Ons bedrijf gaat verhuizen, ik woon nu op 4km van mn werk en straks wordt dat rond de 25km. Daarom heb ik mijn baas gevraagd om reiskosten vergoeding. Nu zijn wij onderdeel van een duits moederbedrijf en mijn baas (in Dld dus) heeft geen idee hoe dergelijke zaken in NL geregeld zijn en vroeg mij met een voorstel te komen. Maar ik heb ook geen idee Krijgen jullie reiskosten vergoeding? Hoeveel en hoe is dat geregeld? Ik heb ergens gelezen dat je 19ct per km onbelast mag krijgen, klopt dat? De rest wordt gewoon als inkomen gezien dus? Er zijn volgens mij een aantal meiden hier die dit soort zaken voor hun werk doen, dus ben benieuwd Tnx!
Ik woon 25km van mn werk af en krijg 147 euro per maand als reiskostenvergoeding. Eerst was dat de helft maar ze hebben het verdubbeld. Dat is de maximale vergoeding die je bij ons kunt krijgen. tot 20km wordt het per km gerekend bij ons en daar boven is het gewoon de maximale vergoeding.
Dit is de belastingtechnische berekeningsmethode voor een vaste reiskostenvergoeding: De meest gebruikelijke route via de ANWB-routeplanner van je huisadres naar het bedrijfsadres x 2 (zo krijg je je kilometers retour) x 0,19 cent per kilometer x 214 werkbare dagen in het jaar : 12 bij maandloon of : 13 bij vierwekenloon. Dus als je 25 km van het werk woont en je je salaris per maand krijgt wordt de berekening als volgt: 25 x 2 x 0,19 x 214 : 12 = 169,42 per maand Oh ja, dat is dan natuurlijk wel als je vijf dagen per week werkt. Als je bijv. 3 dagen per week werkt doe je het totaal x 60%. Succes! Josien
deed mijn werkgever dit maar, ik woon op 42km afstand, werk 4 dagen en krijg nog geen 90 euro per maand. (Reizen naar mijn werk kost mij dus heeel erg veel)
Met het openbaar vervoer : alle abonementen. Met de auto : ik kreeg toen ik op 42km afstand werkte bij het vorige bedrijf (werk nu op 5km afstand) 24 cent per km.
Ok bedankt voor de info, dan weet ik ongeveer waar ik om moet vragen. En dan maar hopen dat ik t ook krijg natuurlijk. Staat de reiskostenvergoeding apart vermeld op jullie loonstrook? Of is het gewoon extra salaris?
ik zal het je nog mooier vertellen, mijn vriend werkt soms voor een Duits bedrijf en vanaf het moment dat hij in de auto stapt krijgt hij betaald in uurloon. volgens mijn zwager is dit in Duitsland standaard. 10 keer beter geregeld dan in Nederland dus.
Mijn man werkt voor een heel erg groot bedrijf, en hij krijgt bijna niets. Ik vind het echt belachelijk. Hij kan de standaard belastingtechnische voordeeltjes ontvangen, maar het is verre van toereikend. Gelukkig wonen we nu nog op fietsafstand, maar eigenlijk willen we de stad uit (want gezinswoningen zijn hier niet te betalen voor ons) en dan zijn we dus een aanzienlijk bedrag kwijt aan reiskosten.
Ja ik geloof dat ze vanaf 10 km per uur reiskostenvergoeding kunnen geven, 19 cent per kilometer. Bij mijn vorige werkgever had ik het wel goed geregeld: Eerst werkte ik op ongeveer 30 kilometer afstand en reed ik altijd binnendoor. Ze keken op mijn werk gewoon op de anwb-site en dat aantal kilometers kreeg je vergoed. Toen ze gingen verhuizen, 3 kilometer verder, stuurde de anwb me niet meer binnendoor, maar over de snelweg, wat een aardig aantal kilometers meer was. Zo kreeg ik ineens 100 euro meer voor 2x3 kilometer per dag. En ik reed natuurlijk gewoon nog binnendoor, dat was veel sneller. Kilometer vergoeding stond bij mij apart op mn salaris strook.
heb mijn kereltje net nog even gevraagd en hij zegt ook dat het bijna standaard is in Duitsland dat je je reisuren gewoon betaald krijgt.
Mijn duitse collega's krijgen hun reisuren niet vergoed. Een van mij collega's hier in NL heeft de deal dat de heenreis voor hem is en terugreis voor de baas (of andersom). Qua tijd dan, want de collega's rijden beiden met auto van de zaak dus maken geen kmkosten. Ik rij met eigen auto dus ik merk straks wel degelijk verschil tussen 4km of 25km natuurlijk.
Wij krijgen vergoed volgens de staffel van NS. Ik zit nu op het maximum qua vergoeding en krijg voor vier dagen p/w iets van 146,= Wordt inderdaad apart vermeld op loonstrook, want het is een onkostenvergoeding en geen loon. Je mag evt meer dan die 19 ct ontvangen, maar dan betaal je over het meerdere belasting. Wanneer ik een "dienstreis" maak en ik declareer dat, dan krijgen we (ik meen, is nl alweer een poosje geleden) 23 ct per km, 19 ct belastingvrij en over die 4 ct wordt dan belasting gerekend.
Volgens mij is het zo dat je binnen 10 km van je werk geen reiskostenvergoeding krijgt. Als je bedrijf zelf verhuisd heb je natuurlijk wel recht op vergoeding maar als je zelf gaat verhuizen meer als 10 km verderop dan hoeft het bedrijf je geen reiskostenvergoeding te geven. Het bedrijf heeft je nl aangenomen binnen die 10 km en je kiest er zelf voor om verder weg te gaan wonen.