Rekening met spaarpotje hoe doen jullie dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 29 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke2022

Lieke2022 Fanatiek lid

17 mei 2022
    3.151
    3.162
    113
    Vrouw
    Hier ook een potjes liefhebber! Was eerst een beetje sceptisch, maar erg fijn. Wel voor de grote uitgaven en niet voor de vaste lasten (hypotheek, boodschappen, energie, wegenbelasting etc.)

Onze potjes:
    Onderhoud
    Vakantie
    Vervoer
    Onvoorzien
    Gezondheid
    Fire (spaargeld waar we niet aanzitten)

Iedere maand een vast bedrag naar deze potjes tot het maximum wat we hebben ingesteld :D. Ideaal!

2. Chechi

Chechi Niet meer actief

#42 Chechi, 30 okt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2022
    Haha wat hebben sommige van jullie veel potjes. Ik heb het wel geprobeerd, maar niks voor mij. Hier alleen:
    - Gewone rekening gezamenlijk
    - Gewone rekening voor mezelf
    - 1 spaarrekening gezamenlijk
    - 1 spaarrekening voor mezelf
    - 2 spaarrekeningen: voor beide kinderen een.

Eigenlijk betalen we vakanties en grote uitgaven meestal van onze gewone rekening. De gezamenlijke spaarrekening is vaak voor 1 groot gezamenlijk doel, nu is dat de verbouwing en inrichting van ons nieuwe huis.

NORAH1979 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Hier geen potjes. Gewoon 1 gezamenlijke rekening en 1 gezamenlijke spaarrekening.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh ik ook. Maar ik heb dienpotjes alleen aan mn spaarrekening gekoppeld. Dat kan nu dus ook aan de lopende rekening?

Maslov vindt dit leuk.
  5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Wij hebben 1 betaalrekening, 1 spaarrekening en 1 rekening waar maandelijks naar ratio geld op gaat voor jaarrekeningen ( gemeente belasting bv)

6. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Potjes zijn geen aparte rekeningen.
    Zie dat veel echt veel rekeningen hebben betaal je dan niet per rekening 2 zoveel per maand is toch ook zonde?

Ik heb betaal en spaar en onder de spaar dus potjes.
    En ja als ik iets extra's koop zet ik het weer over zo gepiept.
    En waneer het groter is dan op de rekening doe ik het voor ik bij de kassa ben.

7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik bedenk me nu dat ik nog een apart potje heb voor verzekeringen. En dan bedoel ik niet de eigen risico voor de zien, maar echt de inboedel, aansprakelijkheid en opstal (750€ wat in oktober wordt geïncasseerd) en dan heb ik ook ergens nog een keer in maart de gemeentelijke heffingen enzo (ook iets van bijna 1000€ in 1x) en dan in juli nog een keer iets van waterschap 400€.

Naar mijn ‘verzekeringenpot’ gaat 200€ per maand. Ik heb daar dus geen apart spaarpotje voor maar houd dit in excel bij. Geen idee waarom eigenlijk.. misschien dat ik dat nog ga aanpassen haha.

Oh ik ben helemaal niet zo consequent zie ik. Ook voor vakantie hield ik dat in de excel bij terwijl ik veel beter ook een spaarpotje daarvoor kan hebben.

hm. Misschien eens even beter onder de loep nemen.

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Trouwens, Rabobank heeft nu ‘slimme overboekingen’. Ik heb het wisselgeld ingesteld als zakgeldpotje voor de kinderen. Dus voor elke aankoop wordt het wisselgeld afgerond naar boven x 5 en dat apart gezet.

stel ik koop iets voor 6,50€, afronding naar boven is 0,50€ x 5 = €2,50 wat voor die aankoop opzij wordt gezet. Best veel. Als je dus een aantal uitgaven doe op een dag kan dit flink oplopen bedenk ik me nu. Ik heb dit pas net ingesteld maar kan me ook wel voorstellen dat dit wel heel hard gaat. Dus wie weet ga ik het nog even bijstellen naar beneden. Bijv x 2 of gewoon 1x het wisselgeld per aankoop.

9. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Heb eens gegoogled ivm die spaarpotjes omdat het mij toch niet helemaal duidelijk was, en volgens mij bestaat deze optie niet bij mijn banken (ING en BNP Fortis Belgie)? Er is wel iets over spaarpotje op de site maar dan word je doorverwezen naar de verschillende soorten (betalende) spaarrekeningen…. Zie er ergens wel de meerwaarde van in van die spaarpotjes voor de grote posten…

10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Bij ING Nederland zitten ze dus in elk geval als optie aan je spaarrekening. Je moet ze wel via online bankieren toevoegen, via de app kan dat niet.

Ik vind het fijn voor mn overzicht. Het creëert rust in mn hoofd en ik gaf veel te makkelijk geld uit met boodschappen doen. Oh er staat nog 1500 euro op de rekening, wat maakt het uit of ik voor 80 of 100 euro boodschappen doe. Of dat leuke jurkje.
    Sinds ik potjes heb, heb ik overzicht en gaat sparen een stuk gemakkelijker voor bepaalde doelen.

Kwek vindt dit leuk.
  11. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Hier een zichtrekening waar eerst al het inkomen op komt. Vervolgens gaat er een deel naar de betaalrekening voor de vaste lasten.
    Man en ik krijgen zakgeld (ieder hetzelfde bedrag) op een eigen rekening om vrij te besteden.
    En diverse bedragen naar potjes (in doelsparen van ing)
    Deze potjes zijn:
    - kleding
    - huis en interieur
    - auto onderhoud
    - vakantie
    - sparen voor de kinderen (onder onze rekening)
    - sparen algemeen

vervolgens blijft er een deel over op de zichtrekening voor de boodschappen/benzine/kapper/zakgeld kinderen voor de hele maand.

als wij bijvoorbeeld gaan shoppen voor kleding/interieur of de auto moet naar de garage, is het in no time overgeboekt naar de zichtrekening. Meestal achteraf als het om kleine bedragen gaat, en anders vooraf.

ieder jaar maak ik de balans op middels een excel bestand of de bedragen nog kloppen.

Ik vind het heel prettig werken zo!

12. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    1 betaalrekening van mij en daar spaar ik geld op wat ik niet overstort naar de gezamenlijke rekening van mijn salaris.
    1 gezamenlijke betaal rekening.
    1 gezamenlijke spaarrekening met een apart potje voor mijn man. Daar komt zijn extra geld op en kan hij dan uitgeven zonder dat ik de vrek uithang xD.
    1 spaarrekening voor L.

Eigenlijk dus maar 1 potje en dat potje is voor man om (in mijn ogen) zijn geld over de balk te smijten xD

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Geen idee waar ze aan gekoppeld zijn, dacht aan mijn lopende rekening. Als ik het opneem of inleg, dan gaat het daar in ieder geval naartoe of vanaf. Maar misschien is dat dan aan een spaarrekening, geen idee…effect is niet anders in ieder geval.:roflmao:

Huismuisie vindt dit leuk.
  14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee dat is ook zo. Anyway ik vind het ook heel handig.

NiekeKris vindt dit leuk.
  15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier alle jaarbedragen omgerekend naar maandbedragen en dat tellen we gewoon mee met de vaste lastenrekening. Soms staat er dus meer op soms minder, maar we gebruiken deze rekening niet voor dagelijkse dingen dus dat klopt altijd.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja ik heb inderdaad veel rekeningen waar je ook voor betaald. Niet veel, totaal denk ik zo'n 4 a 5 euro per maand. Maar toch...
    Ik had deze rekeningen al voordat die potjes bestonden.

Ik heb bij de rabo:
    - betaalrekening met pas waar alles op komt
    - betaalrekening voor mn boodschappen
    - spaarrekening voor kinderbijslag
    - gewone spaarrekening
    - spaarrekeningen kind 1
    - spaarrekening kind 2

Bij de ING:
    - betaalrekening met pas
    - spaarrekening met doel auto
    - spaarrekening voor dierenartskosten
    - spaarrekening voor vakantie en uitjes.

ik zou bij rabo 1 spaarrekening weg kunnen doen en bij de ING alle spaarrekeningen. Of 2.

En dan met potjes kunnen werken.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    @Damay77: En waarom niet alles bij een bank en dan met potjes?

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Wij hebben overigens ook meerdere rekeningen, maar dan vooral mbt sparen. Al hebben we ook drie betaalrekeningen (samen en ieder een eigen en de kinderen ook ieder een eigen).

19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.753
    113
    Vrouw
    Belfius heeft dit gehad maar ik vind daar niets meer over. Kbc heeft wel nog zoiets.
    Onze bank heeft het ook niet.

Kwek vindt dit leuk.
  20. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik werk ook met potjes onder de spaarrekening (ING)
    Vind het superoverzichtelijk, spaar makkelijker en geef minder snel zomaar geld uit, potje leeg is leeg (tenzij iets moet natuurlijk dan haal ik het uit een ander potje - onvoorzien)

Ik heb 1 betaalrekening voor mezelf en 1 spaarrekening
    En voor beide kids een lopende en spaarrekening, allebei gekoppeld aan mijn rekening - hier gaat automatisch een bedrag pm heen

De potjes hier:
    Dierenarts
    Vakantie
    Feestdagen (kerst + sint)
    Verjaardagen
    Onvoorzien
    Kleding
    Toekomst (hier gaat ip niks vanaf, de rest is variabel, met spaardoelen)

Ik kijk iedere maand als ik mn salaris binnen heb hoeveel geld ik waarheen stort, afhankelijk van hoe vol of leeg een potje is
    Alles wat overblijft gaat naar potje toekomst
    Dus geen vaste bedragen standaard per maand

Moet ik a la minuut iets betalen wat normaal uit een potje zou komen dan gaat het even van de lopende rekening af (die ook in het rood kan tikken dus dat is geen probleem) en zodra ik thuis ben stort ik het dan weer terug vanaf het spaarpotje.
    Weet ik een uitgave op voorhand dan stort ik het eerst naar de lopende rekening.

Deel Deze Pagina