Reguliere onderwijs of toch niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamasboefje, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou een school in de buurt zoeken die open staat voor hem en hem eventueel extra kan begeleiden.

Lukt het echt niet op een gewone school, dan kan de school misschien ook meehelpen aan een vlottere overgang naar een aangepaste school.
    Maar dan heb je het op zijn minst een kans gegeven.

Het lijkt mij vooral niks dat hij nu nog maanden thuis zit, terwijl al zijn leeftijdsgenootjes wel op school zitten. Al gaat hij desnoods - als dit te doen is voor jullie - halve dagen in begin.

2. Jekil

Jekil Actief lid

29 sep 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ik werk in t speciaal onderwijs en roep altijd: als mijn kinderen naar t speciaal onderwijs zouden moeten, ga ik thuis les geven.
    Sorry, geen positieve ervaring dus. Wat voor rottigheid, ellende en agressie ze daar meekrijgen, wens ik geen kind toe. Overigens wil ik niemand beledigen of schofferen want veel van die ellende is niet of nauwelijks te voorkomen, tenzij er meer geld (= meer tijd, aandacht, personeel) wordt gestoken in t speciaal onderwijs.
    Geen idee of het op alle scholen hetzelfde is. Mocht je kind er toch naar toe gaan, let dan goed op de middelen en maatregelen die worden getroffen bij negatief gedrag.
    Eerst proberen op een reguliere school, zou ik zeggen.

3. Storm

Storm Niet meer actief

Luister naar je gevoel, die heeft eigenlijk altijd gelijk. Ik kan je een heel verhaal typen over mijn zoontje, maar kijk goed naar wat jij denkt dat jou kereltje aan kan.
    Wij hebben destijds gekozen om niet te starten op het regulier, omdat ik het mijn zoontje toen hij vier werd niet zag doen. Die blamage wilde ik hem besparen. Hij is uiteindelijk met 4,5 jr gestart op cluster 2 onderwijs. Dit is voor hem een onwijs goede keuze geweest al hebben we best moeten knokken om hem daar op school te krijgen.

Het MKD is ook niet meer 5 dagen per week. Meestal 1 dag en soms 2, dus je zoontje zal daarnaast ws gewoon ergens naar school gaan. Als je kiest voor SO/SBO is het wel zo dat je beter het advies van het MKD kunt afwachten, anders moet je wachten tot school aan gaat geven dat ze handelingsverlegen zijn en duurt het dus langer voordat je zoontje eventueel zou kunnen starten op een SO/SBO. Wij zaten toen met hetzelfde dilemma.
    Ons kereltje heeft ook vier maanden langer de peuterspeelzaal bezocht, was ook toe aan school, maar het werd ons afgeraden om hem tijdelijk mee te laten draaien op een reguliere school, omdat dan school ook betrokken zou worden in de indicatie aanvraag.

Dus kijk naar je zoontje, wat is hij volgens jou echt nodig. En vergeet vooral je eigen gevoel daarin niet.

Het IQ is maar een cijfer, mijn zoontje scoorde heel hoog, maar kreeg na 3 maanden groep 1 toch een uitstroomprofiel van midden groep 6, puur omdat zijn taal hem in de weg zat. Omdat zijn taal lang niet het niveau had wat bij een vier jarige past.
    En nu in groep 2 gaat hij als een speer, is zijn achterstand op gebied van taal verdwenen, dankzij het harde werken binnen de logopedie, maar ook door de kennis van de leerkracht op gebied van ASS.

Succes met je keuze!

4. Storm

Storm Niet meer actief

Even off topic gezien een andere reactie van jezelf:

ken je het boek autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief van Martine Delfos? Aanrader. Echt.
    Daarin staat de vertraging en de versnelling die een kind met ASS kan hebben. (MAS1P noemen ze dat)
    En onderzoek naar ASS hoeft echt geen jaar te duren met veel diepgaande onderzoeken. Ga er maar vanuit dat de diagnose Klassiek Autisme niet zomaar afgegeven wordt. Mijn zoontje was net drie toen hij zijn ASS diagnose kreeg, maar ik wist het al met 5 weken.

5. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Bedoel je so of sbo? want het so gaan mijn kinderen ook niet naar toe na slechte ervaringen gehoord te hebben.

Ik ben al dit hele schooljaar bezig om mijn dochter op het sbo te krijgen en al die tijd zit ze thuis dus denk er niet te makkelijk over, overgang van regulier naar sbo/so gebeurt bijna niet meer.

6. Storm

Storm Niet meer actief

Ik denk dat ze cluster 4 bedoeld, want dat is toch de SO waar de meeste kinderen met psychiatrische problemen naar toe gaan. Om die reden wil ik mijn zoon ook niet op cluster 4 hebben. Ook al schijnen er ook best hele goede auti-klassen te bestaan binnen cluster 4.
    Maar ook het SBO wordt niet altijd even goed aangeschreven. En het jammere is dat je als ouders gewoon niet meer zoveel te kiezen hebt door al die samenwerkingsverbanden.

7. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Ik werk op een dagbehandelingsgroep voor kinderen die net even meer ondersteuning nodig hebben om in te stromen binnen het passend onderwijs. Dit kan regulier zijn,maar ook het sbo of zoals voor heen de cluster 3 scholen.
    Het is wel zo dat ouders de laatste inbreng hebben voor een schoolkeuze.
    Aangezien jouw zoontje net 4 is zou ik als advies geven ga naar het mkd. Daar zit net even meer expertise zij kunnen je zoontje observeren en daarna een goed advies geven welke vorm van onderwijs het best bij hem past. Zo
    o loop je niet snel het risico dat hij overvraagd of juist onder gestimuleerd wordt en zoals al eerder benoemd is het overstappen binnen het onderwijs is een stuk lastiger geworden

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn zoon zit op een zmlk school en wat jij beschrijft komt absoluut niet overeen met die school gelukkig. Is alles perfect, nee, mijn zoon heeft eigenlijk 1-op1 nodig en dat kunnen ze niet bieden (hoewel er wel dagelijks even 1-op-1 gewerkt wordt), dat ligt idd aan te weinig middelen. Gelukkig zijn er heel veel scholen in het so die het wel goed doen met de beperkte middelen die er zijn. De scholen die een onvoldoende krijgen van de onderwijsinspectie (helaas zijn dat er ook veel in het so), daar zijn de rapporten van in te zien, zodat je kunt zien op welke gebieden ze slecht scoren. Toen wij een school moesten kiezen, had de andere school ook een onvoldoende, maar dat was voornamelijk op administratief gebied waar ze slecht scoorden, niet op het gebied van onderwijs of veiligheid.
    Cluster 4 scholen hoor je wel vaker de verhalen over agressie ed, maar ook daar zit veel verschil in, ik hoor ook heel positieve verhalen van meerdere van die scholen.
    Zoals Storm ook schrijft, starten op regulier is echt niet voor elk kind een goede optie, dus daar moet je echt op je moedergevoel vertrouwen. En soms bestaat de ideale plek niet en moet je de beste van de niet passende oplossingen kiezen (zoals wij hebben gedaan).
    O ja, hier ook een fan van Martine Delfos, paar keer ook bij een lezing geweest, zeker een aanrader.

9. Jekil

Jekil Actief lid

29 sep 2012
    392
    1
    16
    Leerkracht VSO
    Rotterdam
    Ja, idd cluster 4 school. Sorry. Is wel handig om te benoemen idd

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik denk dat tijdelijk naar reguliere school ter overbrugging voor weinig kinderen met dergelijk iq en klassiek autisme weggelegd is, maar zal toch erg van het kind afhangen. Welke problemen er spelen, welke vaardigheden er wel of niet al zijn... Dat zul je toch als ouder van je eigen kind het beste kunnen inschatten.

Denk dat het argument, dat je dan met huidige wetgeving wellicht 'vast' zit aan reguliere school, heel zwaar moet meewegen. Het is al zo'n inspanning om je kind op de juiste plek te krijgen, daarin zou ik echt, echt geen extra belemmeringen in zoeken!

Mijn zoon kon in ieddr geval zeker niet naar regulier en heeft tot hij 5,5 jaar was op dagbehandeling gezeten om schoolrijp te worden. Heeft dus een tijdje leerplichtontheffing gehad. Daarna is hij naar cluster 4 gegaan. Zijn school heeft ook twee groepen die Jong Risico Kinderen genoemd worden. Dit zijn kinderen die naar naastgelegen mkd gaan, kinderen die onderzocht en/of geonserveerd moeten worden, omdat best passend onderwijsplek nog niet duidelijk is. Een gedeelte hiervan stroomt ook echt door naar de officiele so groepen, maar een gedeelte ook niet. Sommige gaan daarna met pakketje aaanbevelingen naar regulier...

Hoewel ik school niet meest ideale plek vindt, herken ik echt niet 'ellende rottigheid en agressie' :( Zo is het daar helemaal niet. Sfeer in klassen is goed, hoor zelden over pesterijen, proberen zoveel mogelijk passend onderwijs te bieden. Ik denk echt dat er genoeg reguliere scholen zijn waar rottigheid wel een reeel probleem is, er zijn gewoon goede en slechte scholen ongeacht of het nu regulier, sbo of so is...

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou het niet doen. maar elke dag bellen om het sneller te laten gaan. op een regulaire school is het echt moeilijk tegenwoordig zo druk. in de klas van mijn zoon zitten nu 32 kinderen en 8 of zo die net begonnen zijn. maar als je een school kan vinden met 20 leerlingen of zoiets en wat extra hulp in de klas voor de juf?
    die iq test en de andere test is niet 'betrouwbaar', in de zin dat de uitslagen niet de laatste woord is over de kwesties; maar ze geven wel een duidelijke idee over het kind. de test wordt daarom ook herhaald over 2 jaar.

12. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Ik schrik erg van deze reactie. Wij hebben net deze week onze zoon ingeschreven op een cluster 4 school, maar wij hebben echt niet de indruk dat het daar zo aan toe gaat als jij omschrijft. doel jij op een bepaalde school? Ik zie dat je uit Rotterdam komt, de school waar we hem hebben ingeschreven zit daar ook.

TS, lastig! Heel vervelend dat je nu net ook met die overgang zit en dat je zo lang moet wachten. Herkenbaar ook, wij zitten ook te wachten op een indicatie voor onze zoon.
    Ik vind het ook wel raar dat je zoon plaats moet maken voor andere kinderen hoor. zou je niet kunnen vragen of hij toch een uitzondering kan zijn?
    Wat betreft school, ik zou echt op je eigen gevoel afgaan. Als jij denkt dat hij het met wat hulp op regulier onderwijs gaat redden, zou ik dat proberen. Misschien kunnen de leidsters van de psz je nog adviseren op dat gebied, die kennen je zoontje intussen natuurlijk ook aardig.
    Succes en sterkte!

13. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Iemand zei iets over Asperger, dat is niet te vergelijken! Aspergers hebben een normaal tot hoog iq en zoontje van te heeft, hoe rot ook, een beneden gemiddeld iq. En dat scheelt een hoop. Daarnaast is ieder kind gewoon anders.

Mijn zoon met autisme zit op regulier onderwijs. Zijn iq is 128 (en ja dat kunnen ze tegenwoordig redelijk accuraat testen gelukkig) hij krijgt veel begeleiding en toch gaat het soms lastig. Hij is wel gelukkig en dat is mijn graadmeter.

Ik zou gewoon eens op een school gaan praten, neem het Ggz rapport mee en vraag een eerlijke mening. Laten starten kan altijd, thuis zitten is ook niks! Maar hou er rekening mee dat hij het moeilijk zal krijgen waarschijnlijk. En dan hangt het van de welwillendheid van de school en zijn karakter af hoe het verder gaat.

14. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoon is ook HB-getest, maar dat is geen garantie voor het reguliere onderwijs. De mate van het autisme, de vlakken waar de meeste uitdaging in zit en vooral de positieve/sterke punten van het kind zelf zijn de graadmeters voor de keuze van onderwijs.

15. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

helemaal waar. Maar intelligente ass-ers kunnen meer compenseren.

Deel Deze Pagina