Rekenen blijft steeds achter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Patty86, 13 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Onze oudste heeft nog nooit een I score voor rekenen gehad. Altijd II of III. Ze is wel heel talig. Ze heeft een VWO advies gekregen (niet alleen op basis van scores, maar ook voor inzet). We hebben onze twijfels gehad (zelfs een topic over geopend), maar ze wilde zelf graag naar het VWO. Na overleg met de basis- en middelbare school hier ook voor gekozen.
    Ze zit nu in de tweede van het tweetalig VWO. En het gaat prima. Vorig jaar heeft ze wel moeten trekken aan wiskunde, maar dat gaat nu ook goed, het kwartje lijkt gevallen. Het is niet eens haar slechtste vak;)

Dubbelgeluk en tatie vinden dit leuk.
  2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #62 NiekeKris, 13 feb 2023
    Laatst bewerkt: 13 feb 2023
    Dat is VSO, wéér iets anders.:roflmao:

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ja en nee. Zelfde idee, maar toch anders. ;) Criteria voor toelating zijn over het algemeen ook ‘zwaarder’. En er zijn maar weinig scholen voor speciaal onderwijs die havo en vwo bieden, zeker als je kijkt of ze daar ‘normaal’ examen kunnen doen ipv staatsexamen (en onderwijs met regelmaat ook ivio ipv ‘gewoon’).

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #64 NiekeKris, 13 feb 2023
    Laatst bewerkt: 13 feb 2023
    Mbt voorlopig advies en eindadvies: volgens mij mag het eindadvies wel lager zijn dan het voorlopig advies, alleen scholen willen dat (terecht) liever niet, dus adviseren liever eerst voorzichtig. Eindadvies mag na de eindtoets inderdaad alleen omhoog worden aangepast. Maar dat is vanaf volgend jaar sowieso anders, omdat de eindtoets dan voor het eindadvies afgenomen wordt ipv erna.

tatie vindt dit leuk.
  5. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Oh deze had ik gemist, tijdens het typen van mijn bericht. Dank je voor het opzoeken!

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat jij het dan over iets anders hebt dan LWOO waar hier over gesproken wordt. LWOO is niet "iets". Het betekend gewoon iets specifiekere begeleiding. Op de reguliere VMBO van mijn dochter kan dat ook. Zowel op basis als kader als TL. De leerlingen die dat krijgen zitten gewoon op een reguliere VMBO.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Deze zin gebruik je meerdere malen. Ik vraag me af wat je vindt dat wél recht doet aan haar capaciteiten en wat die capaciteiten dan precies zijn?
    Juist die toetsen, hetzij cito hetzij andere methode, zijn bedoeld om te kijken hoe ze ervoor staan en wat hun capaciteiten zijn. Het voelt alsof jij al hebt bedacht dat die A/B met uitstroom richting havo+ haar niveau is.. en ja dat komt eruit bij taal, maar bij rekenen duidelijk toets na toets niet.. als ze steeds B/C scoort is het het meest waarschijnlijk dat dát haar rekenniveau is.

ikkie97, Juul75, puzzelstukje en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Dit was de meest lage C van allemaal. als ik kijk naar snappet en de methodetoetsen scoort ze veel beter. Ze hoedt echt geen A te hebben. Maar deze score was voor iedereen veel lager dan verwacht.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Maar cito en methodetoetsen/snappet toetsen wel op een verschillende manier. Dus dat verschil naar een C is wat dat betreft niet enorm en best te verklaren.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dat inderdaad. De manier is anders en de stof ook (methodetoetsen zijn meestal wat ze net gehad hebben en Cito gaat over een langere periode en meer algemeen mbt een bepaald gebied, zie bv. Voor ouders – veelgestelde vragen (cito.nl)).

11. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wat wil je dochter zelf? Wil zij extra oefenen voor rekenen of heeft ze er zelf last van dat ze een C score heeft voor rekenen? Als zij het zelf allemaal prima vindt dan zou ik nu helemaal niks doen. Ze zit pas in groep 5. En mocht ze later naar het VWO gaan dan moet ze zelf écht gemotiveerd zijn om te leren.

Het advies gaat ook echt niet alleen maar om de Cito scores. Ze kijken (in elk geval bij ons) ook echt naar het type kind. Een kind dat in de stress schiet bij Cito’s maar waarbij ze vinden dat een bepaald niveau passend is zullen ze geen lager advies geven enkel op basis van Cito scores.

Ik ben van mening dat het niveau écht niet belangrijk is. Een blij kind die ook nog wat inzet toont is veel belangrijker. VMBO basis en een blij kind is net zo veel waard als TTO VWO en een blij kind.

Kleintjuh85 en tuc vinden dit leuk.
  12. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    @Beheer deze mag dicht. Ik ga die cito bespreken met de juf. Zonder dochter en daarmee is de kous af.

13. tuc

tuc Niet meer actief

toevallig vanavond over gehad tijdens het oudergesprek, in groep 6. Totaal nog niet over een specifiek niveau, maar over het maken van de IEP (hier geen cito). Ik heb 2 stresskippen als het gaat om dat soort toetsen. Bij de oudste was dat geen issue, wij wisten al vrij snel dat ze een basis/kader uitstroomadvies zou krijgen en dat past perfect bij haar. Die cito's (was bij haar nog wel cito) keken we gewoon niet meer naar,
    Maar bij de jongste is het een ander geval. Zijn IEP's waren niet dramatisch ofzo, maar blijkbaar niet wat de juf verwachtte, Ze heeft 2 opdrachten van de reken IEP hem los gegeven, gewoon als "extra werk" en die maakte hij binnen een paar tellen, zonder fouten. Op de IEP was het helemaal fout.
    Zij heeft dit duidelijk genoteerd voor zichzelf voorlopig, maar ook voor de leerkracht volgend jaar. Zij vindt dit ergens jammer. En ik twijfel weer of de reden waarom het fout gaat wel van belang is. Want het is niet zeker dat hij het dan op de middelbare wel ineens kan??

Maar goed, zij wil hier na de tweede IEP nog verder over praten, dus ik wacht het wel af.

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.045
    14.732
    113
    Vrouw
    Amen!

Wij hebben gisteren het schooladvies gesprek gehad voor/met onze zoon die in groep 8 zit.
    Zijn Cito's zijn fantastisch. Alles vol op havo niveau en rekenen zelfs havo/vwo.
    Maar hij gaat naar vmbo-g met praktijkvakken.
    Het is gewoon geen havo-kind. Hij zou daar diep ongelukkig worden en het denk ik niet eens halen.

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.874
    5.156
    113
    Home
    Ik snap niet zo goed waarom je je kind wil pushen om te gaan rekenen als ze er geen zin in heeft het het niet eens zo heel erg nodig heeft

16. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik snap niet dat er niet gesnapt wordt dat je als ouder soms gewoon wilt weten waar het in zit dat de score lager uit valt vergeleken de andere gebieden.
    Soms is er gewoon een klein hiaat ergens ontstaan en is dat makkelijk op te lossen door een bepaald onderdeel even uit te leggen. Liever nu uitzoeken dan de rest van je leven er last van hebben.

Ik heb op de basisschool altijd lager gescoord op begrijpend lezen, maar nooit onvoldoende. De rest was altijd heel hoog. Maar ik heb er nooit hulp voor gehad, waardoor ik het dus nooit geleerd heb. Daar heb ik de hele schoolperiode last van gehad. Als iemand de moeite had genomen me in het begin al wat te helpen, was het wellicht helemaal nooit een probleem geworden. (Waarschijnlijk heb ik door verandering door school de basis ergens gemist)

MyrtheMyr en Archie83 vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het eigenlijk gek dat het logisch zou zijn dat je op alle gebieden hoog scoort. Dat is vaak helemaal niet zo. De meeste mensen zijn óf heel talig óf heel erg exact/rekenkundig.
    En een C betekend niet dat je er weinig van snapt. Dus A of B's en dan een C erbij is echt niet zo vreemd.
    Maar nogmaals, ik vind dit begin groep 5 sowieso niks om mee bezig te zijn.

18. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63

Ja precies. Ik denk ook dat het belangrijk is om je kind te volgen en met elkaar te snappen waar scores vandaan komen. Ik zelf zat volgens mijn basisschool-leerkracht mooi op koers voor de mavo. Daarna ben ik nog van basisschool gewisseld, waar ik uiteindelijk beter bleek te passen qua type onderwijs. Vervolgens heb ik (met heel veel plezier) gymnasium gedaan. Dus een goede, passende basisschool, waar een kind goed gezien wordt is wel bepalend… en inderdaad ook zeker wel wat een kind zelf wil.

Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    #79 tatie, 16 feb 2023
    Laatst bewerkt: 16 feb 2023
    ik heb natuurlijk mezelf als referentiekader (wie niet;)), maar ik ben dus wel blij dat mijn ouders vooral keken naar wat ik wilde, of wat op dat moment goed voor mij leek. Ik presteerde onder in klas 4 (nu groep 6 natuurlijk, dus toevallig niet al in groep 5) en ben halverwege die klas overgegaan naar een andere reguliere basisschool, waar ik erg opbloeide (qua leren, maar ook zeker sociaal gezien). Ik denk alleen wel dat mijn ouders het jaar ervoor al vraagtekens hadden en zagen dat het niet goed met mij ging. Ze hebben het toen nog een tijd aan willen kijken en hebben halverwege het schooljaar uiteindelijk een keer de knoop doorgehakt.

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

Ik word zo blij van jouw bericht. Dank je wel!

Zxcvb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina