Nee, absoluut niet! Op de één of andere manier vind ik de betekenis van 'n naam erg belangrijk.. Ik moet wel zeggen dat de namen van m'n oudste méér op betekenis zijn uitgezocht dan de namen van de jongste. We vonden bij de jongste Hanne (genadig) gewoon een mooie naam en de betekenis sprak ons ook wel aan en haar tweede naam (Eden, 'lieflijke plek') is de tweede naam van de beste vriend van mijn man, die helaas overleden is. De oudste wilde ik persé 'regenboog' noemen, maar ik vind Iris niet zo'n mooie naam. Iria, wat ook regenboog betekent, weer wel.. Maar 't heeft heel wat gegoogel gekost, haha! Haar eerste naam -Noah- betekent 'beweging' (in de vrouwelijke variant, de mannelijke Noah betekent 'rust, troost') en dat klopt exact..
ik heb idd ook een groot babynamenboek en daar staan zoveel namen die weer zijn afgeleid van andere namen enz. als je het globaal bekijkt zijn er dan maar een aantal namen die echt een betekenis hebben, de rest is verbasterd, dus zouden die dan nog wel dezelfde betekenis mogen hebben als de oorspronkelijke naam?
fijn om te lezen hoe jullie er over denken. De naam die ik zelf mooi vind betekend geliefde, maar mijn vriend vind die naam niet mooi vandaar dat we uit kwamen op een naam die inderdaad afstamt van elisabeth, maar waar ik zelf nog niet helemaal van overtuigd was... na het lezen van de betekenis werd dit alleen maar minder eigenlijk. Toch vind ik het ook mooi als een naam een betekenis heeft waar je je zelf goed bij voelt. Kan je ook omgekeerd zoeken op naamsbetekenis zodat je er namen bij krijgt??
Ehhh... ik heb totaal niet naar de betekenis van de naam van mijn dochter gekeken toen we 'm uitkozen. Pas later gekeken en het betekent bonenplanter, hihi, niet echt heel fantastisch ofzo, maar ook niet iets waarmee ik niet kan leven.
Ik heb hem indertijd ook opgezocht ja, die naam kwam ook bij ons voor op het lijstje. Ik was benieuwd of de betekenis de naam 'hoger' op ons lijstje zou zetten, maar nee, niet echt. Geen stijging en geen daling hihi , maar het blijft gewoon een mooie naam. @ ts: Omgekeerd zoeken heb ik ook gedaan ja, is toch best leuk, je zou maar nét tegen iets aan lopen waar je niet aan gedacht hebt zo!
Of het door de film The Omen komt of niet, ik heb dat dus met de naam Damian/ Damien. Je hoort deze naam zoooooo vaak, maar ik krijg er toch altijd een duivels gevoel bij En zou voor mij dus absoluut geen optie zijn om mn kind te vernoemen naar de zoon van de duivel
ni echt rekening mee gehouden, ben het wel gaan opzoeken of het een betekenis had, maar als het een rare betekenis had, en het voor ons dé naam was, dan had ik die toch gekozen, de meeste mensen vragen toch niet wat de betekenis vd naam is
Ja, ik heb van tevoren wel even gekeken wat het betekende en of dat mij aansprak. Bijv. een naam als Claudia (niet dat ik die uitgekozen had) betekent de lamme of kreupele. Klinkt niet erg positief. Maar goed, ik zou niet zo snel afhaken, maar als het echt een heel negatieve betekenis had, zou ik om die reden niet voor een bepaalde naam kiezen.
Nee! Hier komt een naam er echt niet in als het wat raars betekend. Jacob bijvoorbeeld, betekend iets van 'met smart gebaard'. Sorry, maar daar zit ik niet op te wachten Anyway, Julia betekend iets van 'jong', en dat paste ook in ons hoofd totaal bij haar. Zelfs toen wisten we al dat ze jong en snel zou zijn met bepaalde dingen. Dat mensen zouden zeggen 'wauw, die is nog jong'. En idd, ze liep haar eerste losse pasjes met 10 maanden en is ook in haar verdere ontwikkeling erg vlot! Een naam die dus zeker bij haar past.
Ik heb in zoverre rekening gehouden met de betekenis, dat het niet iets stoms moet zijn. Of een raar woord in een andere taal. Aiden betekent 'vurig' of zo. Niet heel bijzonder dus, maar ook niet heel gek.
Als het maar een normale betekenis is...een mooi betekenis is meegenomen, maar vind het veel te zonde om een mooie naam niet te doen doordat je niet (helemaal) achter de betekenis staat.
ik zou wel af kunnen haken op een betekenis. wij zijn niet gelovig en ik zweer bij god zou ik waarschijnlijk niet doen, maar dat hangt ook weer af van of de naam ook gelovig klinkt en hoe mooi ik de naam zou vinden.
wij kijken eerst op naam en dan op betekenis, maar als de naam iets niet leuks zou betekenen zou ik zeker overwegen een andere naam te kiezen.
Ties betekent "geschenk van de Heer" aangezien ik gelovig ben vind ik dit een prachtige betekenis!! hielp wel mee met de knoop doorhakken.
You scared the sh*t out of me! Onze voorkeur voor een jongensnaam was jacob, ennehhhh, ik ben niet bijgelovig ofzo, maar dat zou toch wel het noodlot tarten! Maarehhh... heb het nog eens opgezocht en het betekent "bezetter". En ach, een kind neemt toch je huis, je hart, je nachtrust en je gedachten in bezit, dus erger kan het door die naam niet worden En verder ben ik het wel met je eens... vind het raar als je NIET op de betekenis zou letten . Een oudste kind dat benjamin heet bijvoorbeeld, vind ik gewoon heel raar. En inderdaad, die was al genoemd: claudia: de manke, zou ik ook nooit doen.