Sinds +- 1,5 week weet ik dat ik zwanger ben. Ik ben nu ongeveer 5weken en 3dagen zwanger. Over 2weken gaan mijn man en ik een rondreis maken door Vietnam (reis geboekt voor toen ik nog niet zwanger was). Nu lees ik dat het RIVM toch afraadt om als zwangere een land met een risico op Zika te betreden. Ik heb de GGD gebeld en die verwees mij door naar de huisarts. Inmiddels heb ik met de huisarts gesproken en die geeft aan dat de kans op besmetting erg klein is als ik voorzorgsmaatregelen tref. Desondanks twijfel ik, of we wel moeten gaan.... Heeft iemand ervaring met zo'n gelijke situatie?
Op de site van RIVM vind je heel veel informantie over zika, reizen en zwangerschap. Via deze link kan je zien of de gebieden waar je wil reizen veilig zijn en wat het advies is van de deskundigen http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Zikavirus/Landen_waar_het_zikavirus_voorkomt
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen als het RIVM het afraadt, en ook niet toch nog de reis maken met bijvoorbeeld veel DEET ofzo op zak.
Ik zou annuleren! Daar heb je immers een annuleringsverzekering voor. Lekker naar Zuid-Frankrijk deze keer, en dan later maar met de baby naar Vietnam. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
3 jaar geleden in zwangerschap van mijn zoon wel naar Sint maarten, Saba en af Eustatius geweest (toen nog niks bekend over zika). Deze zwangerschap gekozen voor zuid Afrika want zika vrij. Als Vietnam zika gebied is dan zou ik kijken naar annuleringsverzekering en evt omboeken. Andere kant alle mensen die in zika landen wonen en zwanger raken krijgen ook gezonde kinderen, althans hoor niet heel verhalen van kindjes die niet gezond worden geboren maar het blijft ook een gevoelskwestie. Een vakantie moet wel fijn zijn!
Ik weet niet of een annuleringsverzekering zulke dingen dekt. De mijne dekt alleen 1e graads overlijdingsgevallen en ontslag. Ik heb me verdiept in zika omdat ik zelf 12 weken zwanger ben en nog graag op vakantie wilde. Uiteindelijk is het Kreta geworden, ook al zit de tijgermug daar ook (maar die zit ook in Nederland tegenwoordig) Echter is hier en daar nog geen Zika geconstateerd. (tijgermuggen dragen alleen zika als ze eens in hun leven een besmet persoon hebben geprikt) De kans dat je besmet raakt en zika overdraagt in het eerste termijn (eerste 3 maanden) is 1 op 100. Daarna is de kans aanzienelijk lager. (zie bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/2093276-hoofdafwijking-vooral-bij-zika-in-eerste-trimester.html) Je moet zelf inschatten of je het risico wil lopen. Met Kreta durf ik het wel aan want tot nu toe is Zika daar nog helemaal niet geconstateerd en ik ben voorbij het eerste termijn. Maar Vietnam is wel wat anders dan Kreta natuurlijk
@FoxyDiamond Mijn reisverzekering dekt annuleren in geval van zwangerschap. Dus op het moment dat je positief test, mag je direct je reis annuleren, mits je dat wilt natuurlijk. Ik zit bij ABN Amro.
Bedankt voor jullie reacties! Heb de verloskundige gesproken en ga mijn reis annuleren.. Mijn reisverzekering dekt alle kosten! Iemand nog leuke ideeën voor een avontuurlijke (rondreis) zonder risico op het zikavirus (en betaalbaar)?
Er worden wel degelijk veel kinderen met microcephaly geboren en Zika is een wetenschappelijk aangetoonde oorzaak dus zou het risico echt niet nemen. Weet alleen niet hoe groot zika risico in Vietnam is. Wij zijn voor hele veilige opties zoals Canada en Nieuw Zeeland gegaan
Heel verstandig, ik had ook geannuleerd! Wij zijn naar Ijsland geweest deze maand, ge-wel-dig!! Helaas wel prijzig De highlands van Schotland zijn ook echt te gek, zo mooi. Slovenië of Scandinavië een idee? Beide mooi en avontuurlijk denk ik. Scandinavië is natuurlijk alleen wel weer duur, Slovenië niet
Brits Columbia, Canada. Met 9h vliegen zit je in Vancouver, vanaf daar met een camper of kamperen richting de Rockies. Even veilig als Nederland en echt heel mooi
China is ook echt heel mooi! Maar als je de besmettingskaart bekijkt, zie je dat er nog heel veel mogelijkheden zijn, gelukkig! @FoxyDiamond Ik zou het risico ook niet nemen als je al zwanger bent, maar in het artikel staat dat de kans 1 op 100 is dat je het overdraagt als je al besmet bent, niet de kans dat je besmet raakt en het overdraagt. Ik heb overigens nergens percentages kunnen vinden over de kans op besmetting. Wij zijn naar Cuba geweest in juli en willen graag een kindje, vandaar dat ik er naar op zoek was.
Heel verstandig! Een vakantie moet leuk zijn en op deze manier had ik echt niet kunnen ontspannen als ik jou was. Ik sluit mij voor de alternatieven aan bij eerdere suggesties. Zuid Afrika vond ik waanzinnig, moet je alleen de malaria gebieden vermijden of Canada (Vancouver, Jasper, Banff) USA - Seattle (Yellowstone) of de parken in de omgeving van San Francisco en Las Vegas. Ik zou niet kunnen kiezen!