Mijn man kan steeds minder goed tegen zuivel, waar hij eerst geen melk meer kon drinken, kan hij nu al niet meer tegen kaas op brood of crème door de soep. Nu zullen er hier vast wel mensen zijn die weet hebben van vervanging of iets dergelijks. Ik ben dol op zuivel en kaas, en gebruikte het best vaak door het eten. Is het ook slim om naar een arts te gaan of een diëtiste? Hij eet nl ook geen vlees.
Dietiste is wel slim. Die kan je vertellen welke producten te vermijden en welke vervangers. Maar er zijn heel veel producten in de winkel te vinden, die je in plaats daar van kunt gebruiken. Ook als je veel zuivel gebruikt. Denk dan aan sojamelk, rijstemelk, geloof dat geitenmelk ook mag. De grotere supermarktketens en zuivelproducenten hebben ook al lactosevrije koemelk in hun assortiment. Dus verse en houdbare melk, (smeer)kaas, (room)boter, (klop)slagroom, deserts. geloof dat harde kazen wel mogen, die bevatten nauwelijks nog lactose. brood ligt er aan, maar dat is ook steeds vaker op watrrbasis ipv melk. Let bij aankopen op de ingredienten: melk, melkpoeder, weipoeder, droge melkbestanddelen. Maar ook paprikachips bevat lactose en zo nog wat andere gekruide producten waarbij je het niet zou verwachten. Veel etiketten lezen en uitproberen hoeveel je man kan hebben. Ik zelf kan gerust pannekoeken met gewone melk eten, maar een slagroomtaart weer niet
Ik zou naar de huisarts gaan om te laten testen. Lactose intolerantie kun je met een ademtest vaststellen. En van daar uit naar een diëtist voor een aangepast voedingspatroon.
Als je wilt uiteten, hebben de meetse restaurants lactosevrije menu's. Alhoewel dat dus de gerechten zijn, waarbij de saus weggelaten wordt of de slagroom of iets dergelijks. Maar ben je niet zeker van de ingredienten in een restaurant en toch willen eten wat je lekker vind, dan kan bij de huisarts een receptje gevraagd worden voor bepaalde pillen. Die bevatten de enzymen die normaal de lactose in de darmen afbreken, maar die je zelf niet meer aanmaakt. Die doen dua het werk voor je, wel opletten met de tijd van inname. Vriendinnetje had pillen die een uur voor t eten moesten, maar in een restaurant weet je nooit goed hoe lang het wachten is. Persoonlijk zou ik kiezen om zoveel mogelijk een lactose vrij dieet aan te houden en dan de pillen te gebruiken voor nodgevallen als vakanties enz.
Als je lactase supplementen slikt kan je de lactose goed afbreken. Is het lichaam eigen enzym wat de lactose sowieso moet afbreken , maar vaak kunnen onze lichamen niet tegen de hoeveelheden lactose op. Je hebt ook lactase druppels om in gewone melk te doen, maar tegenwoordig heb je zoveel lactose vrije melkproducten, daar kom je al heel eind mee icm de supplementen. Succes!
Bedankt! Echt fijn. Ik ga man iig even naar de ha sturen, maar tips zijn erg fijn want hij heeft er veel last van, ga dus eens goed etiketten lezen.
De testen helemaal vergeten. Ik heb er 2 laten doen, 7 jaar geleden en kan me niet goed meer herinneren welke. Uitslag was negatief ondanks de typische klachten die ik had -.-' met de huisarts op basis van de symptomen toch diagnose gekregen.
Mag hij wel ei? Aangezien hij ook vegetariër is, zou ik wel echt op z'n B12 letten! Ik neem gewoon zuivel/eieren maar amper vlees en bij mij was m'n B12 al veel te laag.
Ja ik heb deze week elke dag een ei gebakken voor op z'n brood haha. Kun je b12 laten prikken oid? Anders moet ie dat maar gaan slikken denk ik.
Wat zijn dan zijn klachten? Ik bleek koemelkintolerantie te hebben en dat is iets anders dan lactose want ik kan wel kaas van andere dieren eten.
Mmh ja, zijn klachten zijn buikpijn, winderig, diarree of iig dunne ontlasting, stinkt uit mond. Dit komt een half uur na het eten van bij voorbeeld een ijsje of na het eten van melk producten zoals vla oid.
Mijn dochter heeft de lactose test glansrijk doorstaan maar sinds ze geen enkel melkbestandsdeel binnen krijgt klachten vrij. Lactose vrij is niet melk vrij. Merk soms dat daar verwarring over is als ik iets in de winkel vraag. Met soja zou ik oppassen. Zijn mensen die dan snel soja allergie opbouwen, zo ook mijn dochter.
Als je man lactose intollerant is, en niet allergisch is voor koemelkeiwitten, kan hij wel Nederlandse harde goudse 48+ kaas eten. Daar zit geen lactose in, dat wordt afgebroken tijdens de bereiding. Er zit wel koemelkeiwit in. Dus bij een allergie kan het niet gegeten worden. Lactose intollerantie en koemelkallergie zijn twee echt verschillende zaken. Lactose is een suiker. En eiwitten zorgen voor allergische reacties.
Inderdaad wel even belangrijk om te weten wat het precies is. Als je lactose intolerant bent kun je niet tegen de suikers. Het nadeel is dan dat je ook niet tegen bijv geitenmelk kunt, het voordeel is dat er tegenwoordig best veel lactosevrije producten zijn zoals minus l en een aantal producten van arla. Bij koemelkallergie kun je niet tegen de eiwitten. Daar zijn voor zover ik weet geen speciale aangepaste koemelk producten voor maar dan zou je bijv wel gewoon geitenmelk producten mogen.
Ik heb even zitten zoeken ja. Gaan vh weekend geitenkaas proberen en maandag naar de ha. Vandaag geen boter op brood en het ging goed zei ie net!