Bijna 4 jaar, niet kunnen tekenen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Paris91, 25 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Mijn kind wordt volgende maand 4.
    Op de vragenlijst van de basisschool stond de vraag of hij kan tekenen en kan knippen, maar hij kan dit beide niet.
    Ik heb vormen op een papier getekend en hem dat laten overtrekken met verf en een wattenstokje (want verf vindt hij wel leuk), dit ging wel, maar uit zijn hoofd een vorm lukt niet. Hij wou meedoen met keer op keer, maar kan letterlijk nog geen kruis tekenen.

Mijn dochter kon bijvoorbeeld met 4 jaar al verschillende dieren tekenen.
    Het verschil daarin is wel dat tekenen en knutselen echt altijd al haar interesses hebben en mijn zoon dit niets aan vindt.

Ik vraag me af of ik hier ongerust om moet zijn, en of dit straks problemen oplevert wanneer hij start op school.

2. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.158
    3.803
    113
    Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor! Je zoontje zal een lekker lange groep 1 hebben, dus veel tijd om te leren tekenen en knippen. Je kunt hem veel laten verven en kleurplaten aanbieden, misschien gaat het dan gauw al beter :)

JupitR, Paris91, Dubbelgeluk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Dat konden ze hier allebei niet hoor. Het interesseerde ze gewoon totaal niet. Nu begint de jongste door school het een beetje te kunnen en de oudste kan het nu prima. Verder lopen ze juist voor op van alles allebei, je kan niet overal goed in zijn zeg ik altijd maar.

Paris91 vindt dit leuk.
  4. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft ook weinig interesse in kleuren en knutselen. Tekende met 4 ook niet.

Nu hij op school zit en 4,5 is kan hij wel dingen tekenen, sinds kort zelfs mensen incl handen en vingers (wel echt op kleuterniveau).

juf geeft ook aan dat duidelijk zijn interesse niet heeft. Als het moet dan doet hij het, als hij kan kiezen dat kiest hij wat anders.
    Omdat het nu regelmatig gewoon ‘moet’ en het minder vrijblijvend is als thuis en op de opvang ontwikkeld het nu dus gewoon goed.

jouw kind heeft een aantal maanden extra om te kleuteren dus zou me er nu echt nog geen zorgen om maken. De meeste kinderen kunnen niet alles van zo’n vragenlijst.

ik zou het hooguit meer aanbieden maar zeker geen ding van maken.

Paris91 vindt dit leuk.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Als de interesse er gewoon niet was en motorisch is alles prima, dan pikt hij dat op school gaandeweg zo op :)

Spectre, Paris91 en Sado vinden dit leuk.
  6. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Wat wil je eraan doen dan? Bijles in knutselen? Als er motorisch niet zoveel aan de hand is dan zou ik me niet zo druk maken.
    Mijn zoon (nu 10) heeft een hartgrondige hekel aan alles wat met tekenen en knutselen te maken heeft. En om eerlijk te zijn zien zijn tekenkunsten eruit alsof een 4 jarige bezig is geweest (sorry als ik sommige 4 jarigen beledig :p)
    De knutselwerkjes voor Moederdag zijn altijd met behulp van zijn klasgenootjes gemaakt :roflmao::roflmao::roflmao:

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Mijn jongste kon nog geen smiley tekenen toen ze met 4 op school startte. Veel verder dan wat krassen kwam ze niet, ook bij kleurplaten kraste ze maar wat.
    Nu zit ze sinds 4 maanden op school en tekent ze koppoters, huizen, bomen. Nog lang niet zo goed als andere dochter het deed met 4, maar het is opeens wel wat herkenbaarder geworden :thumup:
    Getallen daarentegen herkent ze tot 30 en ze maakt ook sommetjes tot 10 :roflmao: dus ieder zijn ding :D

Zonnestralen en Paris91 vinden dit leuk.
  8. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Hier ging het net zoals bij jou. Oudste dochter was er heel snel mee, maar vind knutselen en tekenen ook erg leuk. Onze middelste van 5 begint het nu wat leuker te vinden, maar overtrekken of iets ziet er nog steeds niet zo netjes uit. Ik maak me er niet druk om. Zijn interesses liggen daar gewoon niet. Hij speelt hele rollen spellen, doet de oudste weer niet ;)

Paris91 vindt dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Zeker met lang in gr 1 zou ik me daar niet druk om maken. Je ziet veel meer kinderen die wat krassen en " cirkels" maken en er een verhaal bij hebben of jet is niks:D

Misschien is het nog zijn interesse kan nog veranderen maar misschien ook niet.

Zoon is gek op tekenen en had een gruwelijke aan kleurplaten. Al die kleurplaten bij de kleuters vreselijk vond hij dat. Vrij tekenen vond hij wel weer leuk ( als het er tenminste uit kwam zoals hij had bedacht:rolleyes:)

Paris91 vindt dit leuk.
  10. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Mijn vierjarige zegt: mama krassen is ook kunst :D

Paris91 en Vero0504 vinden dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Hier hebben beide kinderen heel weinig interesse in tekenen. De oudste doet nu wel echt zijn best, maar de jongste krast het liefste. Hij is 4 en is er niet de klas om uit gezet;)

Paris91 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Kijk in een expositie moderne kunst en het is nog correct ook. :|

G kon t ook niet voor school hoor. Die tekent nu eenhoorns op een manier dat 4 jaar zou doen. Boeit dr ook niet heel erg. Hartjes en regenbogen daarentegen kom ik in om.

Paris91 vindt dit leuk.
  13. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.568
    113
    Vrouw
    Zoon is 5 (november) en tekende toen hij net naar school ging wat vormen, vooral iets met twee rondjes aan de onderkant, auto's dus. Dat doet hij nu nog, wel iets herkenbaarder nu. Sinds twee weken tekent hij huizen en gister probeerde hij een hondje er bij te tekenen.
    Toen hij nog geen 4 was, kraste hij alleen maar.

Paris91 vindt dit leuk.
  14. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Hier ook een dat het liefst kribbel krabbel tekent. Tekent heel graag maar is iedere keer hetzelfde. Op school kan ze mooie tekeningen maken deze week heel fier een dinosaurus en een Pikachu, maar de resterende 100tekeningen allemaal regenbogen.

Paris91 vindt dit leuk.
  15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Krassen/krabbelen is ook tekenen! Je hoeft niet perse iets herkenbaars te kunnen tekenen, om te tekenen.
    Onze jongste tekende ook nooit, maar vooral omdat hij zelf vindt dat hij dat niet kan. Nee, hij kan het nooit zo op papier krijgen als dat hij het in zijn hoofd heeft, dus kan hij het niet vindt hij... Nu tekent hij wel af en toe, maar vaak hetzelfde. Een huis, met een zonnetje :). En heel af en toe twee poppetjes met een voetbaldoel ("ja ik dacht ik teken een keer wat anders").
    Ik vroeg hem toen hij 2 was een keer of hij een poppetje kon tekenen (ik had net een of andere cursus gehad en was benieuwd in welke "fase" mijn eigen kind zat). Zijn antwoord: nee dat kan ik niet. Dus hij deed het niet. Terwijl ik met een rondje en twee slierten eraan ook dik tevreden was geweest.

Zo lang je inderdaad geen ernstige motorische achterstand ziet, kan het een kwestie van interesse zijn of dus onzekerheid..

Paris91 vindt dit leuk.
  16. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Meisjes schijnen veel sneller beter te kunnen knippen en tekenen.

Mijn zoontje is inmiddels 6 jaar maar krast vaak nog. Hij kan wel een hartje tekenen of een poppetje, of vuurwerk bijvoorbeeld iets wat hij leuk vind maar tekenen boeit hem nu eenmaal niet zo!

Toen hij 4 was kraste hij ook alleen maar.

Paris91 vindt dit leuk.
  17. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Herkenbaar!

Regenbogen krassen, of de zee krassen. :roflmao:

Paris91 vindt dit leuk.
  18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Een kruis, daar zeg je ook echt iets moeilijks.
    Dat hoeven kinderen pas met 4.5 te kunnen.
    Een cirkel moet hij na kunnen tekenen, zonder dat hij het je ziet doen of hoort benoemen.

Verder geen zorgen maken, hij gaat naar school om te leren;)

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Mijn jongens konden enkel krassen op die leeftijd. Mijn meiden konden al hele verhalen tekenen.
    Hier dus ook duidelijk verschil in geslacht.
    Maar ze hebben het allemaal geleerd :D

Paris91 vindt dit leuk.
  20. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.052
    17.015
    113
    Oh dit scheelt zo per kind.
    Mijn oudste dochter (net 7) interesseert zich weinig in tekenen. Kan het matig en niet netjes of gedetailleerd.
    Mijn zoon daarentegen (bijna 6) kan echt prachtig tekenen. Maakt hele stripverhalen zelf. Hij vindt het geweldig leuk en tekent dus ook heel vaak.

Mijn zoon tekent al mooier dan ik en ik ben ook prima terecht gekomen :D

Paris91 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina