Hoi meiden, Ik heb zojuist de kado doos bij etos opgehaald en daar zat een flesje in van phillips avent. Ik kan nergens uithalen of dit flesjes zijn voor pasgeborenen. Nu wil ik sowieso borstvoeding gaan geven, maar het lijkt me toch verstandig om wel flesjes in huis te hebben, mocht de bv niet lukken. Nu mijn vragen: Is dit het juiste flesje voor pasgeborenen? Wanneer stap je over op een groter flesje? Hoeveel flesjes moet je in huis hebben? Ik heb van de vorige zwangerschap ook nog die doos, dus heb nu 2 flesjes. Ik ga ook nog zo'n borstvoedingsbijeenkomst bijwonen, maar ik was alvast benieuwd. Bedankt voor de reacties! Romy
Ja hoor, dat flesje is inderdaad prima voor pasgeborenen. Er zit ook een nummer 1 speen bij en die moet je voor het begin hebben. Ik gaf bij de eerste ook borstvoeding en heb daarnaast de producten van avent gebruikt. Kolf, flesjes enz enz. Beviel mij prima. Ga het nu ook weer gebruiken. Ik had de vorige keer zo'n start pakket gekocht van avent. 2 van die kleine flesjes, 2 van een maatje groter, 2 spenen nr 1 en 2 spenen nr 2, magnetron sterilisator en de handkolf. (kan zijn hoor, dat ik nog iets vergeet.) Maar daar heb je echt genoeg aan als je bv geeft. Heb het allemaal heel veel gebruikt, dus het was het geld ook wel waard. Wanneer je over moet op een groter flesje of andere speen dan merk je dat snel genoeg. Spulletjes zijn dan ook zo bij gehaald.
Hoi, Ja is inderdaad een prima flesje. Ik zou verder niets in huis halen qua flesjes, kolfspullen etc. Als borstvoeding je insteek is, is dat allemaal prima. Mocht het niet lukken heb je toch een prof. kolf nodig en die wordt dan voor je geregeld door kraamhulp. En als je daarna wil gaan kolven kun je beter dan kijken welke je wil aanschaffen. Zo wordt het ook geadviseerd. Ook is advies om pas na 6 weken ongeveer voor eerst borstvoeding in een flesje te geven. Dus als alles goed loopt heb je het dan pas nodig. En zo niet, dan is hetgeen je nodig hebt snel gehaald. Sommige kinderen drinken niet goed van een bepaalde speen. Dus erg zonde als je een hele avent uitzet hebt en je kind drinkt er niet goed uit..... Ik heb het flesje van avent (ook uit de doos) veel gebruikt en gebruik hem nu nog steeds. Zelfs met de nr. 1 speen want ze drinkt daar lekker rustig uit. Het flesje wordt pas na lange tijd te klein qua inhoud dus je kan er lang mee doen. En als je hem steeds meteen schoonmaakt hoef je ook geen 2 exemplaren te hebben. Zelf kolf ik met een medela kolf. Flesje van avent past daar niet op maar dat maakt me toch niet uit. Ik kolf nl. 2-zijdig dus moet de melk sowieso overgieten. Groetjes!!
Bedankt voor de adviezen, ik hou het dan in ieder geval bij de flesjes die ik heb. Ik zal idd ook gaan kolven, omdat ik weer ga werken na mijn verlof. Kun je ook kolven in combinatie met nog steeds aan de borst laten drinken? Ik zou het erg vinden om helemaal niet meer aan de borst te kunnen laten drinken en de dagen dat ik vrij ben en het weekend zou ik nog steeds aan de borst kunnen laten drinken. Of werkt dat niet?
Ja hoor dat kan zeker! Borstvoeding geven is, mijns inziens, geen directe vanzelfsprekendheid. Ergens wel want zo is de natuur. Maar makkelijk is het niet hoor. Het gaat niet vanzelfsprekend. Je gaat nog een cursus doen, dat is heel goed. Heb ik ook gedaan en er ook veel over gelezen. Er is ook veel info te vinden op: borstvoeding.com & borstvoedingsforum.nl (om te onthouden voor straks ). Ik heb erge opstartproblemen gehad door spruw en daarna langere tijd ook verkeerde drinktechniek van mijn dochter wat bij mij vaatkramp veroorzaakte. Al met al eerste 2 maanden veel pijn gehad en veel tranen gekost. Maar.... na veel doorzettingsvermogen gaat het voeden nu pijnloos. Ik werk ook, 2 of soms 3 dagen in de week. En ben ook weer regelmatig van huis weg voor feestjes enzo. Op die dagen en tijden krijgt Lotte gekolfde melk. En sinds een week of 4 krijgt ze ook kunstvoeding bij omdat ze (met name 's-avonds) na borst drinken vaak nog honger heeft. Wel geprobeerd met extra vaak aanleggen productie op te krikken maar is niet gelukt. Gaat wel maar dan komt ze ineens weer 's-nachts 2x. En dat trek ik niet meer... Maar op de dagen en avonden dat ik thuis ben, drinkt Lotte gewoon uit de borst. Daarom staat er het advies eerste 6 weken geen fles en fopspeen te geven. Baby moet eerst goed aan de borst leren drinken. Soms doen ze dat nog niet goed. Dan kun je dat het beste eerst goed aanleren (een lactatiekundige kan je hierbij helpen als het niet goed loopt, nooit te lang zelf aanmodderen!). En daarna kun je ook fles en speen erbij doen. Dat is een andere zuigtechniek. Als het gewoon loopt zoals het hoort kan je kindje na een poosje beide: uit de borst en uit de fles. Als je al in begin gekolfde melk moet geven (wegens probleem met drinken aan borst zelf of omdat je melk bij moet geven als kindje te weinig krijgt), doe je dit met een cubje of met fingerfeeding (met spuitje). Deze info krijg je nog wel op de cursus. En je verloskundige en kraamhulp weet dit ook allemaal. Is allemaal volgens landelijke borstvoedingsprotocol. Als het goed is ligt er wel info daarover bij je verloskundigepraktijk. O ja en als je veel werkt adviseer ik je bij deze alvast een 2-zijdige elektrische kolf. Is best duur maar wel heel fijn. Je bent veel sneller klaar. Ik moet 3x kolven voor 2 flesjes die ze drinkt als ik aan het werk ben. Door de PISA van medela ben ik snel klaar. Moet er niet aan denken dat ik een 1-zijdige zou hebben want dan zou ik er veel te veel tijd mee kwijt zijn op het werk. Groetjes!!
Mijn zusje had ook vaatkramp, heel erg. Zelfs zo erg dat de vk haar afraadde om er mee door te gaan. Ik weet idd dat het niet vanzelfsprekend is, maar ik hoop wel heel erg dat het gaat lukken. Daarom probeer ik me nu al een beetje in te lezen en voor te bereiden... Ik heb veel aan deze adviezen! Thnks!
Ik heb op dag 5 al gekolft, omdat ik een erg pijnlijk kloofje had en de baby er echt even niet aan kon hebben vanwege de pijn. Ze heeft toen ook al uit dat flesje gedronken. Ik weet dat dat tegen alle theoretische adviezen in is, maar als een kindje de slag eenmaal goed te pakken heeft aan de borst is het risico op tepel-speen verwarring heel klein. Je kan dan bij grote zuigbehoefte ook met een gerust hart een fopspeentje geven. Bij ons was het grote voordeel dan ook dat ze van het begin af aan nooit moeilijk heeft gedaan over de fles of de borst. In mijn geval was het dus fijn dat ik het wel in huis had, maar die adviezen die gelden zijn zeker geen onzin. Dat wil ik er niet mee zeggen dus. In mijn geval was het alleen gewoon net ff anders en dat pakte nog goed uit ook.
Hoi, Ik kreeg ook Aventflesjes bij m'n kraampakket. Heb ze in het begin ook gebruikt, maar ben later toch overgestapt op bisfenolA-vrije flesjes. Er is een hoop gedoe in de media over deze chemische stof (google maar eens het woord). Met name in Amerika waar ik regelmatig verblijf - voors en tegens van verschillende partijen, maar voor mijn eigen gemoedsrust heb ik toch maar de Avent flesjes in de kast gelaten. BisfenolA vrije flesjes zijn er van bornfree, Green to Grow en nuby natural. Succes straks met de borstvoeding! Veel groetjes Juliette