Hallo meiden en enkele mannen, De tijd is voor mij gekomen om te gaan kijken voor een extra manier van vervoeren i.p.v. lopen . Lange stukken willen niet meer. Mijn krukken helpen wel, maar niet meer afdoende. Ik ben rugpatient sinds mijn 12e (nu 31) , meerdere operaties gehad meerdere zenuwblokkades/zenuwdenervatie ( permanent uitgeschakeld), revalidaties, etc gehad. Het lijf is moe, mijn vooral linkerbeen heeft geen kracht meer ( zenuwschade en krachtsverlies) en allebei mijn benen doen zeer, mijn rug ook uiteraard , maar dat trek ik wel. Er is bekend dat mijn SI gewricht eigenlijk constant overbelast/ontstoken is door de vastzetting moet het SI gewricht meer bewegen als dat eigenlijk kan. NU ga ik de 19 e naar de sint maartenskliniek omdat ik wil proberen bij real health duidelijkheid en stabilisatie te vinden. Ze gaan eerst kijken of ik "uitbehandeld" ben , dan mag ik naar real health en anders gaan we in overleg wat nog kan. Maar veel zullen ze niet meer kunnen 2 hernia operaties, l4-l5-s1 staan vast , linker zenuwen van SI gewricht zijn volledig platgelegd, "gewone" zenuwprikken helpen niet, krachtsverlies in been is al jaren zo , word nu erger. Ikzelf ben ook terughouden met prikken en operaties, volgens mij kunnen ze nu alleen maar meer stuk maken door littekens etc. Programma bij real health is 2 weken intern en echt kijken wat er kan en wat verbeterd kan, en kijken welke spieren ik wel kan trainen zonder veel pijn, aangezien ik dan dus ook geen verantwoording heb voor de kinderen kunnen we dat ook echt uitproberen. Maar mijn verwachting is niet dat ik ineens weer einden kan gaan lopen met de krukken. Maat ik wil wel voor mezelf kunnen zorgen , dus zit er een rolstoel aan te komen ( rij veel auto, dus wel makkelijk in auto) en een manier om mijn linkerschoen aan te krijgen zonder man te vragen en misschien toch ook eens handig om echt eens een grijper aan te schaffen om dingen van de grond te pakken. Shannon is niet eeuwig meer om me heen om het van de grond te pakken. Ik weet dat hier meiden zijn die ook hulpmiddelen gebruiken , hebben jullie tips? Ik neem aan dat ik bij de arts moet vragen om een "briefje" dat ik dat nodig heb om wmo te kunnen aanvragen . NU zag ik al dat de gemeente hier waarschijnlijk een Quickie helium gaat vergoeden. vast frame maar wel lichtgewicht en makkelijk in auto te krijgen , tenminste dat zeggen de brochures/filmpjes. Iemand ervaring met deze stoel? zijn er nog dingen wat iemand die er zelf of door andere ervaringen verstand van heeft en wat je verder handig lijkt? Dank jullie wel voor het lezen van dit epistel.
Eerste wat me binnenviel, vraag ook eens een ergotherapeut bij je thuis. ( wordt als het goed is vergoed) Die kan je hele handige tips geven en evt ook helpen met aanvraag van rolstoel en evt andere hulpmiddelen. Ik vond het echt super handig toen die bij me thuis was geweest. Informeer even bij je ha of je een doorverwijzing nodig hebt.
dat is inderdaad wel het plan, had ook al gelezen dat het handig is dat die bij de passing is van de rolstoel . Wil eigenlijk even 19 mei eerst afwachten en dan dat gaan regelen , als zal een ergo zich aardig een hoedje schrikken hier in huis nu ( jaren 30 huis, alles klein) , maar daar gaat aan gewerkt worden. Deuren moeten eruit/vervangen, aanbouw plaatsen, andere doorgangen maken, slaapkamer naar beneden . Verhuizen is geen optie financieel anders deden we dat. Maar goed ik heb gelukkig wel veel kundige mensen om me heen .
Mijn man heeft begin april ook wervels moeten laten vastzetten, L4-L5-S1. Wij hebben voor hem allerlei hulpmiddeltjes aangeschaft zodat hij zich wat zelf kan behelpen terwijl ik werken ben. Vermits hij 1m93 is, hebben we een wc verhoger aangeschaft van 10 cm. Want voor hem is het een hele opgave om op het toilet te moeten gaan zitten en dit helpt hem. Een krukje in de douche, zodat hij binnenkort kan gaan zitten en zijn been opheffen om zich te douchen. Een helping hand, om dingen van de grond op te rapen. En ook een kousenaantrekker. Maar de link heeft een andere foto dan het in werkelijkheid is: KOUSENAANTREKKER Maar het is voor hem wel een heel gemak om nu zijn sokken aan en uit te doen. Voor de rest heb ik niet zoveel tips voor je, manlief zit nog volop in herstel. 22 mei terug naar de professor en dan zullen we het over revalidatie gaan hebben.
Dat had ik inderdaad onthouden nijntje dat jouw man dat ook heeft. Ikzelf ben gelukkig niet zo lang dat ik een toiletverhoger nodig heb, ons toilet is trouwens sowieso hoger als normaal dat scheelt . Ik heb ook al jaren beugels bij het toilet en douche om me aan op te trekken en een douchestoel aan de muur. Stil staan is nl een no go vaak. die helping hand moet ik inderdaad gewoon aanschaffen. Benvaak heel handig met mijn krukken/goede voet/kinderen en heb zelfs de hond al geleerd dingen voor me op te rapen, al kan die nog niet alles doen want ben veel te bang dat hij het wel een lekker kauw object vind . Hij is 10 maanden.. DAn kje wel voor het meedenken . Ik hoop dat zijn herstel goed gaat .
Ik heb aan een soort gelijk programma meegedaan in een revalidatie centrum in friesland en daar hebben ze me geholpen met al die dingen die jij opnoemt. Het programma wat ik daar doorlopen heb was met fysio- en ergotherapeuten en een psycholoog arts etc en duurde 8 weken. Maar ik kreeg daar ook een ambulant begeleider bij die op het regeltjes gebied alles gedaan heeft. Ik was toen 16/ 17 dus ze is ook mee geweest naar school voor hulpmiddelen en al dat soort dingen. Het is voor mij al lang geleden en heb geen ervaringen met hoe het nu gaat. Maar als je bij dat real health terecht komt zou je er misschien vanuit kunnen gaan dat ze je daar ondersteunen met dit soort dingen en keuzes.
dat verwacht ik ook , maar ik ben bang dat het wel een tijd gaat duren voordat ik daar terecht kan . Ik hoop heel erg van niet maar ik neem aan dat ik dat de 19 e hoor . Als het dan nog 4 mnd duurt zal ik echt eerst een stoel moeten hebben die ik zelf kan bewegen , ik zou wel wat met de kinderen willen doen. We gaan niet op vakantie in de zomer vakantie en mijn man werkt de hele vakantie gewoon, op misschien een weekendje na. Dus je snapt dat het dan met een jongentje die veel energie heeft en school gewend is geen doen is als ik met moeite 300 meter tot 700 meter kan lopen op een slechtere dag. Ik hoop dat ik er vaart in zit in nijmegen. iemand een idee? Wel fijn dat het programma wat jij gedaan hebt ook echt geholpen heeft. Ik heb wel eerder revalidatie gedaan maar dat was na de operaties. Nu is het eigenlijk gewoon nodig dat ik leer welke spieren etc. ik mag belasten en welke dat niet kunnen hebben. Op het moment gaat het erg slecht en dat is behoorlijk frustrerend, want de gewone zorgtaak word daar dan bijna niet mogenlijk door.
Hoi, ik ben ergotherapeut en heb een tijd als adviseur voor de Wmo (verschillende gemeenten) gewerkt en heb er nu in mijn werk nog mee te maken. Je mag me wel pb-en voor evt. tips en trucs enzo.
Kun je dat niet op de site vinden van je gemeente of je een briefje van je arts nodig hebt? Op onze site van de gemeente kun je namelijk al de aanvraagformulieren vinden en zo kun je ook zien welke informatie je allemaal aan moet leveren! Ik ken iemand die een Quickie helium rolstoel heeft en die vind hem heel fijn.. Mooie lichte rolstoel en goede kwaliteit!
thanks , hoor graag ervaringen van de stoel . Hier kan ik ook zo de formulieren downloaden inderdaad , maar lijkt mij dat je wel papieren moet hebben waarin staat dat je het ook nodig hebt. Maar dat zal ik even nakijken en aan Hankele vragen dus .
Volgens mij, maar dat weet ik niet helemaal zeker, kun je een rolstoel ook tijdelijk huren via een organisatie als Welzorg of de Thuiszorgwinkel. (de organisatie is afhankelijk van waar je woont.) Zo'n rolstoel aanvraag kan soms wel even duren, is mijn ervaring vauit mijn werk. 6 tot 8 weken wachten is niks. Dan heb je tot de tijd dat je eigen rolstoel er is, in ieder geval vervoer...
bleusky , ik krijg zo"n huur rolstoel nooit zelf in de auto en ik woon overal 6 km vandaan dus dat is helaas geen optie. Als het heel lang gaat duren gaan we er zelf 1 kopen, een lichtgewicht dus. sowieso niet erg om een extra opvouwbare lichtgewicht te hebben . want dan word he een opvouwbare. Omring is de uitlener bij ons en leen rolstoel is altijd zo'n bakbeest van 20 + kilo.
Hoi Mimi, Ik heb een rolstoel gekregen via de WMO, ik heb hier geen doorverwijzing of bewijs voor nodig gehad. Ik heb de gemeente gebeld voor een afspraak, en daar mijn verhaal gedaan en beperkingen uitgelegd, aan de hand daarvan is mij een rolstoel toegezegd. Deze is ingemeten voor de goede maten en netjes thuis afgeleverd.
ok.. ik kon het zo snel niet vinden op de site van de gemeente en ben ondertussen een bericht aan het schrijven . Hoelang duurde het bij jouw ongeveer van aanvraag totdat je ook daadwerkelijk de stoel had
Manlief ondervindt nu enorme nadelen van het groot zijn. Ik blijf er dus bij: klein maar dapper! Die helping hand is echt een goede aanschaft geweest thuis. Hij kan ermee brokken voor de hond uit de voorraadton nemen met de pot en in de bak gieten. Het ziet er soms grappig uit, maar hij kan zich er echt goed mee behelpen. Als is het maar om het deken van achteraan het bed naar voren te trekken. Je hebt daar verschillende lengtes in. Bij blokker verkopen ze er ook, maar denk dat de kwaliteit toch ergens in de prijs zit... Super van je hond! De onze zouden we dat nooit aangeleerd krijgen, maar ja, 't is een ras apart We hopen ook dat het herstel en de revalidatie gaan meevallen en dat hij nadien nog een job kan gaan uitoefenen. Want dat is niet evident... We hebben de eerste operatie zoveel hoop gehad, dat we nu bijna niet meer durven hopen en gewoon van dag tot dag leven. Vind het soms heel erg voor de kinderen. Kunnen geen leuke uitstapjes met het gezin doen ofwel moet ik alleen gaan voorlopig. En ons meisje kent haar papa eigenlijk niet anders dan op een ziekenhuisbed.
De kids redden het wel, die zijn heel flexibel. Mijn kids weten ook niet beter als dat mama een auw rug heeft. Hij kan straks vast weer mee met iets doen. Ik ben ook niet afgekeurd , heb wel een wajong op mijn rug omdat ik elke keer weer zover terug val en ik het voor mijn 18 e had. Zoalng ik kan zitten ( een gedeelte) , kan lopen ( een stukje) kan rollen enz. word ik niet afgekeurd en dat is prima, dat wil ik ook helemaal niet maar meer om aan te geven je kan nog een hele hoop ook al wil die rug niet helemaal. alleen heeft het tijd nodig, hij moet eerst volledig revalideren en dan komt het echt weer zover dat hij iets van werk kan gaan doen.
ik heb al vanaf mijn 7e levensjaar een rolstoel. als je vragen hebt over rolstoelen of het wmo mag je me wel een pb sturen. hou er wel rekening dat er per gemeente verschillen kunnen zijn in hoe je het moet aanvragen en wat er vergoed word.
Ah, nee daar heb je niks aan dan. Ik doe het wel eens voor een client, maar dat is 1x in de zoveel tijd. Als je dat elke dag moet doen, word je daar ook niet vrolijk van.