Gaming PC

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by tupp, May 5, 2025 at 10:43 AM.

1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,812
    19,091
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste zoon is serieus aan het sparen voor een gaming PC. Hij heeft inmiddels 1000 euro op zijn rekening staan, dus dit leek me een mooi moment om eens rond te gaan kijken. Maar... :eek: dat viel me even tegen! Nu heb ik echt maar een beperkte basiskennis van PC's en ik weet niks vannde hoek gaming. Dus misschien kijk ik wel naar te zware PC's.

Als ik een apparaat koop, houd ik graag wat over, want je weet (in het geval van een gaming PC) dat er steeds zwaardere games zullen uitkomen. En gezien het bedrag dat je uitgeeft , wil je ook niet over anderhalf jaar alweer een nieuwe nodig hebben.
    Maar ik had toch eigenlijk ook gehoopt dat hij niet nog een jaar hoeft te werken voordat hij iets leuks kan kopen.

Ik weet hier zelf gewoon te weinig van en het duizelt me van alle verschillende merken en soorten GPU's en CPU'S.

Er zijn hier vast ook wel fanatieke gamers. Kan iemand mij een beetje op weg helpen in welke hoek we het moeten zoeken?

Zoon heeft het over games als Minecraft, Once Human, Undertail, Stormworks, BeamNG.

Ik heb al naar minimale en aanbevolen systeemvereisten gekeken, maar als ik dan daarmee gaan zoeken kom ik uit op PC's van rond de 3000 euro. En daar moet dan natuurlijk nog een scherm bij.
    Is dat echt nodig om goed te kunnen gamen?

Heeft er iemand misschien ook tips voor goede winkels (online of offline)?

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,623
    8,364
    113
    Female
    Ik zou doorsparen.

Je kan bij Alternate een pc samenstellen om te zien wat het kost. Het voordeel is dan dat je onderdelen makkelijker kan vervangen en opgrade. Dit geldt echter niet voor alles. Maar met dit bedrag kom je niet erg ver. Bij het ouder worden wil hij misschien ook wel zwaardere games gaan spelen. En zoals je zegt, er is ook steeds meer nodig.

Heeft hij op dit moment een pc? Zo ja wat kan die? Ik heb eerder mijn (wel vooraf samengestelde) pc wat kunnen uitbreiden. Bij sommige pc's kan je het ram geheugen uitbreiden. En er is een videokaart die makkelijker draait op wat mindere pc's. Daarmee hebben we de pc nog een stuk langer kunnen gebruiken. Maar ik speel geen hele zware spellen. Ik weet niet of het voor alle games geldt. Maar soms kan je ook met de instellingen rommelen om ze geschikter te maken voor een mindere pc. De kwaliteit van de game gaat daar wel mee achteruit.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,997
    6,745
    113
    zuid-holland zuid
    #3 cowgirl80, May 5, 2025 at 1:06 PM
    Last edited: May 5, 2025 at 1:18 PM
    Hmm mijn tip is pas aan een gaming pc beginnen als ze hem ook zelf kunnen samenstellen en onderhouden. Want anders ben jij of je man de komende jaren de helpdesk en dat wil je eigenlijk echt niet.
    Wij hebben “geluk” met gamende ooms die ons afdankertjes toestoppen en ook online nazorg leveren;) Maar mijn zoon van 11 heeft ook een pc gekregen en daar heeft mijn man laatst nog een dag in moeten steken om alles weer werkend te krijgen nadat zoon wat settings had aangepast omdat hij dat in een youtube filmpje had gezien:cool:

mijn oudste zoon heeft een
    Processor amd 5 9600x (200€)
    Videokaart amd radion rx 7600 xt (300€)
    Moederbord msi pro a620m-e (60€)
    Geheugen crucial pro 32gb ddr5 6000 mhz (90€)
    Harde schijf ssd van 1 terabyte (60€)
    En nog een kast van 50€
    (En nog een voeding en een fan wordt er naar me geroepen..)
    maar wel zelf uitgezocht en inelkaar gezet.

Mijn zoon is trouwens dus met tweedehands onderdelen begonnen en heeft steeds wat kunnen vervangen/upgraden. Dat kan niet met alles dus daar moet je dan ook weer een hele studie aan wijden. Ik ben blij dat het zijn hobby is en niet de mijne:oops:

Alternate is een goede winkel, maar je kan ook Je kan op tweakers kijken naar de best-buy guide.

Share This Page