Tips wennen oppas

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Meis28, Mar 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Wie heeft er tips voor mij hoe ik m'n kleintje het beste kan voorbereiden op de tijd dat ik weer aan het werk moet? Ik ga over een maand beginnen en 4 dagen per week. Hij krijgt borstvoeding dus ben al af en toe wat aan het kolven om een klein voorraadje op te bouwen. Hij gaat naar een oppas toe (moeder van bekenden van ons) maar wij en ook onze baby kennen haar nog niet. Hoe kan ik hem het beste laten wennen? En hebben jullie ook tips voor het klaarmaken in de ochtenden? Daar maak ik me best druk om want heb totaal geen vast ritme met hem qua tijden ivm de borstvoedingen...!

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Het duurt een maand, in een maand tijd kan er veel verandeen qua ritme enzo.

Het lijkt me handig voor jullie allemaal als de kleine een paar keer gaat wennen. Dan ga jij gewoon even wat leuks voor jezelf doen of samen met je man. Ik zou niet allee gaan thuis zitten iig :D

Wat ik voor de oppas heb gedaan is het een en ander op papier zetten hoe ik de dingen doe. Op die manier kan ze het ritme en regelmaat aanhouden.

Het moeilijkste en belangrijkste is dat jij het kan loslaten denk ik:D dat vond ik ook moeilijk. Maar uiteindelijk zullen de oppas en de kleine het vast redden, ookal gaan de dingen daar niet wat anders dan thuis.

Misschien kun je de oppas ook een paar keer bij jou uitnodigen of jij daarheen zodat je kan laten zien hoe jij de dingen doet en kan ze de signalen van de kindje ook leren kennen (moe, honger enz).

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Dankje! Ik ga idd deze maand een paar keer langs met hem en wil haar dan ook de fles aan hem laten geven een van de laatste keren om te kijken of dat ook goed gaat (thuis gaat t prima). De oppas moeder en ik spreken niet dezelfde taal dus dat is erg lastig :-/ haar dochters wel en man een beetje dus moet ik het meer met hen doen qua communicatie. Aan de een kant denk ik: ik leg hen precies mijn regelmaat uit.. Of moet ik het gewoon een beetje loslaten en hen hun gang laten gaan met hem..?

4. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

Feb 13, 2008
    1,089
    1
    38
    Nederland
    Ik zou inderdaad het laatste doen, het proberen het een beetje los te laten. Ik ga gewoon mee in het ritme van mijn dochter, dat levert de minste stress op. Hoe ouder ze worden, hoe meer regelmaat ze krijgen! Ik zou gewoon een paar keer langs gaan en dan je baby afgeven aan de leidster, dan raakt hij alvast een beetje gewend aan een andere gezicht. Dat was in het geval van mijn dochter wel nodig, want ze moet huilen als ze bij een vreemde op de arm ligt, dat gebeurt dus ook zeer zelden. Verder kun je een knuffeltje meegeven of een doekje met jouw geur. De spulletjes zet je 's avonds van tevoren al klaar en je zorgt er gewoon voor dat je kindje schoon in bed ligt. De volgende ochtend haal je hem dan uit bed, wassen, schone luier en klaar. Tenminste zo doen wij het! Als onze dochter erg vroeg komt voor een fles, gaat ze daarna gewoon weer naar bed en haal ik haar een kwartier voordat we weggaan weer uit bed. Succes, het is lastig om je kleintje weg te brengen, maar het went ook snel (voor jullie beiden).

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Thanks! Ik twijfel nu nog over of ik een reiswiegje zal aanschaffen voor m. Is dat fijn voor een baby? Hij heeft daar NL geen bedje want het is gewoon bij iemand thuis. Dus zullen zij hem waarschijnlijk ergens neerleggen oid.

6. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

Apr 6, 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Kun je niet beter ergens een ledikant op de kop tikken.
    Rommelmarkt oid. Goed matrasje kun je bij IKEA kopen.
    Als je kindje daar 4 dagen per week is wil je toch dat ze lekker en veilig liggen.
    Wij hebben dat bij oma ook gedaan.

7. misa

misa Niet meer actief

Drinkt je kindje al uit een flesje? Dat lijkt me sowieso noodzaak om goed te oefenen thuis. Heeft hij iets van een speen of knuffeltje? Want zoiets kan helpen bij het veilig voelen op andere plekken. Misschien kun je de avond ervoor met een knuffeltje of doekje slapen zodat jouw geur eraan zit?

Verder zou ik een campingbedje regelen, mits dat er niet al is. Misschien al eens thuis of bij anderen oefenen.
    Ik zou ook een schriftje of boekje kopen voor de overdracht. Zo kan je alles opschrijven qua gewoontes, wensen, ritmes, enz. Ook kan de oppas eventueel wat terug schrijven.

Het echte wennen: ik zou eens beginnen met twee uurtjes brengen. En dan misschien nog 1 of 2 keer 2/3 uurtjes zonder mama daar zijn.

Succes..! Hou er rekening mee dat het wel een poosje kan duren voordat je kindje echt gewend is aan alles.

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Dankje voor de tips! Met flesje zijn we al wel een tijd aan het oefenen en dat gaat goed, maar met een vreemde oppas is natuurlijk even afwachten dus hoop dat dit goed gaat!

Share This Page