regenwater opvangen en opslaan

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 5 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boedah

Boedah Niet meer actief

dat is een beste regenton :roflmao:

wij hebben een simpele van de Welkoop, niet mooi, maar staat toch achter de overkapping. Ik zou inderdaad even met de buren overleggen of je een kleine aftakking kan maken. En misschien gebruiken zij hem wel helemaal niet zodat je de volledige regenpijp naar jullie kant kunt doen?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Haha 220 natuurlijk. Erg .

3. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Weet je trouwens dat als je regenwater opvangt in een ton, en de regenpijp afkoppelt van het riool dat je via de gemeente een eenmalige subsidie kunt krijgen? Zijn wel een aantal voorwaardes..

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.564
    1.866
    113
    Vrouw
    Wij hebben een bijkeuken met plat dak. Al het water wat we daar opvangen loopt de regenton in. Achterin de tuin hebben we ook nog een hok, daar wil ik ook een regenton hebben.

We hebben een simpele groene regenton, die heb ik vorige week leeg gehaald (water opgevangen in emmers) en de buitenkant antraciet gespoten. Ik heb de schutting zwart geverfd en vond dat groene niet zo mooi meer staan. :D

Athina vindt dit leuk.
  5. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.564
    1.866
    113
    Vrouw
  6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.027
    14.683
    113
    Vrouw
    Maar wat nou als het meer regent dan jouw ton aan kan?

7. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Wij hebben grote tonnen.. en gebruiken dat water om de plantjes water te geven.. laatst regende het een week zoveel dat alles vol was en zou overlopen.. hebben we het water extra aan de planten gegeven. Maar dat komt zo vaak niet voor

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.027
    14.683
    113
    Vrouw
    Dan kun je dat dus niet zomaar doen. Je moet dan toch meer doen dan een ton neerzetten.
    Is logisch ook natuurlijk

9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen

Bestaat daar subsidie voor.... wist ik helemaal niet....
    Weet jij ook hoe dat werkt, hier ook een regenton namelijk, ben wel benieuwd

Zal ook eens Google bekijken :thumup:

Al gevonden..... niet van toepassing als je het alleen doet en de regenton al staat

10. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    je moet de regenpijp van het riool af koppelen.. en het water dat je opvangt gebruiken.. we hebben het van een kant van het dak afgekoppeld.. ideaal.. gebruiken het water van de ton om planten water te geven.. voelt niet als veel moeite

11. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Je moet een aantal vierkante meter hebben.. en de regenpijp in de ton uit laten komen in plaats van riool..
    wij hadden de ton al geplaatst en kregen daarna pas een adviseur van de gemeente langs..

12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Wat doe je als de regenton vol zit en je voorlopig niet de planten water hoeft te geven? Laten overlopen? Of zit er bovenaan een aftakking naar het riool?

13. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Je hebt ook koppelstukken met een klep. Die kun je open zetten en dicht doen. Dus als de ton vol is doe je het dicht en gaat de rest naar het riool

citroenrasp en toch3 vinden dit leuk.
  14. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij hebben een regenton en die aangesloten op de regenpijp die het water van het dak + aanbouw opvangt. De regenton is voorzien van een overloop-dingetje wat er voor zorgt dat het niet overstroomt, als het vol is stroomt het water gewoon door de regenpijp weg. Ik vind het ideaal, 1 flinke bui en de regenton is vol.

toch3, Gewooniemand en Athina vinden dit leuk.
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.027
    14.683
    113
    Vrouw
    Nee klopt, maar om in aanmerking te komen heb ik niet genoeg aan een ton van bijv 100 liter... Dat bedoel ik

16. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Ah zo ja.. 100 liter is dan snel vol ja

Zxcvb vindt dit leuk.
  17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Bij ons gaat het regenwater via de regenpijp naar het oppervlaktewater ipv het riool in. Dat is sowieso al goed natuurlijk. We kijken nog naar een geschikte plek voor een regenton

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    #38 citroenrasp, 8 jun 2020
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    Je kan ook de wasmachine vullen met regenwater. https://www.greenevelien.com/blog/groener-wassen

Dit deed ik in Nederland regelmatig. Hier regent het vaak wekenlang niet dus heb geen regenton meer helaas.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    De regenton van Elho waar je bovenin een plant kunt doen is nu in de aanbieding bij de Welkoop. Vandaag gekocht.

Luna86, Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ah Green Evelien, dat is nu een schoolvoorbeeld van wanneer je een beetje doorslaat:roflmao:
    Alles wat zij schrijft kan bij mij zo in het: waar valt je mond van open topic:D

Deel Deze Pagina