Afgelopen week vertelde mijn verloskundige dat de reistijd naar je werk vanaf je zwangerschap meetelt als werktijd. Ik reis gemiddeld 2 uur per dag naar mijn werk. Zij vertelde dat dit geldt voor de belasting, waardoor je makkelijker/sneller minder kunt gaan werken. Ik ben vergeten verder te vragen wat zij hier precies mee bedoelde. Hebben jullie een idee? Voor mij is dit nog helemaal niet aan de orde. Maar ik reis wel ongeveer 8 uur per week extra bovenop mijn werktijden.
Ook nog nooit van gehoord, volgens mij klopt het niet... Ik heb de FNV app en daarin staat dit niet vermeldt.
Je hoeft niet minder uren te werken als je zwanger bent, omdat je moet reizen. Het is dus niet zo dat reistijd als werktijd geldt. Wat je verloskundige waarschijnlijk bedoelde, is dat reistijd wel belastend voor jou is. Als je al op de toppen van je kunnen loopt, kan het zijn dat een volledige dag werken en reizen te veel bij elkaar is. In dat geval kan je besluiten om minder uren te gaan werken, en je een paar uur per week ziek te melden zwangerschapsgerelateerd. Dat kan natuurlijk alleen maar, als je ook echt ziek bent vanwege de zwangerschap, en niet volledig normaal kan werken. Die regeling is overigens voor iedere zwangere beschikbaar, dat heeft niks met je reistijd te maken. Een andere regeling is dat je meer pauze mag nemen gedurende je werkdag. Mogelijk dat je dat voldoende verlichting geeft, zodat je toch gewoon volledig door kan blijven werken. Maar... als jij je fit genoeg voelt, is dit beiden niet aan de orde.
Nee, dat snap ik inderdaad. Ze vertelde mij echt dat reistijd als werktijd gaat gelden, dus dat ik vanaf nu fulltime zou "werken". Ik ga mij ook zeker nog niet ziek melden hoor, dat is helemaal niet aan de orde. Vroeg mij alleen af wat zij er precies mee bedoelde. Volgende keer maar navragen.
Afhankelijk van je functie en werkgever hoort (een deel van) de reistijd soms idd bij je werktijd. Maar dit is niet gekoppeld aan een zwangerschap, maar gewoon standaard.
Nooit van gehoord, ik zit minstens 3 uur per dag in de auto. Denk dat de vk alleen doelde op extra lichamelijke belasting voor jou. Maar niet om extra knaken of minder te moeten werken ten laste van je werkgever. Op extra pauzes na. Lullig gezegd, maar dan moet je maar dichterbij je werk gaan wonen. (niet dat iemand dat zomaar doet, verhuizen, huis verkopen en wat als je partner net de andere uithoek opgaat?... maar dat is wel weerwoord van werkgever. Zit zelf ook in zo'n situatie waarbij verhuizen geen optie is.) Wat ik doe is zelfs iets eerder van huis zodat ik een stop bij tankstation kan maken om de benen even te strekken en kussentje voor mijn rug in de auto. Dan overleef ik die rit wel. Ga al wel met 6 weken met verlof omdat ik de laatste weken het niet zie zitten zo'n eind te rijden.
Dank je wel voor je antwoord. Gelukkig denk ik er zelf ook zo over hoor; Ik heb zelf voor deze baan en dus voor de reistijd gekozen. En oké, ook hier geen optie om te verhuizen etc, maar toch. Het gaat mij er ook absoluut niet om dat ik nu ineens meer geld zou krijgen of minder uren zou moeten werken, was alleen heel benieuwd wat zij ermee bedoelde.