Rekeningen en bankpasjes. Wat is handig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 28 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Gewoon 1 betaalrekening waar alles op binnen komt en af gaat, een eigen spaarrekening en de kinderen hun eigen. Lekker makkelijk en ik vind het overzichtelijk.
    Waarom zou je zoveel verschillende potjes hebben? Als je hond of kat zijn poot breekt en de rekening is hoger dan wat er in het speciale potje zit, betaal je toch evengoed? Dan ga je toch niet wachten tot er genoeg in het dierenarts potje zit?
    Een spaarrekening openen voor iets groots zoals een superdeluxe droomreis of spiksplinternieuwe auto snap ik nog wel, maar allemaal rekeningen openen voor de dierenarts, reparatie auto en weet ik veel wat, nee dat snap ik niet. Je wacht niet tot je genoeg gespaard hebt als je kat een gebroken poot heeft of je auto te laten maken als je die nodig bent.
     
  2. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    699
    75
    28
    Ik wordt onrustig als ik het allemaal lees, al die rekeningen, potjes...Ik zou daar zenuwachtig van worden. Wij hebben een betaalrekening en een spaarrekening + ieder kind eigen spaarrekening. Voor ons meer dan genoeg.

    Moet wel zeggen dat we niet budgetteren of (spaar)geld splitsen per doel
     
    Shay25 en suus1983 vinden dit leuk.
  3. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Ik zou gewoon 1 betaal en 1spaarrek pakken en vervolgens in Excel potjes maken en je uitgaven bij houden. Zo heb je inzicht in wat er gebeurt op je rekeningen. Ik zou alleen potjes maken als je moet budgetteren.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Het is net wat je prettig vind. Ik zet bij voorbeeld geld voor onderhoud auto opzij. Natuurlijk betaal ik dat sowieso maar door er een reservering voor te maken heb ik meer overzicht over wat vrij te besteden is want ik hoef geen rekening te houden met een autobeurt/gemeentebelasring/maand met veel verjaardagen/nieuwe garderobe die eraan komen want daar is dus een aparte rekening voor. Dus vrij is vrij tebesteden
     
    GossipGirlxoxo en momwithcamera vinden dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat heb je toch ook als je het op 1 spaarrekening zet?
     
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    Precies dit. Niet te moeilijk en heel overzichtelijk!
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Wij hadden tot voor kort 1 gezamelijke rekening en beide een eigen rekening maar omdat we onze eigen rekening amper gebruikten hebben we die opgezegd, omdat ze toch welke maand geld kosten.
    Nu dus 1 gezamelijke rekening met een heleboel spaarpotjes daar aan vast. We sparen elke maand voor verzekeringen (die we per jaar betalen, want dat scheelt ook geld), vakanties, autokosten etc.
    Ook zit er voor ons beide een spaarpotje met "zakgeld". Dat is het geld wat wij zelf vrij kunnen besteden zonder met elkaar te overleggen voor bv hobby, etentjes met vriendinnen etc.
    Werkt ideaal, want zo is het heel overzichtelijk welk spaargeld waar voor bedoeld is
     
  8. Momisake

    Momisake Fanatiek lid

    27 jul 2010
    1.625
    166
    63
    Vrouw
    Wij hebben ook meerdere rekeningen.
    1 voor de vaste lasten waarop onze loon binnen komt en alle toeslagen. Hier gaan de vaste lasten af zoals hypotheek, kinderopvang, sportclubs enz.
    Van daaruit wordt een vast bedrag overgemaakt naar
    1 rekening voor mijn auto
    1 rekening voor mijn mans auto
    (Dit wordt er binnenkort 1 omdat 1 auto weggaat). Alles wat op deze rekeningen over blijft is voor reparaties en als spaarpot voor een andere auto.
    Dan nog 1 rekening voor alle boodschappen, kleine dingen bij action enz en kinderkleding.
    Dan nog 2 prive rekeningen voor mijn man en mij waarop een bedrag wordt gestort. (Mijn man koopt regelmatig wat voor zijn computerhobby en alle kleine beetjes bij elkaar werd soms best veel en erg onoverzichtelijk in de financiën dus toen zo opgelost, hij mag kopen wat hij wil van zijn rekening en dat hoeft hij niet meer te overleggen).
    3 spaarrekeningen voor onze kinderen.
    Wij hebben zelf geen spaarrekening omdat dat geen nut heeft vinden wij, rente is zo laag. Wat wij sparen staat op de vaste lasten rekening.

    Wij hebben hiervoor gekozen omdat ik soms weleens teveel uitgaf en we daardoor niet uitkwamen met vaste lasten (dat is nu meer dan 10 jaar geleden) maar dit geeft ons nog steeds rust. We zullen nooit in de problemen komen dat de hypotheek bijv niet kan worden betaald of de autoverzekering want er staat altijd genoeg buffer op. En ik weet mijn wekelijkse budget voor boodschappen waar ik me nu beter aan kan houden.
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Wij hebben
    Rek 1. Man zijn salaris word daar op gestort, gaan bijna alle vaste lasten af en tanken.
    + spaarrekening

    Rek 2. Mijn salaris word daar op gestort en daar gaat de rest van de lasten af.
    Ook extra's zoals kleding.
    + spaarrekening

    Rek 3. Boodschappen rekening.
    Ik stort elke maand een bedrag daarheen.

    Wij sparen niet apart voor de kids, als ze later iets nodig hebben geven we dat van onze spaar.
     
  10. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook meerdere rekeningen

    Zodra het salaris wordt gestort, wordt het geld ook automatisch verdeeld over de potjes.
    Boodschappen
    KBS
    Jaarlijkse kosten
    Spaarrekening voor de kids
    Enz.

    Wat ik alleen wil zeggen. Wij hebben bunq en dat is echt ideaal voor zulke potjes! Bij ons staat de pas altijd op boodschappen, maar als ik kleding voor de kids haal kan ik hem via de app op KBS zetten. Dan gaat het geld gelijk van de goede rekening af.
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  11. Whatsinaname

    21 jan 2020
    18
    21
    3
    Vrouw
    Hier 2 betaalrekeningen bij de Rabobank. 1 met pas waar loon en toeslagen op worden gestort, 1 zonder pas waar alle vaste lasten automatisch af gaan. Zodra loon binnenkomt maak ik het bedrag aan vaste lasten over naar de andere rekening.
    Boodschappen, tanken en alle andere uitgaven gaan dus van de rekening met betaalpas af.
    Spaarrekening heb ik er maar 1 van en deze gewoon onder verdeeld in potjes.
     
  12. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Zo zie je dus maar hoe persoonlijk dit is.
    Ik vind potjes dus juist duidelijk.
    En nee natuurlijk wacht ik niet met het repareren van het dak tot die pot gevuld is, maar globaal zorg ik dat er op jaarbasis voldoende in de potjes zit. Dus een x bedrag voor keuring, grote beurt en nog een bedrag voor reparatie bijvoorbeeld.
    De jaarlijkse lasten als WOZ etc betaal ik zodoende vaak in 1 x.
    Dus voor ons werkt het juist om overzicht en inzicht te houden
     
  13. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Wij hebben samen 1 betaalrekening en 1 spaarrekening, heerlijk overzichtelijk als je het mij vraagt.
    Ik zou gek worden van meerdere rekeningen en steeds bedenken van wat van welke rekening af moet.
    Wij hebben wel voor beide kids een spaarrekening (zonder pasje) en de kinderen hebben beide een eigen betaalrekening + spaarrekening
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  14. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik vind die potjes ook echt heel fijn. Zo kan ik gewoon met een gerust hart ons geld uit de vakantiepot uitgeven aan vakantie, wetende dat er op een andere rekening genoeg gereserveerd staat voor bijvoorbeeld onderhoud aan het huis. 1 spaarrekening voor alles gaf mij juist onrust, omdat ik nooit echt precies wist hoeveel bestedingsruimte er nou was voor alles.
    Daarnaast hebben wij ook een 'kluis' rekening waar een X bedrag op staat voor noodgevallen. Dat geld komen we dus niet aan. Maar als een van ons een baan kwijtraakt oid of er gaan allemaal dure dingen tegelijk stuk en we hebben niet genoeg geld daarvoor, dan kunnen we het daar uithalen.
     
  15. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij hebben 1 abn rekening, hierop worden al het loon en toeslagen gestort, en de vaste lasten , boodschappen en kleding van betaald. We hebben er allebei een pasje van en betaalapp.

    Aan deze rekening zit een spaarrekening gekoppeld waarop we sparen voor huis, vakanties en onverwachte rekeningen.

    verder hebben we nog voor elk kind bij een andere bank een spaarrekening, dat geld staat tot hun 18e vast.

    dan hebben we allebei nog een eigen betaalrekening met pasje. Daar storten we maandelijks 150€ op en dat kunnen we uitgeven waaraan we zelf willen (kleding, uitjes, enz)
     
  16. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Dat hoef je niet bedenken, kan je ook automatisch laten gebeuren :)!
     
  17. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Dat heb ik ook!

    Hier 1 gezamelijke en gekoppelde een spaarrekening (hier sparen we de grote bedragen)
    Ik heb een eigen rekening en ook gekoppeld een spaarrekening (hier spaar ik voor alle vakanties)

    In mijn rekening heb ik een potje zakgeld voor de jongste (die krijgt straks een eigen rekening).

    Verder sparen we automatisch voor de kinderen op een kinderrekening maar daar doen we niets mee.
     
  18. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Toch niet als je in een winkel staat en wil pinnen? rekening boodschappen, rekening kleding, rekening uitjes etc.
    Maar goed, wat werkt dat werkt. Persoonlijk zou ik er juist onrustig van worden
    Ik denk dat het ook scheelt of je wel of niet moet budgetteren, ik kan me voorstellen dat je het dan nl allemaal wat scherper in de gaten wil houden.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  19. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat je maandelijks bedoelde, sorry! ;)
     
    sidmick vindt dit leuk.
  20. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    Man en ik hebben beide een eigen betaalrekening. Voor zijn loon en mijn loon. Kinderbijslag word bij mij gestort. Aan onze rekeningen zit een spaarrekening gestort. Van mij is vrijwel leeg omdat alles op zijn spaarrekening staat ivm met het overzicht. Vaste kosten gaan van zijn betaalrekening af. Boodschappen en kleding ed word van mijn rekening betaald. Bij mij zijn ook 2 spaarrekeningen van de kinderen gekoppeld. En verder eigenlijk geen rekeningen. Voor ons is het zo overzichtelijk. Wij hebben geen aparte potjes voor studie of onderhoud huis, daar zou ik denk ik knettergek van worden...... maar wel slim van degenen die dat hebben
     

Deel Deze Pagina