Onze beide dames zijn wagenziek. Erg onhandig zeker als je met de auto op vakantie gaat, zoals wij a.s.maandag gaan doen Primatour, Suprimal, armbandjes, watjes in oren, schoenen uit, geen zuivel, licht eten, raampje open..alles hebben we al geprobeerd maar ze spugen er gewoon doorheen. Wie heeft nog een tip die ik kan proberen??
Bij mij als kind hielp voor in de auto zitten heel erg. Dus misschien af en toe je oudste een stuk voorin laten rijden, mocht ze groot genoeg zijn. Verder zorgen dat ze zoveel mogelijk naar buiten kijken, dus geen schermpjes/boekjes/speelgoed in de auto, hoogstens een knuffel. En dan kun je natuurlijk altijd een goed luisterboek opzetten tegen de verveling. En, ik ga er even vanuit dat het bij jullie niet van toepassing is, maar roken is natuurlijk een absolute nee (maar was wel mijn probleem met mijn ouders, vandaar de behoefte van mij om het toch even te vermelden).
Hier werkt de combinatie van primatour met voorin zitten tijdens bergritten. Op de snelwegen gaat achterin gewoon goed. En natuurlijk raampje open.
Ik gebruik voor mijn zoon die bandjes icm cocculine en een stoelverhoger. Dat gaat hier goed. En als backup heb ik van die spuugzakjes met ring, we hebben ze sinds bovenstaande combi niet meer hoeven gebruiken maar vind dat echt een uitkomst.
Reisziekte tabletten van de Etos (die smaken niet zo smerig als die van Primatour) en het raam op een kiertje open. Vooral geen tablets en boeken laten gebruiken, dat is gegarandeerd spugen hier in ieder geval.
Wat helpt? Niks . Hier ook wagenzieke kids. Een grote ellende vind ik het. Wij houden juist van lange auto ritten, verre dagjes uit etcetc. Maar worden nu door wagenzieke kids daarin best beperkt. Hebben al van alles geprobeerd, maar helaas lijkt niks te werken. Nu er altijd maar op ingesteld. Dus in iedere deur liggen zakjes. Doekjes altijd kort bij de hand. En voor de echt lange ritten emmers mee. Stuk minder gezellig gelijk, maar je moet toch wat.
Half uur van te voren Cinnarizine nemen (voordeel is dat het ook wat versuffend kan werken), verder geen beeldschermen, boeken, spelletjes etc. Alleen maar naar buiten kijken. Zorgen dat het niet te warm is in de auto. Bij de eerste tekenen van misselijkheid even stoppen, als dat niet kan het raam open doen. Verder hadden wij altijd een emmer met een deksel (ideaal tegen die lucht) voor als het fout ging. In die emmer deden we dan pedaalemmer zakken, die kan je verwisselen als de emmer vol zit. Maar mijn grootste tip is om met het vliegtuig te gaan ipv met de auto, scheelt heel wat stress en gekots.
Vaak stoppen dus liefst om het uur. Dan kan ze hier weer even bij komen en zijn we het spugen voor. Verder alleen water drinken en evt iets hartigs. Geen snoep of zoetigheid.
Inderdaad geen zoetigheid. En minimaal pas 30 minuten na eten gaan rijden. Onderweg in auto alleen droge crackers en water. Niet lezen, spelen, puzzelen etc.in de auto.
Hier hetzelfde en soms gaat het toch mis. Ik heb er zelf ook last van, dus iemand moet achterin zitten. Nemen altijd een plastic tas mee voor nood. Soms nergens last van op verre reizen en dan moet 1 ineens overgeven op een kort stukje. Maar in principe werkt primatour hier prima en altijd eerst eten, dat is heel belangrijk.
De seabands hielpen bij mij (ernstig wagenziek) en bij de jongste hier geweldig. Doe je ze wel goed om? Overigens is het icm andere zaken: voor je uit kijken, dus scherm aan de hoofdsteun en niet op schoot, gwwn zuivel en veel frisse lucht door de auto. Airco is funest hier, goed eten van te voren.
Hier werkt niks eigenlijk, gemiddeld is mijn oudste na 20 minuten al aan het overgeven. En dan voelt ze zich echt nog flink lang ziek daarna als we stoppen. Bus, auto, boot, vliegtuig - allemaal drama. Enige dat gewoon prima gaat is de trein, dan echt geen spoortje misselijkheid. We hebben seabands, primatour etc geprobeerd - ze zit altijd voorin, kijkt altijd mee naar de weg etc, helpt allemaal niet.
Dr was ook zo'n sliert voor onder je auto, schijnt ook te helpen. Mn man was zwaar wagenziek, tot op heden lijken we hier met de kinderen geen last van te hebben. Die seabands heb ik vaker gehoord, zag ze laatst bij de uitverkoop bak van de kruidvat (die 50% sticker hoek).
https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/sea-band-polsband-bij-misselijkheid-voor-kinderen-roze-2st.htm
Kauwgom kauwen kan ook helpen. Het kauwen en slikken kan helpen de druk in de buis van eustachius laag te houden wat weer ten goede komt van je evenwichtsorgaan in je oren.
Ik had als kind ook last van wagenziekte. Bij mij hielp: Recht vooruit naar buiten kijken. Ik zat of in het midden achterin of voorin. Ramen open (was ook nog in de tijd dat airco niet bestond) hielp op zich wel, maar ikkreeg daar dan weer oorontstekingen van.