Rekeningen, hoe doen mensen dat toch?

Discussion in 'De lounge' started by anne19791980, Jul 13, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

Dec 9, 2008
    1,517
    229
    63
    Deze maand zijn het er zoveel. Nu hebben we gelukkig een kleine buffer achter de hand. Maar toch, ik word er een beetje treurig van.
    Eerst dochter die een beugel kreeg, bijdrage 230 euro. Die was ingecalculeerd.
    Dochter moest een laptop voor het voortgezet, 100 euro borg deze maand. Wisten we ook.
    Maar toen kregen we een rekening zorg eigen risico van 90 euro, man kreeg hetzelfde voor 380 euro.
    Ik kreeg kiespijn en de kies werd getrokken, 90 euro. Vervolgens bleken er 2 grote gaten te zitten die moesten worden gevuld, hoppakee 230 euro.
    Zucht, hoe dan.
    Ik hoop dat er geen mailtjes/brieven meer binnen gaan komen deze maand.
    Hoe betalen mensen dit die elke maand krap zitten?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    Ik zou inderdaad een buffer houden en kijken wat je kan verzekeren (bv. tandarts). Dan heb je ook kosten, maar die kun je beter incalculeren. Maar ja, moet je dat bedrag wel maandelijks kunnen missen…

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Het eigen risico neem ik jaarlijks mee als vaste post. Gebruik ik hem niet, is het meegenomen en anders komt het niet onverwacht.

Elk jaar controleer ik mijn ziektekostenverzekering en aanvullend pakket. Worden jouw tandartskosten vergoed? Ik kijk altijd naar wat heb ik "uitgegeven " in werkelijke kosten, ik kijk hoeveel mijn aanvullende pakket plus tandpakket kosyen per jaar, deel beide door 12 en dan weet ik wat " voordeliger" is. Tot nu toe zijn mijn werkelijke kosyen veel hoger dan wat ik betaal aan premie. Zou ik het dus per maand sparen, ben ik meer kwijt.

Verder heb ik een klein bedrag voor onvoorziene kosten. Als je die in je begroting meeneemt per jaar, dan kun je dit soort verrassingen aardig indekken.

4. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Soms krijg je alles tegelijk.. heel vervelend!

Wij hebben geen tandartsverzekering. Mijn man heeft uitgezocht wat dat zou kosten per maand en dat bedrag zetten wij dus op een aparte rekening. Als we dan naar de tandarts moeten, betalen we het daarvan! Mede ook omdat ik.
    vorig jaar al vrij snel over het verzekerder bedrag zat, en de rest van het jaar moesten we daar wel extra voor betalen per maand!
    Is er aan het eind van het jaar geld over op die rekening storten we dat over naar de spaar of we doen we er wat leuks van.
    Net zoals de energie rekening, we zouden best wel een stuk omhoog gaan. Man had alles uitgezocht en zag dat het wel erg hoog was ingeschat. Toch een stuk naar beneden gezet, en het verschil zetten we dus ook op een aparte rekening. Mocht de rekening aan het eind van het jaar toch hoger uitvallen kunnen we het daarvan betalen! We hebben het liever in onze eigen spaarpot zitten.

En zo hebben we wel meer potjes. Ook voor de auto zetten we elke maand wat apart.

Wij doen het zo omdat we verder niet heel veel geld over houden om te sparen, en we wel graag safe zitten. Maar ik begrijp ook wel dat als je nog krapper bij kas zit, dit hele vervelende rekeningen zijn!

5. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,073
    1,566
    113
    Het eigen risico van de zorgverzekering betaal ik bij VGZ in tien termijnen al bij de maandelijkse premie. Dus daar heb ik geen omkijken naar (ben standaard eigen jaar mijn eigen risico kwijt).

Chillin, Ysabella and GossipGirlxoxo like this.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,482
    113
    ow wat vervelend in 1 x allemaal van die bedragen, het is meer dan 1000 euro.
    Wij hebben gelukkig een buffer om dat op te vangen, maar ik kan me voorstellen dat dit in 1 x zo net voor de zomer een flinke dip kan zijn in de budgetten voor leuke dingen.

voor tandarts ben ik verzekerd. de eigenbijdrage hebben wij apart staan in onze buffer, daar kun je maandelijks een deel voor sparen, en vaak kun je via je verzekering ook in termijnen betalen.

Sommige dingen zijn helaas heel duur, zeker zorg gerelateerd. en dat naast de toch al ontzettend dure boodschappen, ik vraag me ook weleens af hoe mensen dit doen die het niet zo breed hebben.

7. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

Aug 21, 2013
    2,515
    966
    113
    Mijn eigen risico heb ik altijd voorzien omdat ik daar vroeg in het jaar al doorheen ben. Ik heb een redelijk uitgebreide tand verzekering.

Wat betreft onverwachte rekeningen zoals autokosten en dierenartsrekeningen; die moeten bij ons ook echt van de spaarrekening komen. Gelukkig geeft onze garage het goed aan zo van; over 2000 kilometer komen je remmen er aan. Dus daar proberen we dan zo veel mogelijk geld apart voor te leggen.

Nu is de auto onverwachts stuk en heb ik onze zomervakantie (weekendje weg) moeten annuleren. Dat is nu eenmaal niet anders.
    Dierenartsrekeningen komen meestal ook onverwachts, dus die moeten echt van de spaar komen, hoewel wij een hele flexibele praktijk hebben waar je eventueel ook in delen kunt betalen, maar dat doe ik liever niet.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Nou vooropgesteld: wij hebben het goed (wij zitten samen boven modaal).
    Maar wij hebben ook maanden met flinke tegenvallers, zo hadden wij deze maand de rekening van een (onverwachte) kroon van man: 830 euro. Nu kunnen wij dit gelukkig opvangen met de spaarrekening, maar inmiddels moeten wij ook niet meer te vaak van dit soort grappen tussendoor krijgen. En dan vraag ik me inderdaad af, wij hebben het zo goed, hoe doen mensen dit die geen/nauwelijks buffer hebben en een modaal inkomen of lager. Het is toch niet te doen naast alle lasten zoals boodschappen enzo?

9. anne19791980

Dec 9, 2008
    1,517
    229
    63
    Tandarts verzekering heb ik maar die vergoeding is al op, controle, gaatje vullen en mondhygiënist. Dus de rest betaal ik zelf.
    Verzekering voor beugel hebben we ook maar betalen 25 % zelf.
    Man heeft nooit zorgkosten maar nu dus helaas wel door onverwachte problemen. En hij had wel zijn eigen risico in termijnen kunnen doen blijkbaar. Maar was te laat om dit aan te vragen. De rekening staat nu al ingepland blijkbaar.

Ga toch voor komend jaar wat potjes aanmaken. Dat is denk ik overzichtelijker. Maar het is ook gewoon pech dat het allemaal in dezelfde maand komt.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Wij hebben nu een flinke buffer, maar was ook wel anders.
    Als het kan zou ik sowieso beginnen met het betalen van je eigen risico per maand. Dan heb je geen onverwachte kosten op dat gebied en krijg je misschien wat terug aan het einde van het jaar.

Dan toch eens kijken naar alle dingen die je hebt zoals abonnementen die je eventueel op kunt zeggen.

Ik zet ook elke maand een bedrag op onze "kwartaalrekening". Daar gaan de bedragen af die per kwartaal worden gerekend en daar zit ik altijd iets van 50 euro per maand extra op. Mis je niet gelijk, maar levert toch een buffertje op voor dit soort onverwachte kosten.
    Verder misschien een tandartsverzekering?

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    #11 suus1983, Jul 13, 2023
    Last edited: Jul 13, 2023
    Nou momenteel vind ik het door die heel dure boodschappen idd steeds lastiger. Wij komen gewoon rond, maar merk wel dat ik minder spaar dan voorheen. Mag niet klagen hoor, maar ja dan vraag ik me ook wel eens af hoe andere mensen dat doen. Alles is zo duur geworden.

Edit: lees net dat de prijzen minder hard stijgen en soms zelfs dalen in de supermarkt, dus dat zou fijn zijn, want het is echt niet leuk meer.

GossipGirlxoxo likes this.
  12. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    Wat een drama hè zoveel tegelijk..

Voor nu zou je eventueel kunnen kijken wat er te verkopen valt vanuit huis en of je tijdelijk kunt besparen op bepaalde dingen. Misschien tijdelijk extra werken? 1 keer per week bij ouders eten? Dan kun je weer een nieuwe buffer opbouwen..

Hopelijk blijft het hier voorlopig bij en komen er niet nog meer onverwachtse dingen.

13. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    Precies wat jij schrijft.. ik vraag me dat ook sterk af. Niet normaal meer die prijzen van de boodschappen.

14. anne19791980

Dec 9, 2008
    1,517
    229
    63
    Ik ga vanmiddag denk ik even een rondje langs de supermarkten om de koopzegels uit te betalen.
    Is toch weer een 160 euro. En deze week het kleingeld potje storten.
    Schraap alle hoopjes bij elkaar haha.
    Eind volgende week gaan we op vakantie dus hoop datbwe een beetje goed uitkomen.
    Maar ik merk wel dat we bv dit jaar weer overnachten in Frankrijk en we dan savonds wel good noodles pasta maken ofzo. Andere jaren gingen ee dan avondeten in het hotel maar het is echt zo duur. Dat is niet meer te doen.
    Tenminste, voor ons niet.
    Was aan het kijken voor boottocht van malgrat naar tossa, zie ik de prijzen, ahum. 40 per persoon voor de volwassenen en kinderen 27. Dat is dan gewoon 135 euro. Tja doen we maar niet. Ik durf niet eens op te zoeken wat een dagje marineland kost.
    Einde klaagzang;)

suus1983 and Luna86 like this.
  15. autumn86

autumn86 Bekend lid

Sep 3, 2014
    790
    532
    93
    Maanden dat we weinig kosten hebben kunnen we leuk sparen. Sommige kosten vallen samen met de maanden met meer inkomen. Auto's gaan gelijk rond de periode van mijn bonus naar de APK, dan is ook de betaling van de verzekering.
    Gemeente belastingen vallen samen met mijn jaarlijkse extra betaling van mijn werk.

We krijgen relatief weinig toeslagen, zodat we deze het jaar erop in 1x krijgen. Hierdoor is ons inkomen sommige maanden wel passen en meten en teren we ligt in op onze buffer. Dit dwingt ons wel om relatief zuinig te blijven leven.
    Onze ruimere maanden geeft gelijk een extra boeking naar de spaarrekening, we leven meer naar het inkomen van de krappere maanden.

De afgelopen maanden vloog het geld er ook uit, 2x APK, man had nieuwe banden nodig en een stukje laswerk mijn auto moest een beurt, airco nagekeken en gevuld, waterschapbelasting, nogmaals mijn auto naar de garage, alleen de auto's hebben meer dan €1600,- gekost in 2 maanden.
    Zoon heeft een nieuw bed, ding was duurder dan gepland maar wel precies was ik zocht voor zijn kleine kamer, moet nog een ander matras en wat bakken voor in zijn kast.

Nu verdien ik relatief goed, man heeft geen reiskosten meer, die van mij worden goed vergoed. Opvangkosten zijn er ook relatief laag. Zwemlessen zijn al betaald alleen de reiskosten nog, 30km per keer.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ach klagen mag best even, het is ook niet leuk meer toch. Wij wilden graag een dagje borkum doen met zijn vijfen. 140 euro. Nou het kan wel, maar dat doe ik toch niet meer hoor. Daar moet je ook nog eten en drinken etc.. ik vind het dan gewoon ook niet leuk meer. 250 euro ben je dan zo kwijt voor een dagje. Is toch gewoon te gek.

GossipGirlxoxo and tuc like this.
  17. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    Weet je @anne19791980, Zo’n boottocht of dagje marinaland is leuk maar dat maakt jullie vakantie niet nóg leuker dan het al is. Samen vakantie vieren en tijd met elkaar doorbrengen is al meer dan voldoende om mooie herinneringen te maken.

18. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

Sep 22, 2016
    2,992
    2,694
    113
    Female
    Als eerste het is ontzettend rot als je steeds rekeningen krijgt die onvoorzien zijn. Snap dat je goed baalt zo vlak voor de vakantie.

Het valt of staat met goed overzicht hebben in wat er in en uit gaat. Budgetten maken, weten wat je kunt verwachten. Ik weet niet of je echt goed inzicht hebt in je financiën? Wat helpt is het gewoon eens goed uitschrijven in een kasboekje of online bestand.

Ik Volg bijvoorbeeld porterenee op Instagram die geeft heel veel leuke tips en voorbeelden. Wij reserveren elk jaar geld voor het eigen risico. Dan is die rekening geen schrik maar ik boek het gewoon terug uit dat potje om de rekening te betalen.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Precies! Kijk sommige dingen moet je gewoon doen als je op een bijzondere plek bent, maar de meeste uitjes/bezienswaardigheden zijn ontzettend druk en duur en er zijn tal van mooie plekjes die gratis zijn. Kleed mee, wat hapjes en onze kids vinden het heerlijk.

Luna86 likes this.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat veel mensen dat herkennen hoor, soms komt alles tegelijk.
    Hebben wij ook wel eens gehad, auto hoge kosten en de wasmachine kaduuk. Dat is echt balen!

Spectre likes this.

Share This Page