Hondengeur in huis

Discussie in 'De lounge' gestart door babbel1983, 2 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Wij hebben sinds een aantal weken een labrador pup in huis en nu valt het me op dat het huis steeds meer naar hond begint te ruiken. Zal natuurlijk te maken hebben met de regen, het rollen in het gras etc, dus het hoort er ook gewoon bij. Zijn kleed en kussen wassen we wekelijks en dan merk je ook dat de sterke geur weer even weg is, dus de geur zal waarschijnlijk ook voor een groot deel daar vandaan komen.
    Ik wil eigenlijk niet met geurkaarsen of huisparfums e.d. aan de slag, maar het lijkt me fijn als het huis toch iets minder naar hond gaat ruiken. Ik dacht dus zelf aan iets van een luchtzuiveraar en ik zag online dat deze idd kunnen helpen bij het verminderen van hondengeuren. Maar omdat het best wel om een bedrag gaat, dacht ik wellicht hebben hier leden tips voor goede luchtzuiveraars/ reinigers waar ze zelf goede ervaringen mee hebben :D

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Mijn ouders hebben er 1 gehad. Dit toen icm copd (longziekte) en hond/kat in huis.

Lucht kwaliteit verbeterde wel maar de geur van hond bleef gewoon merkbaar. De geur komt vd hond zelf, vd bank waar hij tegenaanloopt of hangt als hij een aai komt halen en idd zijn lig kussen. Met nat weer is het helemaal niet tegen te houden.

Ikzelf heb de hond zijn ligplaats altijd in de gang gehad en liet hem daar ook altijd opdrogen bij nat weer. Als hij droog was al dan niet mbv handdoek liet ik hem in de huiskamer. Kussen stofzuigde ik dagelijks mee, 1x pw wassen en ik luchte het ook regelmatig even buiten. Verder in de rui goed borstelen zodat de losse haren ook beperkt blijven.

Verder in de gang geurstokjes op de plank en zo bleef de hondengeur bij ons beperkt.

babbel1983 vindt dit leuk.
  3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Het voer kan nogal een verschil maken.
    Onze honden gingen alleen wat meer ruiken/stinken toen ze oud waren. Daarvoor alleen na het zwemmen of regen.

4. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    In dit geval heb je een verhaarde hond, daarvan ruik je de vetlaag sneller.
    Behalve zijn kussens etc vaker te wassen, kan voeding een rol spelen maar hoeft niet.

Ik zal zeker de hond niet meer gaan wassen er door, dan verergert het probleem zich alleen maar en Je maskeert daarmee tijdelijk het probleem.

Ervaring is hier dat met grotere rassen vaker voorkomt. Wij hadden vroeger een hele zwarte plek op de muur daar waar de hond altijd tegen de muur lag.
    Op een gegeven moment bij mijn eigen hond en in combinatie met een vinyl vloer was het er helemaal ingetrokken en kon ik boenen wat ik wilde maar je bleef plekken zien.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Mijn zus heeft een hond (labradoodle) van bijna 1 jaar nu, zijn dekentjes gaan om de twee dagen de kamer uit, en dan 1x per week een grote hondenwas met alle dekentjes en de hoes van z’n bedje. Je ruikt het wel nog, dat is denk ik ook onvermijdelijk met een hond…

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Zodra je hond ook maar iets nat is geworden buiten, direct goed droog maken bij binnenkomst. Het liefst met een waterblazer ipv een handdoek.
    Wij hebben 2 labradors en (gelukkig) geen honden geur in huis.

7. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Onze hond rook ook altijd zo erg. Kussens gingen wekelijks in de was. Af en toe haar gwassen en goed afdrogen daarna. Maar ook de bank kussens enzo voorts. We merken nu ze er niet meer is, pas hoe weinig ons andere hondje ruikt.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ruiken je handen ook naar hond wanneer je hem aait?
    Geur is inderdaad erg na regen en als ze ergens in hebben liggen rollen.
    Maar de standaard hondengeur ligt voornamelijk aan het soort voer wat je geeft.
    Mijn honden krijgen brokken met aandeel vlees en zo min mogelijk toegevoegde rotzooi zoals geur, kleurstoffen en granen.
    In mijn huis ruik je geen hondengeur. Alleen wanneer ze nat zijn.
    Honden van m'n zusjes krijgen ander voer en daar ruikt het sterk.
    Ene zusje heeft een rolfstein luchtreiniger. Dat scheelt een hoop.

9. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik ruik onze hond soms. Maar niet zo dat het storend is. Wat ik wel doe: zijn vetbedden die in zijn manden liggen 1x per week wassen. Op de bank heb ik op het zit gedeelte een dekentje liggen. Die gaan ook 1x per week in de was. Soms gaat hij onder de douche. Omdat hij hele fijne vacht heeft is dat bijna nooit nodig.

10. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Ik krijg vaker te horen dat ze bij ons thuis de hond niet ruiken. Dekens waar ze op ligt worden 2 x per week gewisseld en gaan in de kookwas. Alles beneden de 90 graden wassen ruikt wel nog. Daarnaast ook een diffuser met een lekker katoen geurtje dagelijks aan

11. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Sommige honden ruiken van zichzelf, ongeacht het voer etc, meer naar hond dan anderen. Dat heeft oa te maken met rollen in gras, nat worden, etc maar vooral met de talg productie van een hond. Sommige rassen, helaas ook de labrador, hebben meer talg/olie in hun vacht waardoor ze meer ruiken/stinken.
    Daarbovenop hebben ze een dubbele vacht wat geuren van gras/vuil etc beter vasthoudt.

Ik durf niet te zeggen in hoeverre een luchtzuiveraar zal helpen. Mocht je die nog niet hebben, dan raad ik je een furmaninator voor de vachtverzorging aan. Die haalt goed alle losse haren eruit, ook uit de ondervacht. Eventueel ander voer en verder… kleedjes etc blijven wassen zoals je al doet, de hond af en toe wassen en daarna een hondenparfum eroverheen en misschien toch wat geurstokjes neerzetten.

12. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Bedankt voor al jullie reacties en tips.
    Denk idd dat het dan voor een groot deel licht aan het vaker wassen van de kleden en regelmatig luchten ervan. De weken hiervoor stond vanwege het mooie weer de tuindeur zeer regelmatig open en toen roken we het toch minder. Ook hebben we nu diverse vloerkleden op de grond liggen over ons laminaat vanwege de gladheid, dus daar zal de geur waarschijnlijk ook sneller intrekken.
    Voer krijgt ie voornamelijk brok, merk Sjef's Cuisine pup, maar wel met een klein beetje nat voer er door heen. Meer vanuit gewoonte, omdat hij de eerste week de brok zeer slecht at,maar inmiddels eet ie als een bootwerker, dus ga ook eens proberen of het effect geeft als we het alleen bij brok houden.
    En misschien ipv van een luchtreiniger toch eens kijken naar een diffuser o.d. en dan voornamelijk als we visite o.d. krijgen. Zelf ruik je het al snel niet meer natuurlijk, maar vind het wel fijn als mijn huis fris ruikt.

Naar de tip van de furminator ga ik ook even kijken. We hebben nu een borstel waarvan ik eigenlijk niet erg merk dat er haren los komen, dus denk idd dat daar ook nog wel wat te winnen is.

wendy339 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina