Ehh, dat soort aanbiedingen waren er in de guldentijd ook al hoor Ook toen loonde het al om de te kijken of het ergens anders goedkoper kon. En ik snap prima dat het leven duurder is geworden, ben niet achterlijk zeg. Ik zie ook wel dat een pak hagelslag duurder is geworden in de afgelopen jaren. De kosten stijgen idd harder dan het loon. Maar dan alsnog, wat heeft die gulden ermee te maken? Het is CRISIS, met of zonder gulden. De crisis is niet veroorzaakt door de euro maar door malafide beleidsvoering bij banken en de mensen die eindeloos leningen afsloten. Op een gegeven moment klapte het kaartenhuis in elkaar, het was in feite een groot piramidespel.
Maar als je naar gulden rekent is toch niks meer goedkoop? Je hebt geen keuze. En het is gewoon totaal onrealistisch omdat je helemaal niet weet wat voor waarde de gulden nu zou hebben. Dus je blijft in iets hangen wat niet meer bestaat. Wie weet was je nu met de guldens wel veel slechter af geweest. Als een wasmaschine 500 kost kan je niet zeggen ik koop het niet want in guldens... Je hebt immers een wasmaschine nodig.
Ik denk dat jij de gulden niet hebt meegemaakt in een werkende functie of met een eigen huishouden al, dan zou je het beter snappen denk ik. Heb je bewust meegemaakt dat de euro werd ingevoerd en een kopje koffie van 1,75 gulden naar bv 1,75 euro ging (of bv naar 1,50 ofzo) maar je salaris werd wel gewoon teruggerekend en had diezelfde inflatie dus niet. Wij hadden met de gulden-euro overgang een eigen winkel en dan merkte je het heel wat meer. schepdrop ging ineens van 1,50 naar bv 99 cent (euro; dus per ons 2,20) maar loon bleef hetzelfde van mensen. Als ik naar je schermnaam kijk was je pas 15 met die overgang dus dat kan wel verklaren waarom je het niet snapt wat ik bedoel. En natuurlijk aanbiedingen had je toen ook wel maarja 499 euro voor een wasmachine klinkt nu eenmaal wel veel goedkoper dan bijna 1100 gulden he, terwijl het hetzelfde is.
Ja maar kjken of iets goedkoper kan doe ik ook maar dat heeft niks met de euro of de gulden te maken, je moet altijd vergelijken. De gulden heeft geen waarde meer...het is dus juist heel verstandig om echt in euro te kunnen denken. Dan kun je pas zien waar iets goedkoper is, de gulden is letterlijk waardeloos.
Nou ik ben 30 dus ik weet wel degelijk de waarde van de gulden misschien moet je niet zo snel met je oordeel klaarstaan? De gulden is passé, verleden tijd, forget it! Je schiet er niets mee op en je zou nu na meer dan 10 jaar toch wel een keer de waarde van de euro mogen leren het zou helemaal niet nodig moeten zijn om te rekenen, je weet nu ondertussen toch wel of iets duur of goedkoop is in euro's.
Vroeger toen ik klein was Nee, heel, heel vroeger, toen geld nog niet zolang bestond, (daarvoor ruilden ze enkel )verdienden mensen iets van een gulden per week? en zoveel cent daarvan was huur, en van de rest kochten ze melk, eieren, meel en groenten Tja, dat is lang gelden. Feit is wel dat in de tijd van het wisselen van gulden naar euro ik me ook vaak genaaid heb gevoeld hoor, gewoon ff een Euro teken ervoor en hoppa. Alles is nu gewoon reteduur, mijn deo van Deoleen kost 7,55 Maar ik zweet er echt niet mee, ruik er echt niet door, en dat is me ook wat waard. Ik bezuinig dan wel ergens anders. Net als mijn shampoo, 20 euro. Maar doe daar wel 6 maanden mee. Maar, het geld moet wel ergens vandaan komen he!
Je maakt juist mijn punt je was 17-18 met de overgang, ik werkte al fulltime vanaf mijn 14e en had op mijn 17e al een eigen zaak dus veel meer met geld bezig dan een gemiddelde 17/18 jarige (toen woonde ik al op mezelf ook trouwens) dus dan ben je veel bewuster van de waarde van geld als dat je normaal tiener bent, ik snap nu waarom jullie dat zelfde gevoel niet hebben dat is logisch als je nog niet zo met geld bezig bent dan heb je het niet zo gevoeld de overgang dan bv de oudere onder ons of de mensen die al wel veel meer ermee bezig waren en bewuster hebben meegemaakt (vooral de omprijzingen e.d.) Het is bewezen dat de euro op mensen die bewust de gulden hebben meegemaakt nog vaak terug rekenen en dat iets vaak goedkoop vinden lijken maar achteraf dat helemaal dus niet is (als je meer bent opgegroeid met de waarde van een gulden snap je dat gewoonweg beter)
tja ik reken soms ook om. gaat automatisch, slaat nergens op ik weet het. bv mn andrelon ontklitspray kost iets van 3 euro nog wat. dan denk ik eerst; 3euro damn das veel. en dan denk ik das bijna 7 gulden voor een busje haarspray! dus dan laat ik het staan. om het de week erna toch te kopen omdat het nodig is om mn haar te temmen.
Ik was mij op die leeftijd als cassiere heel erg bewust van de prijzen. Maar of je nu wel of niet een eigen huishouden had toen, omrekenen heeft voor niemand zin want je zult het met de europrijzen moeten doen.
nee nooit. In het begin even gedaan maar vrij snel al niet meer. in tegenstelling tot mijn moeder die leeft nog in guldens volgens mij die rekent echt alles nog om. word je niet goed van
Doe ik nog vaak genoeg hoor. Schrik af en toe nog wel van de prijzen, maar ik haal het dan ergens anders wel goedkoper of in de aanbieding.
Ik SNAP je punt wel maar ik kan toch niet mijn broodje laten staan omdat ie 'in guldens' zo duur is? En als ik een nieuwe wasmachine nodig heb dan kan ik hetzelfde wel roepen maar.... ik koop er geen nieuwe voor met guldens. Wil nu eigenlijk nog 1 ding weten: reken je je salaris dan ook om naar guldens?
Jeetje Tigermommy, dat wij op ons 17e nog geen eigen zaak hadden betekent niet dat wij de 'guldentijd' niet bewust hebben meegemaakt hoor! Ik ben 33, eerste bijbaantje met 15 en in de overgang gulden/euro werkte ik achter de kassa. Als ik het me goed herinner hebben we ook nog een tijd met guldens én euro's kunnen betalen. Tuurlijk denk ik weleens: goh, dat biertje in de kroeg kost me nu 2,20, en toen ik nog met guldens betaalde was dan fl. 2,20. Maar ja, da's ook al 15 jaar geleden. 30 jaar geleden had waarschijnlijk ook niemand fl. 2,20 voor dat biertje betaald! Enne, ook in de 'guldentijd' dacht ik: een wasmachine voor fl. 999,-!! Da's duur, ik ga ergens anders kijken! Als ik nu iets in zie en ik vind het te duur ga ik ook ergens anders kijken, maar dat heeft echt niets met het terugrekenen naar guldens te maken. Trouwens, ik reken nog amper terug. Ik koop wat ik nodig heb, en aangezien er alleen maar zijn heeft dat totaal geen nut meer lijkt me...
Ik reken nog heel regelmatig om, maar goed ik was destijds ook "al" 27 Gisterenavond kwam mijn man met de verkeerde broodjes thuis, een soort pita, maar dan met rotismaak... En ik wilde gewoon een pak wraps. En hij had 3 pakken gekocht á 1.99 voor 5 broodjes. Dan zijn 15 broodjes bijna 6 euro= gewoon ruim 13 gulden! Die heb ik dus echt wel teruggebracht!
Op deze manier doe ik dat dus ook inderdaad. Ik bedoel dat voorbeeld van bovenstaande broodjes, Hallo: je denkt toch niet dat ik ruim 13 gulden voor 15 afbakpita's betaal?