Reizen terwijl kids een andere achternaam hebben.

Discussie in 'De lounge' gestart door BeingMommy, 22 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Gewoon 5 jaar..
    wij zijn vorig jaar met het vliegtuig op vakantie geweest met dochter van 11 maanden en heeft dus een eigen ID kaart maar nu een half jaar later lijkt ze er al niet echt meer op..:)

2. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ja idd moet je daarna wel een nieuw paspoort hebben...

Ik vind het wel heel raar dat de kinder id kaarten zo duur zijn geworden, twee jaar geleden was het 9 euro ofzo voor de kaart van mijn dochter. Volgens mij zijn ze nu net zo duur als volwassene.
    Van mij mogen ze best invoeren dat kinder id kaarten maar een jaar geldig zijn en dan weer voor 9 euro. Denk dat dat een stuk veiliger is voor kleine kinderen.

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat die brief met handtekening een goed idee is. Ik kan mij jouw twijfel voorstellen, ik denk dat ik met mijn hoogblonde dochter en friese achternaam geen problemen zou hebben. Maar om het even zo te stellen, jij neemt natuurlijk "turkse"kinderen (iig die achternaam) mee uit turkije.

4. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    wij hebben eind oktober inderdaad ook gewoon 8 zoveel betaald voor ID van dochter.. vind het belachelijk dat het nu ineens zoveel duurder is geworden!

5. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ik vind het wel slim dat er extra controle op is maar ik vind het overdreven dat elk kindje een eigen ID moet hebben die inderdaad net zo duur is als die van een volwassene. Dan denk ik dat ze beter voor die kosten kunnen besluiten om ze bij allebei de ouders bij te schrijven, of de ID minder duur te maken. Maar heb net even gekeken en het blijkt dat de regels toch wel bijzonder zijn geworden. Ondanks dat ze een eigen ID moeten hebben als ze de grens over gaan moet je als je een andere achternaam draagt dan de kinderen in veel landen toch nog een document overleggen. Het mooiste is dat het in elk land anders is en je geadviseerd word om contact op te nemen met de ambassade van dat land om te vragen wat hun eisen zijn.

6. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Daar heb ik nou echt nog nooit problemen meegehad. Mijn dochter had de naam van mijn ex-man en mijn man en ik hebben ieder onze eigen achternaam maar toen we een paar jaar terug naar Turkije gingen werd er niet eens naar gevraagd (er werd ook niet raar gekeken naar 3 verschillende achternamen). Ook ben ik een keer alleen met haar naar Turkije geweest en toen werd er ook niet naar gevraagd.
    Mijn moeder heeft met ons ook nooit vragen gehad als ze met mijn broertje en mij ging reizen met onze andere achternaam. Ik heb er echt nog nooit van gehoord dat ze daar een probleem van kunnen maken. Volgens mij is het al 20 jaar zo normaal dat er gezinnen zijn met meerdere achternamen.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    een vriendinnetje van me moest wel met bewijzen komen toen zij (nederlands) haar dochter (arabische achternaam en dito uiterlijk) mee wilde nemen naar.... Engeland!

8. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Toen ik nog op een reisbureau werkte was tap air portugal er al heel streng in en moest idd een bewijs worden getoond dat de andere ouder toestemming gaf.

9. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mij lijkt juist met een eigen ID-kaart/paspoort makkelijker om kinderen mee te nemen.... Als ze bijgeschreven staan in de ouderpaspoort is het onmogelijk om door een ander meegenomen te worden, dus dat lijkt me niet de achterliggende reden om iedereen een eigen identiteitsbewijs toe te kennen?

Hier hebben beide meiden hun eigen identiteitsbewijs. De oudste heeft een paspoort (vraag me niet waarom, misschien dachten we nog buiten Europa op reis te gaan?). Ze is nu dik 4,5 en haar paspoortfoto is met 5 maandne genomen. Ze lijtk er dus totaal niet meer op! Meestal vragen ze gewoon haar naam...

De jongste heeft een ID-kaart uit de tijd dat die nog 9 euro of zoiets kostte. Ook zij is daat 5 maandne en nu 2jr3mnd.....tja

Mijn paspoort is is 2010 vervangen en toen heb ik er pas e/v op laten zetten, terwijl ik in 2006 getrouwd ben.

Ik heb (nog) nooit alleen met de kids gereisd, dus was het ook geen probleem. Overigens was dat toendertijd onze reden om ze een eigen identiteitsbewijs te geven...zodat we (in geval van nood) ook zelf met de kidneren op reis konden i.p.v. dat ze maar bij 1 ouder bijgeschreven stonden.

10. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    IS LAATST OP TV GEWEEST....
    ze adviseerden mensen een geboorte akte mee te laten nemen

ik snap ook niet dat er niet in een minderjarig paspoort
    niet vermeld staat wie de ouders zijn

in mijn paspoort staat namenlijk wel
    M.Maaiman echtgenoot van A. de Boer (VOORBEELD)

WAAROM DAN NIET..
    Amy-Lynn de Boer
    dochter van M.Maaiman en A.de Boer

11. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    please hou op heb er nog nachtmerries van....
    wij gingen op reis naar Brazilie met TAP
    mijn schoonzus is braziliaans en moest in een andere rij met haar zoontje(die nederlands en braziliaans paspoort heeft)
    mijn schoonzus mocht door haar zoontje van 1 niet en mijn broer die in de andere rij stond moest dus zijn zoontje erkennen
    alstublieft zeg!!!!
    mijn broer ging in zijn aardig woordje portugees te keer werd daar dus bijna opgepakt:$
    we hebben bijna het vliegtuig gemist door hun moeilijke gedoe

12. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    klopt
    maar als je niet getrouwd bent
    dan heet jij de boer
    en je kind heet vaders naam de groot
    dan is het niet meer na te gaan

en in een geval die ik kan is vader verongelukt voor de geboorte van zijn kindje
    die vrouw heet dus ook anders dan haar dochter

13. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0

Dit klopt echt niet, dat dat de reden is voor het invoeren van een eigen paspoort. En er zijn landen waarvoor je echt een "bewijs" nodig hebt. Ik las toevallig vandaag zowel in Trouw (van gister) als in de Consumentengids iets over dit onderwerp. Groot Britannië verplicht reizigers een geboorteakte mee te nemen als het kind een andere achternaam heeft dan jijzelf. Je moet kunnen aantonen dat het echt jouw kind is. Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen. Volgens één van de artikelen die ik las, zou een trouwboekje ook kunnen volstaan (haha, wij zijn getrouwd na de geboorte van krummel).

Het lijkt mij in ieder geval zinvol om op vakantie naar het buitenland, zeker als je gaat vliegen, een officieel document bij je te hebben waarin staat dat het echt jouw kind is.

Dat opnemen van de ouders (of verzorgers?) van een kind in het paspoort of op de ID-kaart lijkt mij briljant. Of zie ik iets over het hoofd?

14. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Dat klopt, er zijn genoeg gevallen waar dat niet opgaat maar denk niet dat het 9 van de 10 keer is zoals werd aangegeven in de post waar ik die reactie op gaf.

15. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    :$ Fijn begin van de vakantie... Wij waarschuwde mensen altijd als ze alleen met kinderen met de tap gingen reizen...

16. Sennaaa

Sennaaa Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee.. Maar straks moeten toch alle kinderen een eigen paspoort hebben (in nederland dan). Het zou toch raar zijn als je daar in het buitenland problemen mee zou krijgen. Mijn dochter heeft ook mijn vriend z'n achternaam en als ik dan alleen met haar zou reizen zou ik ook een andere naam als haar hebben.
    Sorry kan je verder niet helpen, hopelijk krijg je een antwoord!

17. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    dat is nu juist het probleem
    het is al meerdere malen op tv geweest vandeweek iets bij consumenten bond
    juist omdat er vaak mensen zijn met andere achternaam als hun kind
    vandaar dta ik aangaf waarom niet een zinnetje in een kinder paspoort
    dochter van .....vaders naam/moeders naam

18. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier nog nooit problemen gehad gelukkig, heb al meerdere malen met één van mijn zoontjes alleen met het vliegtuig gereisd.
    In mijn geval wel het voordeel dat ik ben getrouwd, dus de achternaam van mijn man en dus ook mijn kinderen staat ook in mijn paspoort.

Maar als je niet getrouwd bent zou ik zeker extra papieren meenemen om aan te tonen dat je kindje wel van jou is. Beter teveel dan te weinig paperassen bij je hebben, toch?

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Idd een geboorte akte mee nemen of desnoods opnieuw aanvragen. Dat is het enige officiële bewijs dat jij de moeder bent. Dat een kind een eigen legitimatie heeft en het daarom geen problemen geeft is niet waar! Het kan in dat geval net zo goed een buurmeisje zijn. Dit is de reden dat ze bij mij in het paspoort stonden. Helaas is dat vanaf dit jaar niet meer geldig.

Een zinnetje op de id kaart met kind van.... Is idd een erg goede optie!

20. sjors75

sjors75 Niet meer actief

Hoi, zou wel een geboortebewijs meenemen. Ze gaan nu juist strenger controleren op dit soort dingen. Ik ben zelf van de week naar Portugal gereisd om een geboortebewijs van mijn zoontje te halen. En op de grote luchthavens wordt er echt strenger gecontroleerd hoor.!

Deel Deze Pagina