poepen in onderbroek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Duda, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Ik heb 3 kinderen van 3 jaar en 3 maanden. 2 van hun zijn inmiddels zindelijk.

Mijn ene zoon is qua plassen zindelijk en was dat met poepen ook. Maar nu poept hij gewoon weer in zijn onderbroek. (lees soms wel vijf keer per dag). Stickers plakken, helpt alleen de eerste keer. Daarna is de nieuwigheid ervan af en dan poept hij weer in zijn onderbroek. Vragen helpt niet, want je vraagt het hem, hij zegt nee en vervolgens poept hij weer in zijn onderbroek. Op de wc zetten helpt ook niet. Als hij in zijn onderbroek gepoept heeft, lacht hij er ook vaak om. Alsof het een grappig is. Iemand nog tips?

2. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

#2 Uiltje84, 29 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2014
    Lastig! Ik heb helaas geen tips.
    Is het poepen pijnlijk voor hem? Soms hebben kinderen obstipatie en omdat het zo hard is en die harde poep pijn doet aan de anus, gaan ze het juist ophouden en krijgen ze overloopdiarree. Dus dunne poep die langs de harde ontlasting loopt in de darm. Dan zie je vaak dat kinderen veel kleine beetjes in hun broek poepen. Soms zie je het volgens mij ook ontstaan na spanning, bij angst, of een erg rigide zindelijkheidstraining. Of gewoon aanleg voor obstipatie.
    Misschien doet hij wel een beetje lacherig uit schaamte?

Ik geloof dat ik een luierbroekje zou gaan gebruiken tot het beter gaat. 5 vuile onderbroeken per dag is ook niks... En misschien neemt het voor hem wat druk weg?

3. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter vond t een beetje eng op de wc. Ze voelde het wel aankomen, vaak zag ik het ook, zette haar dan op de wc/potje, maar ze durfde/wilde niet.
    Ik had ook van alles geprobeerd, want vond t zonde om de luier weer om te doen (dan ging ze er nl uit gemakzucht ook weer in plassen).
    Uiteindelijk, heel stom, zei ik een keer dat ik heel hard zou gaan klappen als ze op de wc poepte. En toen lukte het ;)

Tips die ik wel eens gehoord/gelezen heb: luier in potje leggen, met luier om op de wc zitten; en evt een gat in de luier knippen ;)

Wat ik uiteindelijk maar deed is een stuk wc papier in de onderbroek leggen, dat je t wat makkelijker weg kon gooien, zonder dat je t uit de onderbroek kon gaan schrapen :)

Succes!

5. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Ik herken het wel. Dochterlief was dag en nacht plaszindelijk maar poepen, ho maar. Meerdere keren per dag in de onderbroek poepen en van alles geprobeerd om haar op de wc te laten poepen. Uiteindelijk hebben we het een beetje laten rusten. Blijkbaar was ze wel onder de indruk van de leidsters op het KDV want die hebben haar uiteindelijk poepend op de wc gekregen. Maar hoe ze dat nu precies gedaan hebben? sorry, geen idee. Sindsdien gaat het ontzettend goed en geen ongelukjes gehad.

6. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.359
    274
    83
    Vrouw
    Misschien helpt het als je hem mee laat helpen met het opruimen en schoonmaken van zijn poep? Dan ziet ie misschien in dat het helemaal niet zo grappig is en dat het consequenties heeft als hij het doet?

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hier mag ze vragen om een luier als ze moet poepen... Misschien een idee?

8. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    inmiddels weer wat verder. Lucas poept helaas nog in zijn onderboek, maar het wordt wel steeds minder. Hij heeft geen moeite met poepen en het is ook niet dun of zo. Als je hem ook iets leuks beloofd poept hij gewoon op de wc. Maar het moet wel telkens iets nieuws zijn en ik kan niet voor elk poepje iets gaan geven. Op dit moment zegt hij ook vaak dat hij gepoept heeft, terwijl hij het dan nog niet gedaan heeft. Als ik hem dan op de wc zet, poept hij ook gewoon. Om een luier vragen helpt niet, want dat doet hij gewoon niet. Mijn dochter deed dat wel altijd, totdat ze per ongeluk op de wc poepte.

9. Imke24

Imke24 Actief lid

31 jan 2011
    350
    1
    16
    Limburg
    Hier tot een week of drie geleden het zelfde probleem gehad.. Ik heb haar na het broekpoepen omdat ze het ook grappig vond een luier aangedaan... Dit vond ze zo vreselijk omdat ze luiers echt wel associeert met baby's en kleine kindjes dat ze sinds dien niet een keer meer in haar broek heeft gepoept

10. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Vervelend zeg,moeilijk ook.
    Maar wat ik me dan afvraag is 5x poepen op een dag niet erg veel? Mijn zoontje poept maar 1x of om de dag?

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Heel herkenbaar!
    Onze dochter was plas en poep zindelijk, na 1 maand begon ze ineens te poepen in haar broek.
    Sinds dien heeft ze nog niet weer op de wc gepoept. Dus haar daarvoor belonen lukt ook niet.
    Ik wil haar liever geen luier omdoen, want heb het gevoel dat we dan terug bij af zijn.
    Ik doe wel een luierbroekje om als we een hele dag op pad zijn.
    Ze poept ongeveer om de dag, en de laatste tijd wel dan 2 á 3x.
    Ze maakt het poepen niet af, aldoor kleine beetjes (het is niet dun of erg dik).

Ze zegt niet dat ze moet poepen, ik heb ook al gezegd dat ze ook mag vragen om een luier om in te poepen, maar dit doet ze ook niet.
    Ik weet het ondertussen ook niet meer.:(:(
    Ze is verder niet vang voor de wc, het plassen gaat prima.

12. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Hier heeft de jongste t ook. Wordt in juni 4. Is een half jaar prima zindelijk voor ontlasting geweest, en sinds n paar maanden regelmatig n beetje ontlasting in haar broek. T is geen obstipatie over overloop diarree. Volgens mij is ze gewoon te druk met spelen en verliest ze dan n klein beetje. Ze poept soms ook wel drie x per dag, heb t idee dat ze niet goed 'uitpoept'. Ik probeer haar zelf wat vaker te sturen. Vind t wel lastig, ze zit er zelf niet mee maar ik wil haar wel goed zindelijk naar school krijgen

13. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Gijsje, dat vijf keer poepen is niet gek als je weet dat het telkens maar een keuteltje is. Het lijkt of hij wel doorheeft dat hij aan het poepen is en dat het niet mag en dan stopt hij. Daarna op de wc helpt niet.

Het lijkt bij Lucas echt aan zijn bui te liggen. Tegen mij zegt hij meestal wel dat hij gepoept heeft. Soms is dat niet zo en moet hij juist poepen. Andere keer is het een keuteltje. Bij papa of op het kdv zegt hij het vaak niet. Poepen op de wc doet hij ook wel. Dus waarom hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet. Als ik hem op de wc zet om te proberen te poepen, dan poept hij niet (en dan daarna wel in zijn onderbroek). Hij moet het er echt wel mee eens zijn. Voorbeeld: gisteravond rent hij door zijn slaapkamer en laat veel windjes. Ik zei tegen hem: moet je niet naar de wc. Hij zegt ok en doet een grote poep op de WC. Maar soms als ik dat zegt, dan krijg ik nee. En als ik zeg, volgens mij wel en ik zet hem op de WC, krijg ik te horen dat zijn poep leeg is.

Hier poept hij dus meestal wel 1 keer per dag op de WC nu, maar heeft daarvoor wel 2 kleine ongelukjes. Ipv van een sticker per poepje, ben ik nu gegaan voor een sticker als hij de hele dag geen schone onderbroek aan hoeft. Betekent nu even dat er 's avonds bij zijn broer en zus wel een mooie sticker verschijnt, maar bij hem niet. Hopelijk mag ik snel dan bij hem ook weer 's avonds stickers plakken. '

14. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Duda, ja dan snap ik het wel.
    Lastig omdat het zo wisselend is,wat zegt ie er zelf over?

15. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Zelf zegt hij dat hij niet meer in de onderbroek gaat poepen, maar op de wc. Ik vraag hem ook of hij het gewoon niet voelt aankomen. Maar dan kijkt hij verlegen naar beneden

Deel Deze Pagina