Rekening houden met je eigen voornaam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door pippa26, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik vroeg me af of jullie bij het geven van een naam aan je kind ook aan je eigen naam / naam van je partner denken?
    Dus of het een mooi geheel vormt en beetje bij elkaar past? Of ga je gewoon voor de naam die je leuk vindt?

Ik vind het soms namelijk zo gek om te zien dat ouders die bijv Rob en Sandra heten dan heel kak hun kinderen Floris en Boudewijn of zo gaan noemen. Dan lijkt het zo fake ;)

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Nee.ik heb mijn naam niet uitgekozen maar mijn ouders hebben dat gedaan.is goed zoals het is dat wel, maar mijn man zou bijvoorbeeld zelf liever een andere naam hebben gekozen.En ik merk nu bijvoorbeeld dat onze middelste liever als Roos aangesproken wordt ipv Rosalinde. En de oudste staat net niet te stampvoeten als je haar naam probeerd af te korten.
    Namen zijn heel persoonlijk en dat mijn ouders hun keuze hebben gemaakt om mijn naam uit te kiezen ipv een andere naam voor mij betekend niet dat ik een andere smaak mag hebben voor de namen van mijn kinderen.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.513
    13.801
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik snap compleet wat je bedoelt en ben het er ook mee eens.

En tóch hebben wij onze zoon een franse naam gegeven, terwijl de mijne frans/duits is en die van mn man fries.

Maar misstaat niet in ons geval.

Een ander verhaal vind ik is als je bijv. Lisa en Joep heet als ouders en je noemt je kind Mohammed of Aram oid.

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nee, daar hou ik geen rekening mee. Ik kan er niets aan doen welke naam ik heb, man heeft een typisch Duitse naam, dus als ik daar ook nog allemaal rekening mee moet houden.. Het is nu al moeilijk genoeg om een naam te vinden. o_O

hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Nee in die zin houd ik er geen rekening mee. Wij hebben allebei Hollandse namen, onze zoon een Engelse.

Maar we hebben onze zoon geen Thijs genoemd (wat we allebei een mooie naam vinden) omdat dat rijmt met de naam van mijn man. Dus daarin hebben we wel rekening gehouden met onze eigen naam.

fafa en Faithful vinden dit leuk.
  6. West

West Lid

16 jul 2017
    17
    3
    3
    Vrouw
    Nee, ik houd er geen rekening mee. Ik heb zelf een naam die je regelmatig tegenkomt in lijstjes met "tokkie-namen", terwijl de babynamen die ik mooi vind allemaal in de categorie "hockeynaam" vallen. Dat is toeval, het is niet zo dat ik per se een naam wil kiezen die in die categorie valt. Onze namen zullen dus ook niet bij elkaar passen. Het wordt een vergelijkbare combinatie als in de openingspost (die ik zelf overigens niet storend vind). Ik zie zelf ook niet in wat daar "fake" aan is.

7. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Nee niet echt, het is natuurlijk ook een kwestie van smaak of een naam bij de naam van de ouders past.

De een vind het mooi, en de ander vind er niks aan.

Ik heb een niet veel voorkomende naam, mijn vriend heeft een naam die wat vaker voorkomt. Wij willen onze zoon een naam geven die niet ontzettend veel voorkomt, maar in de toekomst misschien wel? Dat weet je nooit van te voren haha.

8. Betula

Betula Bekend lid

29 jun 2012
    917
    69
    28
    NULL
    NULL
    Nee, dat vind ik totaal onbelangrijk. Je kan als stel toch ook al 2 verschillende namen hebben. Wel probeer ik de zelfde voorletter te vermijden. Maar ook dat kan ik loslaten als ik de naam te mooi vind om te laten gaan.

9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.621
    8.364
    113
    Vrouw
    Want je moet elite zijn om bepaalde namen te mogen kiezen? Ik snap het wegen van iemands 'waarde'? aan een naam niet zo goed.

10. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Daar zou ik nooit naar kijken.

11. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ja, als in dat er namen zijn die erg op onze namen lijken. Denk bijvoorbeeld moeder Linda en dochter Linde ofzo. Iets wat voor verwarring zorgt zal ik niet snel kiezen.

12. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb daar wel rekening mee gehouden, ik vind het mooier als de namen een geheel vormen. Gelukkig hebben wij beiden namen waar veel bij past en niet echt gebonden aan een bepaald genre.

13. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.013
    3.668
    113
    Zelf heb ik er wel op gelet maar is ook misschien waar wij gewoon van houden.

Ik lees ook altijd de namen van de prenAtal babytjes en de ouders en soms staan er broertjes en zusjes bij dat vind ik leuk.

Soms lees je dan Rick & Susan en hebben dan een kindje die djaivano heet dan denk ik wel waarom dan maar dat is mijn mening.

Wil niemand btw hiermee kwetsen is wat ik vind.

14. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Eh nee. Mijn naam en die van mijn vriend vallen al niet in dezelfde 'categorie' dus hoe ik daar in vredesnaam iets op af zou moeten stemmen..?
    Ik ben ook niet heel blij met mijn eigen naam, dus ga ook echt niet voor een kind in dezelfde richting zoeken.

Het enige waar ik wel écht op let, is of het niet hetzelfde klinkt als onze namen, en liever ook niet met dezelfde letter begint. En het moet een beetje oké bij de achternaam klinken. Maar in categorieën denken doe ik niet.

Een naam is je ook maar gegeven, die zegt niets over jouw eigen levensstijl of smaak in namen.
    Ik zie dan ook niets raars aan Rob en Sandra met Floris en Boudewijn.

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.134
    113
    Nee, daar hebben wij geen rekening mee gehouden. Ook onmogelijk want mijn man heeft een Turkse naam en ik een Franse naam.

Natuurlijk wel op gelet dat de naam niet op onze namen leken. En verder vind ik het wel belangrijk dat de naam past bij het 'uiterlijk' van een kind. Moeilijk in te schatten natuurlijk maar dat wij bijvoorbeeld geen Daan en Gijs hebben voor onze mixkindjes. En dat blonde kinderen met blauwe ogen geen Djayento en Djalyssa heten.

Vind het voorbeeld in de openingspost alles behalve storend. Maar onze kinderen hebben ook namen uit verschillende categorieën dus daarbij let ik er ook niet op.

maansneeuw en Harperhazel vinden dit leuk.
  16. Betsy

Betsy Niet meer actief

Als ze straks op eigen benen staan maakt het geen fluit uit of die naam bij die van mij past.
    Heb daar dus niet eens over nagedacht.

17. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Nee, niet echt. Mijn vriend en ik hebben allebei een duizend-in-een-dozijn naam met dito achternaam, dus ons kun je in google niet eens vinden. Voor onze dochter wilden we iets uniekers. Ook heeft haar naam meer lettergrepen (wel twee, haha). Wel vond ik dat de namen van de kinderen bij elkaar moesten passen, ook al zijn de oudste twee niet 'van mij'. Dan is het toch een beetje een geheel. En eerlijk is eerlijk, onze namen zijn zo neutraal / saai dat alles erbij past ;)

fafa vindt dit leuk.
  18. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Nee niet echt over nagedacht. De jongens zijn een eigen persoon en geen verlengde van ons. Ik hoop dat ze hun naam mooi vinden, dat wel. We hebben klassieke namen en geen namen waar ze mee gepest kunnen worden. Dat was het belangrijkste. En als dat niet mooi bij mekaar onder de kerstkaart zou staan was dat helaas pindakaas.

19. karlijn

karlijn Niet meer actief

De naam van mijn vriend begint met een K en de mijne dus ook. Een naam voor onze dochter met een K was dus uitgesloten want dan zou het KKK worden, niet echt leuk haha.

hummeltje5 en fafa vinden dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou m'n kind niet dezelfde naam geven van één van de ouders. Verder kijk ik daar totaal niet naar.

Deel Deze Pagina