vindt. Ze zijn het daar op het kdv niet mee eens en hij moet maar aan de tuitbeker. Ik doe dit thuis weleens met hem samen maar ik doe het lekker op ons en zijn eigen tempo.
Het klinkt allemala heel erg leuk maar wat als je ene kindje hebt die erg onrustig wordt van het leven zonder een duidelijk ritme. Bij ons eerste kindje was dit nl het geval. De eerste weken waren een drama, een dagje weg was leuk maar de nach erna was echt een hel. Totdat op het Cb gezegd werd dat hij misschien baat bij duidelijke structuur en regelmaat had. Ik was er zelf geen voorstander van want ik beslis altijd dingen op het laatste moment en hou helemala niet zo van plannen. We hebben het een paar dagen uitgeprobeerd en we kregen er in no time een heel ander kind voor terug. Ons 2e kindje was heel makkelijk maar toen de derde geboren werd zat de oudste al op school en zwemles. Je kunt zeggen wat je wil maar dan is het bijna onmogelijk alles los te laten en je niet aan een ritme te houden. De hele dag moet je plannen dus ook de voedingen en het slaapritme van je baby. Onze oudste nam ik vaak even bij me als hij huilde en moest slapen en viel dan op mijn schoot in slaap. De jongste moest wel eens wachten omdat er nog 2 rond liepen. Ik liet haar dus wel eens gewongen eventjes huilen in bed. Maar eigenlijk duurde dat nooit lang en viel ze altijd snel in slaap. Ik vind wel dat je het per kind moet bekijken, elk kind is anders en heeft een andere behoefte. Nu moet ik zeggen dat ik alle 3 mijn kindjes anders benaderd heb, maar nu zijn ze alle 3 hetzelfde. Lief voor elkaar en andere kindjes heel sociaal en gezellig.
Wij hebben bij onze tweeling ook een 'schema' gehad voor het voeden en slapen. Eigenlijk hebben we dat overgenomen vanuit het ziekenhuis omdat ze daar vanaf de geboorte 8 weken hebben gelegen. Zij hielden zich daar aan eet tijden, en eigenlijk hebben wij die tijden zo overgenomen. Natuurlijk kwam het wel eens voor dat ze iets later of eerder eten kregen. Wij merkten aan de jongens dat ze veel rustiger werden van een soort schema.
Ik geloof inderdaad dat we elkaar niet goed begrijpen. En ik heb inderdaad wat kort door de bocht gereageerd... Mijn antwoord op je initiële vraag... Waarom schema's? Omdat het voor een aantal ouders heel goed werkt. En waarom het moet? Ach, ik denk niet dat een pasgeborende zich in een schema laat dwingen en ik geloof ook niet in laten huilen maar ik denk wel dat je kan sturen op goed slapen en goed eten. Gedrag is gemakkelijker aangeleerd dan afgeleerd. Volgens mij zijn we het trouwens ook grotendeels wel met elkaar eens hoor. Dwingen is gewoon nooit goed en je moet heel goed naar je kindjes luisteren en kijken. Maar... ik lees hier op ZP meer topics over mensen die 'snachts op zitten met hun kinderen, kinderen die niet zelf in slaap kunnen vallen, kinderen die niet goed eten, kinderen die gedrag gaan vertonen wat ouders niet prettig vinden (en dan hebben we het in iederdaad niet over pasgeboren babies)... dan ik lees over mensen die zich druk maken over hun schema. Maar dat zal mijn blinde vlek wel zijn... Snoopy als je iets hebt waar je je zorgen over maakt, deel het dan met me.. Ik geloof namelijk niet dat daar reden voor is...
sja, ik heb een paar vrienden die ook van de structuur zijn, maar dat zijn ook best gestructureerde mensen... Was laatst met hun op pad en die waren helemaal in paniek door file omdat de kleine dan een kwartiertje later at... Mijn mond viel wel open hoor... Hier gaat niks op tijd. We worden wakker wanneer we wakker worden en dan krijgt ze wel een flesje. We eten wanneer we honger hebben en hoeveel is ook elke dag anders. Tukje wanneer ze moe is. De ene dag al om 10 uur, de andere dag om 1 uur. De ene dag 1 slaapje, de andere dag 3. s avonds eten we telkens anders ivm mans werk. Werkt hij vroeg dan eten we vroeg, werkt hij laat dan eten we laat. Enige zekere is dat ze tussen 7 en 8 een flesje krijgt en naar bed gaat. Tenzij we weg gaan, dan kan ze wel later opblijven. sja, ik vind het heerlijk zo, ik hoef nergens rekening mee te houden, kan altijd weg etc... en voor mijn gevoel is dit ook de enige manier. Maar zoals gezegd, ik ben zelf ook een ongestructeerd mens. Als je zelf heel gestructureerd bent is het al anders...
trouwens, mijn dochter slaapt altijd zelf in, wanneer ik haar maar op bed leg en ze eet goed, dus dan is dat zelf ook makkelijker denk ik...
Fijn dat je wat 'rustiger' reageert, Cygnet. Ik denk dat we elkaar nu wat beter begrijpen. Maar nog wordt het allemaal net wat anders opgevat dan ik bedoel. Ik bedoel het precies zoals Mroos zegt, die heeft het misschien wat beter verwoord dan ik. Ik doel dus ook niet enkel op de topic's over schema's, maar ook de topic's waarin bijvoorbeeld (nogmaals BIJVOORBEELD, geen aanval op niemand!) staat, mijn baby van 3 weken oud wil alleen maar bij me liggen, mijn baby van 5 weken oud kan niet zelf in slaap vallen, mijn baby van 10 weken wil 8 voedingen terwijl het CB zegt dat ie op 7 moet zitten en ga zo maar door. Waarom niet gewoon de behoefte van de baby volgen? Waarom niet genieten van het feit dat je kleine baby graag bij je wil liggen? Snap je wat ik bedoel?
wat een discussie zeg...ik denk dat de mensen met schema's het echt niet zo op "tijden" hebben in praktijk..maar meer een richtlijn voor de dag... Mijn dag is elke dag weer een verrassing, maar ik "plan" vanuit zijn behoefte van de nacht...zo heb ik in mn hoofd ook "ongeveer " een schema...zo van...oh hij kwma om 9 uur...dan zal ie rond 12/15/18u weer komen...dan kan ik rond 13/14/16 dit en dit doen... Over zelf in slaap vallen, ik zie het probleem niet ookal is je baby 2 mnd...wanneer een baby mamahonger heeft laat je je kind echt niet krijsen..maar je kan het op zn minst proberen zelf in slaap te laten vallen...werkt het niet, dan niet...dwingen lukt nooit... Ik ben heel blij( en mn zoontje ook)...dat als ie zn bedje voelt, hij niet huilt...maar het heerlijk vind...rustig om zich heen kijkt./..en vervolgens lekker in slaap valt...ik heb vaak stiekem zitten gluren hoe die dat doet...en hij vind het heerlijk... soms piept ie een btj, draait zn hoofd tig x heen en weer...en probeert lekker te liggen... En natuurlijk ELKE baby van welke leeftijd dan ook, houdt van inslaap gewiegd te worden...vraag me af welke baby niet direct in slaap valt bij mama...maar hoe erg kan het zijn om je kindje dat aan te leren....niet dwingen..maar aanleren! Dat sommige het echt afdwingen, tjaa...maar dat ligt aan de persoon...niet zo zeer of die persoon van schema's houdt oid denk ik
Niet elke baby valt altijd lekker in slaap bij mama. Na ongeveer 12 weken was dat toch wel over hier, zowel bij Eva als bij Lisa. Eva viel toen ze ouder was nog wel eens in slaap aan de borst. Lisa legde laatst wel haar hoofd op m'n schouder neer en pakte haar duimpje, toen ik haar naar bed wilde brengen. Het was donker boven en blijkbaar had ze zoiets van, oh donker, ik moet slapen (maar in slaap vallen doet ze dan niet). Ik denk dat het slapen in hun eigen bed ook zo goed gaat, ze 'hangen' niet zo aan ons. Ligt gewoon aan het soort kindje.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. @Snoopy.. ik begreep uit je tekst dat je de indruk kreeg dat ik erg veel stuur.. als je je daar zorgen over maakt, moet je het even zeggen maar ik geloof niet dat dat hoeft. Begrijp je?
Juist, en ik denk (naast alle goede bedoelingen), dat TS hier totaal aan voorbij gaat. Je kunt namelijk niet vanuit gaan dat elk kind hetzelfde reageert en hetzelfde pretiig vindt als die van jou. (dit bedoel ik in het algemeen). Er zijn kinderen die zelf niet goed aangeven dat ze honger hebben, of dit te laat doen. Baby's die echt niet op een schoot in slaap kunnen vallen. Die na het drinken een half uur rechtop gehouden moeten worden vanwege reflux (dan is het lastig om je kind in slaap te laten drinken). Die kunstvoeding krijgen, maar eigenlijk liever 1,5liter melk willen drinken en waar de ouders niet op oneindig verzoek flessen kunnen geven enz... Wij zijn het na-zkh periode begonnen met een schema, omdat de kinderen dat aangeleerd zijn en omdat ze sondevoeding kregen (die op vaste tijdstippen werd aangezet) EN (het belangrijkste van alles hier) omdat ze zelf NIET voor een voeding kwamen. Dan kun je als ouder wachten totdat je een ons weegt, en een groot probleem creeëren. Daarna is dit helemaal goed gekomen, en tegenwoordig hebben wij een soort van dagindeling, maar die verschuift elke dag weer, en heeft niks met tijden te maken. MAAR, als iemand hier om een schema vraagt zet ik wel tijden bij ons (ongeveer) dagindeling. Het zijn dan gemiddelde tijdstippen dat iets gebeurt, maar de persoon die om een schema vraagt wil graag weten hoe laat ONGEVEER iets gegeten wordt. En dan ziet een derde een schema met tijden en gaat meteen een oordeel vellen over moeders die hun kinderen laten krijsen van honger omdat het nog geen 11 uur is?
De discussie heeft een positieve wending gekregen, fijn. Ik heb het idee dat sommige mensen denken dat geen vast schema en vaste tijden hetzelfde is als geen grenzen stellen. Dat is niet zo.. Ik speel in op zijn behoeften maar haal hem zeker niet 5 keer uit bed 's avonds, omdat hij dat wel gezellig vindt. Gelukkig hoeft dat ook niet. Als ik hem bijvoorbeeld overdag op bed leg en hij slaapt na een half uurtje nog niet en ik zie aan hem dat hij ook echt niet moe is, dan haal ik hem er wel weer uit. Het is dus gewoon elke keer kijken.. Mijn zoon gaat 1 dag per week naar het kdv, en toen zeiden ze tegen mij dat ze het zo bijzonder vonden dat hij nooit huilde als hij moe was of honger had, dat zagen ze niet vaak. Ik denk dat dit ligt aan het feit dat ik altijd eerder zie dat hij moe is dan dat hijzelf doorheeft, en dus meteen op bed leg(en hij slaapt dan ook meteen), en dat hij toch wel weet dat hij eten krijgt, als hij gaat huilen van de honger vind ik het al te laat... Hij vertrouwd er dus gewoon op dat hij toch wel te eten krijgt en op bed wordt gelegd. Ik vond het dus wel een compliment.