Hoi, Ik heb net een berg foto's laten afdrukken om ze in een album te kleven. Ik wil er echter iets leuks van maken. Een echt kunstig scrapbook zal het vast niet worden (heb ik ook de tijd niet voor) maar ik wil toch graag met verf, papier, stof, ... versieren. Ik had enkele praktische vraagjes: 1. Is gewoon dikker papier normaal zuur/acidvrij? Kan je dit op een eenvoudige manier te weten komen en is dit erg belangrijk? 2. Ik dacht geen album te kopen maar zelf te maken met losse blaren en in te binden, hebben jullie tips? (Ik wil het liefst wel erg duurzaam) 3. Als ik er toch een zou kopen, waar zou ik dat dan kunnen vinden? Een gewoon album kan ook maar is zo groot en de blaren zijn onhandiger vermits ze al vast zitten 4. Kan ik behangpapier gebruiken? Ik las dat dit ook vaak zuur bevat? 5. Nog tips? Bedankt alvast!
kijk eens op google onder azza daar staan wat ideeen op en matriaal wat zuurvrij is. dit gebruik ik zelf. het is niet in de winkel te koop alleen via de site en de verkoopdames net als tupperware zeg maar.
Zuurvrij is belangrijk omdat het zuur de fotos kan aantasten en verder gewoon naar mate de jaren verstrijken verkleurt. Als je eens googled op internet kan je al veel leuke sites met tips en truckjes vinden. Ook hoe je albums zelf in elkaar zet enzo. Er zijn zoveel leuke dingen te doen ermee (krijg er ineens weer zin in!) Er zijn ook veel scrap albums te koop waar je de bladzijdes gewoon uit kunt nemen om er wat mee te doen. Je kan daar ook meerdere bladzijdes bij kopen nagelang je nodig hebt of er in wilt hebben. Ze zijn vaak wel wat aan de prijzige kant. Maar dan heb je ook duurzaam spul. Als je een album koopt moet je ook even goed bedenken wat je wilt. Je hebt nml ook albums waar zeg maar plastic vakjes in zitten waar de bladzijdes weer in zitten. Is best handig...maar als je bvb envelopjes of iets anders wat moet kunnen open klappen wilt gebruiken. Dan is het weer niet zo makkelijk. Want telkens als je dan je album wil bekijken moet je de bladzijdes eruit halen om in die vakjes enzo te kijken. Of behang papier zuur bevat...zou ik niet durven zeggen. Misschien dat iemand weet of je bepaalde test kitjes die ph meten ook kan gebruiken om zuur te meten van papier? Als je veel tips en truckjes wil weten en wil kunnen vragen aan wat ervarenere scrappers zou ik als ik jou was eens kijken op msn groepen of bepaalde scrapbook forums. Daar kom je zoveel leuke en soms erg goedkope tips tegen. En er zijn altijd mensen die laten zien wat ze gemaakt hebben. Dus het zit er bom vol inspiratie. Succes! En kijk uit...verslavent!
Er bestaat een pen om te testen of ergens zuur inzit of niet. Om heel eerlijk te zijn let ik daar persoonlijk nooit op. Meer en deel wat ik gebruik is echt scrapmateriaal maar er zit ook wel eens iets tussen wat dat niet is en dan neem ik het risico maar . Moet wel zeggen dat ik nog nooit gemerkt heb dat mijn foto's ofzo zijn aangetast. Heel erg duur zijn albums niet meer. Soms hebben ze ze ook bij kruidvat en blokker. Het zelf goed inbinden is lastig en vraag me af of je goedkoper uit gaat zijn. Ik heb zelf wel eens een album gemaakt omdat ik het leuk vind, maar het is lastig om het netjes te krijgen. In Heesch zit een hele grote scrapwinkel waar ze erg goedkope albums hebben. Ook zijn er heel veel webshops. Behangpapier kan je goed gebruiken, maar kans bestaat dat dat inderdaad dat zuur bevat. Ik persoonlijk zou me daar niet druk om maken maar dat moet je zelf weten. Ik heb ook wel eens met behang gewerkt in het begin en nu na een aantal jaar ziet het er nogsteeds zo uit als in het begin. misschien dat het na 10 jaar ofzo achteruit gaat maar dat zie ik dan wel weer. Mocht je nog vragen hebben mag je altijd pb'en. Ben namelijk al een aantal jaar nogal scrapverlaafd
Dank jullie wel voor jullie antwoordjes! Ik denk dat ik dan toch maar op zoek ga naar een vast goedkoop album (een gewoon foto-album eventueel) om geen risico's te lopen. Ik ben erg blij dat de foto-albums van mijn grootouders als ze klein waren nog zo goed zijn, dus ik ga liefst toch voor de duurzaamheid. Dank jullie wel voor de andere tips! Als ik nog vragen heb horen jullie het wel! Veel plezier met de hobby! Groetjes, Sandra
mocht je echt alles zuurvrij willen hebben let je er dan wel op dat ook het album zuurvrij moet zijn? Verder veel succes ( maar pas op het is verslavend )!
Ja, dank je wel Ik heb uiteindelijk toch een professioneel album gekocht, dus ik vermoed dat dat wel zuurvrij is? Ik merk nu al dat het erg verslavend is