Autostoel, kan dit echt?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Juud, 29 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo,

Wij hebben via internet een autostoel van Chicco gekocht, die goedgekeurd is (sticker en nummer komen overeen met veiligheidsvoorschrift). Nu is het alleen een stoeltje voor groep I, II en III, oftewel van 9 t/m ca 36 kg.

Ik dacht nog: da's handig, maar sinds we hem thuis hebben twijfel ik toch wel. Het is namelijk zo'n stoel waar je de gewone autogordel doorheen haalt. Er zit geen extra 3 of 4 puntsgordel in het stoeltje zelf, zoals bij de maxicosi voor groep 0.

Hij is goedgekeurd en het zou dus goed moeten zijn, maar kan dit echt al wel?

Overigens zit Siem nog gewoon in de draagbare maxicosi, want hij weegt nog geen 9 kilo en past er ook nog gemakkelijk in. Maar als we over gaan, wil ik wel veilig over.

Dank jullie wel!

2. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Zit Siem dan dus helemaal niet vast? Behalve dan aan de autogordel zelf? Als dit het geval is lijkt het me zeer zeker niet veilig!

Groetjes Channie

P.s onze autostoel heeft een 3 puntsgordel en zit vast aan de achterbank dan.

3. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hij zit dan dus vast met die autogordel. Zo zijn veel stoeltjes voor grotere kindjes en dat kan ik me ook goed voorstellen. Maar voor zo'n kleine hummel...

Nogmaals, ik hou hem zo lang mogelijk in de MC, maar als zo'n stoel is goedgekeurd, zou het toch veilig moeten zijn. Na wat verder surfen op het net, heb ik echter nauwelijks meer zulke stoeltjes voor die leeftijdscategorie gezien.

Ik zou evt. nog een nauwelijks gebruikte stoel, groep I kunnen kopen van een vriendin, die deze een jaar heeft gehad. Wie raadt dit aan, als tussenoplossing?

Nogmaals bedankt!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo'n stoeltje is pas geschikt als ze een jaar of drie zijn, tot die tijd moet je echt een stoeltje met eigen gordels hebben. Gewicht zegt niet alles, mijn dochter van 5,5 is nog geen 14 kilo, maar er bestaan ook 1-jarigen met dat gewicht. Die zou ik toch niet in haar stoeltje zetten, net zo min als ik haar nog in een maxocosi zou krijgen.

5. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik vraag me dus af wat er MOET. Op internet vind ik geen richtlijn over de soort gordel, alleen dat het een keurmerk moet hebben, en die heeft mijn stoeltje.

Zoals je merkt twijfel ik wel een beetje, dus ik ben zo benieuwd naar jullie mening. Tot nu toe dus niet zo positief, begrijp ik.

Maar serieus: wat MOET en wat MAG NIET?

6. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    He hoi

Lastig hoor! . Wij zijn ook op zoek naar een autostoel. Onze spruit kan eigenlijk niet meer in de maxi-cosi.

Wij hebben bij de anwb gekeken, die hebben onlangs stoeltjes getest.
    Er zitten er een paar tussen die niet goed scoren en ik moet zeggen dat dit namelijk de stoeltjes zijn die voor meerdere groepen (I,II en III) geschikt zijn. Ik denk dat dit komt omdat , zoals jij al aangaf, een jong kind heel anders in een stoel zit of moet zitten dan een wat ouder kind.

Wij gaan voor de maxi-cosi XP, bij gebrek aan een isofix optie in onze auto. En we nemen voor lief dat we als onze dochter 3,5 jaar is een nieuwe stoel moeten kopen. Ze moet er gewoon NU goed inzitten. Dat vind ik zelf het belangrijkste...

kijk eens op www.anwb.nl (onder auto -> tests-> accesiores)...daar kun je de resultaten van een aantal stoeltjes vinden, wie weet ook die van jouw die je nu op het oog heb \t

7. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    De auto gordels werken pas goed vanaf 15 kilo. Eerder gaan ze niet op de stopstand als je overwachts moet remmen. Ik zou dus je kind zeker niet in een autostoel zetten die alleen met de gordel vast gaat. Bovendien heb je kans dat de gordel niet goed over het lijfje van je kind past met alle gevolgen vandien.

8. Pooh69

Pooh69 VIP lid

31 mrt 2007
    6.935
    0
    0
  9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Er lijkt me wel heel veel verschil zitten tussen het lichaam van een baby van 9 kilo en een kind van 36 kilo. Ik zou zelf niet voor zo'n zitje gaan. Misschien kun je hem ruilen als het je toch niet lekker zit.

10. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    Het kinderautostoeltje is bedoeld voor kinderen van 9 tot 18 kg, die al zelfstandig kunnen zitten. U zet het kinderzitje met de autogordel vast en uw kind met de vijfpuntsgordel van het kinderstoeltje. Deze stoeltjes hebben vaak meerdere standen en worden met de rijrichting mee geplaatst.

dit staat op de site www.veiligheid.nl (deel van de tekst)
    ik zou het stoeltje van je vriendin overnemen, en degene die je gekocht hebt niet gebruiken.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, inderdaad, of bewaren voor over een tijdje als hij groot genoeg is.

12. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    het bestaat wel hoor
    Shorchemuhle heeft er ook zo een
    deze wordt wel vast geze met een extra gordeltje...
    wij hebbene r oko over gedacht! maar dat ding kan niet fatsoenlijk in ligstand of niks!
    Daarbij twijfel ik aan de kwaliteit van die dingen!

ik heb overigens voor de maxicosi tobi gekozen...
    zodra kyana groot genoeg is koop ik een opvolgstoel... wij willen zowiezo nog een tweede kindje.. daar is de tobi dan voor...
    mocht het nodig zijn {ligt aan wanneer we voor een tweede gaan en hoelang het duurt dat ik dan zwanger ben en hoe oud kyana dan is} koop ik nog een goedkopere als tussen oplossing

13. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Onze dochter van 3 zit nu pas in een stoel waarin ze alleen vast zit met de autogordel.
    Ik zou als tussenoplossing de stoel van je vriendin overnemen.

14. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    wat is nou het verschil tussen een tobi en een priori ? :(

ik ben t ff kwijt :(

15. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    volgens mij is het belangrijkste verschil de gordels , bij de tobi blijven die vanzelf "open" staan en mijn idee is dat de tobi smaller is, maar misschien is dat mijn idee

16. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank je wel dames!

Ik heb er inmiddels voor gekozen dat we die van mijn vriendin inderdaad als tussenoplossing nemen.

Deel Deze Pagina