Zwerf kitten aan komen lopen

Discussion in 'De lounge' started by MamavanJurre, Aug 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Vorige week is bij mijn schoonouders een zwerf kitten aan komen lopen. Uiteindelijk is hij afgelopen vrijdag met heel veel pijn en moeite gevangen. Niemand weet waar hij thuis hoort en nergens in het dorp wordt een kitten vermist. Na een tijdje nadenken hebben wij besloten dat wij hem wel op willen vangen. We hebben zelf altijd 2 katten van kleins af aan gehad, en een van onze katten is een paar maanden geleden aangereden en overleden. We hadden al besloten dat we volgend jaar weer een kat erbij wilden, dit is nu dus iets eerder geworden (als de eigenaar zich niet meldt uiteraard). Qua timing had het beter gekund, ben nu 39 weken zwanger maar het was of bij ons, of naar het asiel...

Eigenlijk gaat het heel erg goed! Hij is sinds gister bij ons, gelijk naar de dierenarts geweest en hij is helemaal gezond. Nu 9 weken oud, zindelijk en lekker speels :) Hij ligt nog wel veel onder de bank en moet nog niet heel veel weten van onze andere kat en hond, maar ze laten elkaar met rust en vechten elkaar gelukkig niet de tent uit.

Hij begint nu ook een beetje door de woonkamer te lopen en is erg nieuwsgierig. Het enige is dat hij nog niet aanhankelijk is naar mensen toe. Hij komt niet naar ons toe, soms mogen we wel bij hem in de buurt komen en kunnen we hem aaien, andere keren is hij daar helemaal niet van gediend en blaast hij naar ons. Logisch natuurlijk, wie weet waar hij vandaan komt en wat hij heeft meegemaakt... En hij is nog maar zo kort bij ons!

Om een lang verhaal kort te maken, hoe kunnen we hem het beste op zijn gemak stellen? Gewoon met rust laten en wachten totdat hij uit zichzelf naar ons toe komt? Of af en toe toch proberen op te pakken? Ben een beetje bang dat hij mensenschuw wordt :) heeft er verder nog iemand tips, vooral ook gezien de baby die onderweg is?

Groetjes!

2. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hoi mamavanJurre,

Lief van je dat je je over de kitten hebt ontfermd :). Mijn kater (nu 7) heeft een beetje eenzelfde verleden. Hem heb ik ook als klein zwerfkatje in huis genomen. Hij was toen al wel ietsje ouder dan jouw katje, een maand of 3 a 4 schat ik en nu gaat het heel goed met hem.
    Ik zou je katje de eerste dagen een beetje met rust laten. Hij (zij) is tot nu toe gewend om heel voorzichtig te zijn en zo voor zichzelf te zorgen en dat veranderd niet van de ene op de andere dag. Als je na een weekje ofzo merkt dat hij wat gewend is misschien kun je dan wat meer contact met hem zoeken. Je kunt hem bijvoorbeeld proberen te lokken met een kattensnoepje of met een kattenspeeltje dat hij leuk vindt. Hopelijk went hij zo vanzelf meer aan jullie, zodat hij in ieder geval niet schuw wordt. Het kan natuurlijk wel dat hij nooit een enorme schootkat wordt, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet erg te zijn. Veel succes, ik hoop dat hij snel gewend is!!

Ps en succes met de laatste loodjes en de bevalling straks natuurlijk!

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Oh wat leuk!! speeltjes doen het altijd goed,of gewoon een bolletje alu folie. verder een krabpaal en gewoon stoeien.
    over een paar weekjes naar buiten en dan kan hij helemaal los!:)

4. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Jaa eerst fftjes laten wennen en dan uit de tent lokken met een alu-balletje inderdaad of een stokje met een touwtje en balletje eraan.. Om het ijs te breken! Verder misschien laten zien dat jij voer en water geeft, geeft meestal ook vertrouwen weer..

5. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Je zou eventueel een gebruikte trui of kussensloop bij zijn slaapplekje kunnen leggen, dan went hij aan je geur? We kregen dit advies toen we onze heer van middelbare leeftijd een twee jonge katertjes moesten laten wennen. Dikke paniek, maar het kwam goed. Eerst ruiken, toen horen, toen zien en daarna bij elkaar. Misschien werkt het geurtrucje ook bij mensen?

Heel veel succes de komende tijd met bevalling, baby en kitten :D. Oh ja, ook voor de baby geldt rustig laten wennen, even snuffelen en er altijd bij blijven als je kindje nog klein is.

6. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Bedankt voor de tips! Vandaag gaat het alweer een stukje beter, vanochtend heeft hij al een tijdje door de woonkamer heen gerend :D Gisteravond lag hij in een stoel te slapen en toen mocht ik er wel gewoon bijkomen en hem aaien, dus ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen!

En inderdaad, het zal best druk worden met peuter, baby en kitten, we hebben er ook echt wel even goed over nagedacht of we het wel moesten doen natuurlijk! We wilden hem ook niet nu laten wennen en dan over 3 of 4 weken weer wegdoen, met zo'n intentie nemen wij geen beesten in huis. Hij staat nog steeds nergens als vermist vermeldt en ook nogmaals rondvragen heeft niets opgeleverd, dus ik denk dat hij definitief blijft! Stom hoe snel je je kan hechten aan zo'n beestje ;)

Nu moet ukkie 2 er nog even uitkomen en dan is het feest compleet :D We wachten af...

7. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

Sep 2, 2008
    1,088
    0
    36
    had je al wel op amivedi gekeken of er in de buurt iets kwijt was? of alleen rondgevraagd?

8. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Ik heb hier een nestje kittens van 9 weken oud. Ze zijn hier in huis opgegroeid en dus totaal niet mensenschuw, maar echt aaien zijn ze nog niet van hoor :p Ze willen liever spelen/rennen/doen. Dus het kan ook liggen aan de fase waar je kitten in zit. Hier kun je ze prima aaien als ze rustig liggen(slapen) en dan laten ze ook wel merken dat ze dat fijn vinden, maar echt knuffelen doen ze nog niet. Komt nog wel hoor! Neem rustig de tijd! :D
    Liefs,

9. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

zou er niet ergens in de buurt dan een nestje zijn geweest van een zwerfkat? dat ze opzoek zijn gegaan naar eten?

10. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    #10 MamavanJurre, Aug 24, 2011
    Last edited: Aug 24, 2011
    Ik heb bij Amivedi gekeken en hem daar ook aangemeld. Ook bij de dierenbescherming nagevraagd, in diverse supermarkten gekeken of daar iets hing (dus niet alleen bij ons in het dorp maar ook aangrenzende dorpen) en bij een paar dierenzaken hier in de buurt een melding gemaakt en gekeken of zij iets wisten. Oh en ook nog op Marktplaats gekeken (en ik hou dit nog steeds regelmatig in de gaten...) niemand die iets weet...

11. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Dat vermoeden hebben wij ook, er zitten nogal veel boerderijen hier in de buurt dus het zou prima kunnen. Alleen het gekke is wel dat hij gelijk op de kattenbak ging, het lijkt mij dat een boerderijkat/zwerfkat dat niet meteen uit zichzelf doet?

12. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

Sep 2, 2008
    1,088
    0
    36
    ok dan is het goed ;)
    haha nee ik was zelf mijn kat kwijt en ik kon wel janken
    maar als je echt overal hebt gekeken dan houd het op he
    succes met de kleine boef

Share This Page