Vraagje. Mijn zusje zit sinds gisteren thuis omdat de winkel waarcze werkt gesloten is, ivm te weinig personeel. Nu heeft ze vandaag te horen gekregen dat ze naar een andere vestiging moet, 17 kilometer verderop. Probleem is dat ze geen rijbewijs heeft, heb daar jaren op gehamerd en nu heeft ze een probleem. Ze zou eventueel met een collega mee kunnen rijden, maar die werkt niet altijd op dezelfde dagen. Morgen is ze dus aangewezen op het OV, alles behalve ideaal en veilig. Staat ze in haar recht om te weigeren om morgen dus te gaan werken of kunnen ze haar gewoon dwingen?
Het OV in nu juist heel erg rustig Alle scholen liggen eruit en veel bedrijven zijn dicht. Ik zou het wel aandurven.
Ze mag dit volgens mij niet zonder meer weigeren. Ik heb deze vraag vorige week gesteld als OR lid aan onze juridisch adviseur en daar kwam dit uit. Je hebt hier goed werkgeverschap en goed werknemerschap in. Goed werkgeverschap is dat de werkgever zijn werknemers niet blootstelt aan extra risico. Die moet dus bepalen of er een risico zit in het verplaatsen van de je zus naar een andere locatie en haar met het OV laten reizen. Je zus heeft de verantwoordelijkheid om te kijken of zij wellicht alternatieven kan bedenken. Als haar bedrijf een OR heeft, dan zou ze daar eens kunnen informeren.
Ook hier vandaag met het ov mee geweest. Er zijn wat dingen anders. Metro opent bijvoorbeeld zelf de deuren dus je hoeft niets aan te raken. De bus vervoerders vragen achterin in te stappen zodat er zo min mogelijk contact is. En de dienstregelingen zijn aangepast. Verder business as usual.
Ik zou gewoon met het ov gaan. En als ze dat echt niet wil zou ze ook kunnen fietsen, is een uurtje ongeveer.
Fietsen zou kunnen. Maar ik ga al twee dagen met het ov en het is super rustig. Ook in de spits. En er zijn inderdaad aanpassingen gedaan qua deuren openen en achterin de bus instappen. Vandaag werd ook gezegd dat we ons in de bus zoveel mogelijk moesten verspreiden (was makkelijk te doen met 4 personen). Ik heb het idee dat ik nu sneller iets oploop in de supermarkt dan in het ov in ieder geval.
Trein is ook super rustig. Iedereen probeert zoveel mogelijk verspreid te gaan zitten. In de winkel heb je veel meer contacten.
Moest vanochtend wachten bij een spoorwegovergang, er kwamen 2 treinen langs, normaal zitten die best vol maar nu kon ik maar 4 mensen tellen