Mijn dochter is vorige maand 2 geworden dus ze mocht nu mee naar de tandarts. Daar werd gezien dat ze een spleetje tussen de voortanden heeft. Dit zal niet vanzelf weggaan en daar wil de tandarts wat aan gaan doen als ze zo'n jaar of 7 is. Mijn vraag aan jullie: wie herkent dit en is het erg pijnlijk hoe dat in zijn werk gaat? Zijn jullie kinderen hierdoor ook gaan slissen met praten?
Heeft dl ook. Mijn persoonlijke ervaring is dat het vanzelf weg ging (maar ik heb een heel krappe kaak en had ook teveel tanden). Wij wachten dus even af (zolang mogelijk).
Ik heb het zelf gehad, en kreeg op een gegeven moment een blokjesbeugel en daarmee is het opgelost. Jaar of 7 is wel heel jong of ben ik nou gek? Misschien hebben ze er tegenwoordig wel hele andere technieken voor hoor. Mijn dochter heeft nu in haar melkgebitje ook een spleetje dus ik ben benieuwd!
Aanpassingen van de stand van de tanden gebeurt inderdaad pas tegen de tijd dat er (bijna) sprake is van een volwassengebit. Hier een stukje over orthodontie bij kinderen: Op welke leeftijd orthodontie? - Ortho Tiel - Orthodontisten Praktijk Tiel Een spleetje bij de voortanden lijkt me niet direct aanleiding om al op 7 jarige leeftijd met een beugel te starten. Bovendien lijkt me het sterk dat aan de hand van het melkgebit al keuzes gemaakt worden over een behandeling over vele jaren.
Ik vraag me af of dat zinvol is. Vroeger had een vriendin echt perfecte tanden. Na de zomervakantie stonden haar tanden in eens schots en scheef en had ze een beugel.(gr8)
Ik heb altijd een spleetje tussen mijn tanden gehad.... Ben er mee bij de orthodontist geweest in mijn pubertijd. Zowel de tandarts als de orthodontist hebben altijd gezegd dat dit vanzelf goed zou komen... Nou... niet dus... Ik heb nu een spleet tussen mijn tanden.... Mij boeit het niet, het hoort bij mij... Maar... achteraf had ik het helemaal niet erg gevonden als er in mijn pubertijd wel wat aan gedaan was....
Met een jaar of 7 al iets aan gaan doen? Wat heeft dat nu voor zin? Pas als kinderen zo rond de 6 jaar zijn beginnen ze met wisselen. Het lijkt me redelijk nutteloos om met een (deels) melkgebit al te gaan "beugelen". Mij lijkt het handiger en verstandiger om eerst maar eens af te wachten hoe het gebit er uit zal zien ná het wisselen...
De tandarts had het niet over een beugel hoor. Maar hij vertelde dat er een wit 'dingetje' tussen dr voortanden zit en daardoor kunnen de tanden niet tegen elkaar aan komen. Zodra zij de tanden tussen de voortanden en snijtanden gewisseld heeft wil hij dat witte 'dingetje' gaan weghalen. En dat wisselen van die 2 tanden is meestal met 7-8 jaar gebeurd. Maar hoe of wat met het weghalen van dat witte dingetje dat ben ik eigenlijk vergeten te vragen Mijn man heeft zoiets: joh zijn wel meer mensen met een spleetje, hij vind dat nooit zo erg om te zien. Ik heb zoiets: we zien tegen die tijd wel Duurt sowieso nog 5-6 jaar voor er überhaupt wat aan gedaan kan worden. Zo erg lijkt het mij ook niet om een spleetje tussen de tanden te hebben. Maar ben stiekem wel bang voor slissen oid.
hier ook een spleetje bij beide kinderen, hier vertelde de tandarts juist dat we daar maar blij mee moesten zijn omdat de kans dat ze een beugel nodig hadden nihil was. Die extra ruimte is alleen maar mooi. Nu is onze oudste haar voortanden aan het wisselen dus ben benieuwd hoe dat straks is.
Ik snap ook niet helemaal wat je aan een melkgebit moet sleutelen, dat is toch pas aan de orde als het volwassen/definitieve gebit verkeerd staat?
Misschien het lipriempje? Onze zoon had ook een behoorlijke spleet maar dat is nu verholpen dmv een activator beugel. Zijn lipriem was wel goed maar z'n tongriempje moet binnenkort nog wel gekliefd worden
Ik heb ook een spleetje tussen m'n tanden. Als kind behoorlijk groot, ik stak er altijd frietjes en lolly's tussen. Het is een stuk dichter bij elkaar maar ik blijf m houden. Heb nooit geslist trouwens.
oudste had tussen elke tand ruimte met haar melkgebit. nu heeft ze bijna een compleet volwassen gebit en komt ze juist ruimte tekort.. vind 2 jaar wel erg jong om daar al uitspraken over te doen.
Volgens onze tandarts komt het door het lipriempje inderdaad. Maar ze voeren ook een afwachtend beleid, enige actie was dus sowieso niet aan de orde dus we hebben er niet verder over gesproken ook.
Hier dus net zo, het probleem bij mij was mijn gebit staat kaarsrecht maar wel een spleetje tussen de tanden die is nu wat ruimer geworden, maar het stoort mij nu niet zo dat ik er veel geld voor over heb het aan te pakken. Mijn zoon van bijna 7 heeft ook een spleetje tussen zijn tanden met hem ga ik het er wel uitvoerig over hebben wat die wil maar nu nog niet.
Dat dingetjes heb ik ook, normaal gesproken gaat het vanzelf weg maar soms dus niet. Mij is ook altijd wijs gemaakt dt mijn tanden nooit tegen mekaar zouden komen en dat dat eerst weggehaald moest worden voor ik een beugel zou krijgen... Je raad het al... nooit weggehaald, nooit een beugel gehad en m'n tanden staan gewoon tegen elkaar, 0,0 spleetjes en een zo goed als perfect gebit Niiit geslist overigens
Ik heb zelf ook een spleetje tussen mijn tanden. Heb in mijn kindertijd weleens een beugel gehad maar die deed ik nooit in haha. Ik ga er nu met mijn 40 jaar echt niets meer aan doen en het hoort gewoon bij mij en ik slis niet. Slissen komt overigens niet door een spleet tussen je tanden maar door een verkeerde mondmotoriek. Het zgn tongduwen dus bij het spreken de tong naar voren duwen, het zgn lispelen en daardoor kan wel een spleet in stand worden gehouden. Dan kun je beugelen totdat je een ons weegt maar als je die gewoonte blijft houden dan komt de spleet weer net zo hard terug.
Ik heb zelf als kind een heel groot spleetje gehad tussen mn tanden en dit is met een slotjes beugel netjes weer bij elkaar gekomen. Toen hij eruit was stond het met 6 maanden weer een beetje uit elkaar, ondanks een spalk. Dus op mn 18e kon ik weer voor een paar maanden aan een beugel. Maar nu is het super strak. Maar mn zusje die had idd met 8 jaar een beugel. in dr gedeeltelijke melkgebit. De onder en bovenlanden stonden los en gedraaid. En door die beugel zo vroeg, had ze niet heel lang een beugel nodige en konden de tanden die daarna gingen wisselen meteen op de juiste manier doorkomen en recht gezet worden. Dus juist hartstikke positief dat de tandarts dit al heeft opgemerkt.
Zo'n wit dingetje had ik ook. Ik had ook een spleetje tussen mijn tanden. Beugel gehad, deed vrij weinig. Hij heeft het daarna opgevuld met witte vulling. Echt zo gepiept ( beetje jammer van die beugel Maargoed ) en het zit er nu 17 jaar later nog perfect in, je ziet er helemaal niks van! Ze hebben bij mij niks weg gehaald hoor.
Hier ook een spleetje, tandarts zei dat als die er na het wisselen vd voortanden nog zit, ze een beugel adviseren. Dochter heeft ook eem schaarbeet trouwens. Maar tot een jaar of 8 kijken ze gewoon hoe het groeit. Spleetje is nu met 4jr helemaal weg trouwens. Wel nog die schaarbeet. Mijn nichtje kreeg daarvoor met 8jr een beugel.